Gå til innhold

Opera 10 er lansert

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Kan jo være verdt å prøve ut etterhvert. Gikk over til FF for et år eller to siden, add-ons som stavekontroll samt mer stabilt og mindre resurskrevende var det som var tungen på vektskålen. Men så er det jo spørs om jeg tar meg bryet å endre fra noe som fungerer mer enn godt nok.

Ønsker nå uansett Opera lykke til, er bra med konkurranse som skjerper sansene og gir oss bedre produkter. :)

Det er interessant hvordan folk oppfatter browsere forskjellig, jeg har allti oppfatte firefox både som mer ressurskrevende og som seigere enn opera. Men jeg er enig med at stavekontroll godt kunne ha kommet før. Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor man bare ikke implmenterer det rett i OSet på alt som skrives.

Jeg tror det har litt med bruken å gjøre. Jeg har brukt Firefox litt i det siste, og med et lite antall tabs (10-15) kan det late som at den er mindre ressurskrevende og omtrent like kjapp. Men bruker jeg den slik jeg bruker Opera'en min, dvs gjerne godt over 100 tabs oppe samtidig så fungerer den praktisk talt ikke.

Opera10 lar jeg vente litt, orker ikke en potensielt ustabil nettleser. Nesten trist å si det, men nettleseren er faktisk den viktigste applikasjonen for meg.

For min egen del var det motsatt. Spesielt kræsjet Opera ofte når jeg hadde mye tabs, som var en av hovedgrunnene til at jeg byttet den gang. Opera begynte spesielt å slite med mange tabs når det var forumet som var oppe, hvor det ble redigert på lange innlegg. Ikke vet jeg helt hvorfor, men det var frustrerende å jobbe med lange guider til tider når den hadde en tendens til å si takk for seg. Var veldig fornøyd med Opera, men ble enda mer fornøyd med FF. Nå er det jo gått et par år, så kanskje det har bedret seg. Men FF fungerer veldig bra nå og den er skreddersydd med gode add-ons. Så da blir det litt manglende motivasjon til å bytte, så lenge den ikke har noe ekstraordinært å skilte med ift FF. De er sikkert ganske så jevnbyrdige :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Firefox er ikke perfekt, men de viktigste utvidelsene ligger ferdigpakket og blir oppdatert automatisk på et ubuntusystem. Faktisk er mitt største ankepunkt til Firefox (nice try zappy)

Som du sa til kjeksomanen, så er ikke dette det noe folk fleste har "tilgang" til. Og utgjør veldig liten forskjell at det faktisk er mulig på ubuntu, om du vet hvor du finner det.

Opera begynte spesielt å slite med mange tabs når det var forumet som var oppe, hvor det ble redigert på lange innlegg. Ikke vet jeg helt hvorfor, men det var frustrerende å jobbe med lange guider til tider når den hadde en tendens til å si takk for seg.

Oh ja. Jeg føler smerten din. Etter som stabilitet har blitt bedre så er vel ikke dette et problem lenger, MEN jeg skulle virkelig ønske at Opera lagret sider du har nylig vært inne på i samme status som du forlot den. Altså med all tekst intakt, på samme måte som den gjør når man går forward eller back. For det er en fantastisk feature som jeg tror ingen andre browsere har.

EDIT: My bad, både safari og chrome har denne funksjonen (nå ble jeg litt imponert). Mens de to mest populære mangler den (mindre imponerende). På en annen side så er det vel bare FF og Opera som kan gjenåpne alle sidene du hadde åpen om du lukker browseren (med fare for å ta feil igjen).

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Altså med all tekst intakt, på samme måte som den gjør når man går forward eller back. For det er en fantastisk feature som jeg tror ingen andre browsere har.

EDIT: My bad, både safari og chrome har denne funksjonen (nå ble jeg litt imponert). Mens de to mest populære mangler den (mindre imponerende). På en annen side så er det vel bare FF og Opera som kan gjenåpne alle sidene du hadde åpen om du lukker browseren (med fare for å ta feil igjen).

Firefox har en funksjon som blokkerer automatisk oppdatering av sider + sier ifra om du blir redirected, men dette fungerer ikke på frem/tilbake :\

Dette er faktisk en av hovedgrunnene til å bruke Opera for min del (som da selvfølgelig går under den lange listen over ting som øker du effektivitet når det gjelder surfing. Java-ms er nemlig ikke alt, selv om det virker som om mange kun bryr seg om laste tid, ikke reel tid du bruker på å surfe hvor jeg ikke kan fatte og forstå hvordan noen browser kan slå Opera.

Lenke til kommentar
MEN jeg skulle virkelig ønske at Opera lagret sider du har nylig vært inne på i samme status som du forlot den. Altså med all tekst intakt, på samme måte som den gjør når man går forward eller back. For det er en fantastisk feature som jeg tror ingen andre browsere har.

Dette har Opera hatt i hvertfall fem år, men fra versjon 8 ble den deaktivert. Den featuren er en av hovedgrunnene til at jeg bruker Opera, og når jeg bruker en nettleser ute får jeg vondt.

Gå til opera:config og søk etter "history". Det du er ute etter er å sette "history navigation mode" til 3 og restarte nettleseren.

Lenke til kommentar
Firefox har alltid vært mye verre enn Opera når det gjelder systemressurser, så tydeligvis har Dotten vært utsatt for noe helt spesielt.

Det er nok dessverre ikke noe spesielt i at Opera tidvis har hatt noen bugs når det gjelder kompatibilitet med IPB-forum (samt at det visuelt ikke viser like "fint" vedrørende avrundede kanter). For mitt eget vedkommende kræsjet det ofte med mange faner og opplasting av bilder + store guider åpne i faner. Det gjorde at jeg brukte IE til guider av alle ting, før jeg gikk over til FF. Men jeg vet ikke hvordan ståa er her nå, jeg vil anta, basert på tilbakemeldinger, at Firefox og Opera er de beste for forumbrukerne i den rekkefølgen. Stavekontroll i FF gjorde vel også at den ble en større hit der, nå som det er lettere tilgjengelig i Opera kan det være dette jevner seg litt ut.

FF er en favoritt blant brukere, men nå kan kanskje Opera spise seg litt innpå? Her er litt statistikk fra mai: http://twitpic.com/4pn46

Hadde vært gøy om man tok en test av browsere for bruk på IPB-forum :)

Lenke til kommentar
MEN jeg skulle virkelig ønske at Opera lagret sider du har nylig vært inne på i samme status som du forlot den. Altså med all tekst intakt, på samme måte som den gjør når man går forward eller back. For det er en fantastisk feature som jeg tror ingen andre browsere har.

Dette har Opera hatt i hvertfall fem år, men fra versjon 8 ble den deaktivert. Den featuren er en av hovedgrunnene til at jeg bruker Opera, og når jeg bruker en nettleser ute får jeg vondt.

Gå til opera:config og søk etter "history". Det du er ute etter er å sette "history navigation mode" til 3 og restarte nettleseren.

Genialt tips. Hos meg så lever gjerne opera sesjonen i ukesvis, men det hender jo jeg stenger den ned eller at den krasjer så da er dette kjekt.

Lenke til kommentar

Opera med «history navigation mode» 1 er omtrent like ikke som Chrome, men heldigvis enda litt forran erketrege Firefox, men med den satt til 3 er det helt fantastisk å surfe. Grav deg ned dypere og dypere i Wikipedia og bare trykk back, back, back for å komme tilbake der du var på millisekunder. Og så forward, forward, forward for å komme tilbake til f.eks formet du driver å fyller ut som du bare trengte litt mer informasjon om på forrige side.

Lenke til kommentar

Hentet ned opera 10 nå, den har jo stavesjekk, default er engelsk, men når jeg velger add/remove dictionaries så er det bare en tom liste. Et det slik det skal være? Ellers skulle jeg ønske de kunne lagt inn språket på ordboka som en site preference, kunne man vekslet enklere mellom norske og engelske forum.

AtW

Lenke til kommentar

Takk!

Firefox og Opera er de beste for forumbrukerne i den rekkefølgen.

For min del så er det nettopp det at Opera ikke oppdaterer seg når du tar back/forward + lagrer langt bakover i history som gjør den så genial for forums. Du kan backe og forwarde, copye og paste i vilden sky uten at du mister det som var på den siden du skulle poste reply på.

Lenke til kommentar

Takk!

Firefox og Opera er de beste for forumbrukerne i den rekkefølgen.

For min del så er det nettopp det at Opera ikke oppdaterer seg når du tar back/forward + lagrer langt bakover i history som gjør den så genial for forums. Du kan backe og forwarde, copye og paste i vilden sky uten at du mister det som var på den siden du skulle poste reply på.

Ja, jeg er enig, med opera er man så godt som immun for at tekst forsvinner om man gjør noe galt, eller noe skjærer seg.

AtW

Lenke til kommentar

Ja det har du rett i, den muligheten var knall. Jeg lurer på om det var dette som forøvrig gjorde at resursbruken til Opera skjøt i taket, da den tidvis måtte "huske" mye når det ble jobbet med flere omfattende guider og mange åpne faner i forumet. Men det blir kun spekulering, er jo et par år siden uansett og det er sikkert bedret seg vesentlig med ny Opera.

Hvordan er forøvrig vekslingen mellom ordbok når man er på forum? Gjøres det enkelt med høyreklikk (slik som i FF)?

Lenke til kommentar
Høgreklikk --> Ordbøker.

Takker, er samme som FF sin løsning da. Så ikke noe nytt grensesnitt å forholde seg til om det forsøkes med bytte :)

Skulle gjerne sett CoolIris-støtte for Opera. De avventer til Opera evt. får flere brukere før de prioriterer dette.

Lenke til kommentar
En liten ting til jeg vil at Opera skal legge ved er valget om å synkronisere RSS-feeds med Opera Link. Irriterer meg å måtte søke opp nettsider på mobilen for å legge til feeds når notater, bokmerker og speed dail er på plass.

Jeg skal da opp dette med utviklerne og se hva de synes om det og om det er mulig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...