Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst]Overklokke Q6600 (G0) - hvilket INTEL chipset og hovedkort er kjøligst/best ?

Anbefalte innlegg

Heisan,

kjører i dag min Q6600 G0-stepping i et ASUS P5N32E-SLI (nvidia 708i chipset). Dette hovedkortet har kun SATA150, og det er belemret med FSB-hull som gjør at jeg ikke klarer å kjøre stabilt på høyere enn 2.8Ghz.

Så nå kaster jeg ut det gamle hovedkortet, og skaffer meg et nytt, men det har skjedd en del på chipset-fronten siden sist jeg var på handel, og lurer på om noen kan hjelpe meg litt med å finne det rette INTEL! chipset:

Hvilke chipset bør jeg se på og hvilke styre klar? (p35/45/55 eller x38/48)?

Mener å ha hørt at Gigabyte har kjølige og overklokkingsvennlige hovedkort. Har til nå holdt meg til Asus, men er klar til å skifte for å få en kjøligere northbridge/southbridge. (Tror det er NB som gjør at det tryner på høyere FSB på kortet jeg har nå.

Er det noen vennlige sjeler der ute som kunne tenke seg å hjelpe meg litt i jungelen?

Pris max 2000,- men gjør ikke noe om det er billigere ;)

Edit: Jeg har 2x2GB OCZ 800Mhz DDR2 ram, og ønsker ikke å bytte til DDR3

Edit2: Stepping-leif (G0 ikke B0)

Edit3: Jeg kjører med singel skjermkort.

Endret av oldis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har fått med meg er både Asus og Gigabyte sine P45 hovedkort greie når det gjelder overklokking. Asus P5Q Pro, P5Q-E og Gigabyte sine EP45 kort. Og nå er vel sørbro/nordbro mer eller mindre identisk på alle disse kortene, så den er ikke varmere på det ene eller andre kortet.

Men det er forskjell på kjølesløsninger på kortene, og det kan ha litt å bety. Samt at plassering av sokkel er ikke identisk, noe som kan ha betydning for CPU-kjøler.

P55 vil ikke ha 775 sokkel, P35 er gårsdagens modell, men er du heldig kan du få tak i Asus P5K til en meget lav pris. X38, X48 ser jeg ikke vits i når du skal ha bare et skjermkort. Har heller ikke hørt at de klokker markant bedre enn P45.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Bolson!

Så vidt jeg har fått med meg er både Asus og Gigabyte sine P45 hovedkort greie når det gjelder overklokking. Asus P5Q Pro, P5Q-E og Gigabyte sine EP45 kort. Og nå er vel sørbro/nordbro mer eller mindre identisk på alle disse kortene, så den er ikke varmere på det ene eller andre kortet.

Ja, har sett på forskjellige P45, men mener jeg leste litt om at det kunne være problematisk å klokke de gamle 4-kjernerne på P45. Hørt noe om dette?

Men det er forskjell på kjølesløsninger på kortene, og det kan ha litt å bety. Samt at plassering av sokkel er ikke identisk, noe som kan ha betydning for CPU-kjøler.

Ja, det var her jeg hadde hørt skryt av Gigabyte sin UD3 serie..

P55 vil ikke ha 775 sokkel

Ja, der dreit jeg meg visst litt ut...

X38, X48 ser jeg ikke vits i når du skal ha bare et skjermkort. Har heller ikke hørt at de klokker markant bedre enn P45.

Hmm.. Men jeg fant et X48 basert et som så ut til å ha bra kjøling på kortet, nemlig Asus Rampage Formula til 1499,- på komplett.

Går vel ikke så helt feil med dette kortet, vel? Selv om jeg nok kan spare noen hundre-lapper ved å velge P45 ?

Lenke til kommentar

Ja, har sett på forskjellige P45, men mener jeg leste litt om at det kunne være problematisk å klokke de gamle 4-kjernerne på P45. Hørt noe om dette?

Ikke problem på min Q6600 på et Gigabyte P45. Prosessoren stopper meg på ca. FSB 430 x 9 og/eller 470 X 8.

Kjører til daglig 400 x 9.

Lenke til kommentar
Ble så imponert over all kobberen på Asus Rampage Formula at jeg lukket øynene og dro kortet.....

Håper ikke jeg angrer i morgen....

Setter denne som løst, men kom gjerne med kommentarer om det skulle være noe.

På de siste hovedkortene jeg har kjøpt har jeg sett etter minst mulig kobber da jeg bytter ut med mitt eget kobber (les vannkjøling). Det jeg ser etter er med andre ord mest mulig funkslonalitet og minst mulig dill/kjøling.

Lenke til kommentar
På de siste hovedkortene jeg har kjøpt har jeg sett etter minst mulig kobber da jeg bytter ut med mitt eget kobber (les vannkjøling). Det jeg ser etter er med andre ord mest mulig funkslonalitet og minst mulig dill/kjøling.

Du er nok litt mer hardcore enn meg da ;)

Jeg vil bare gjerne ha litt bedre kjøling på NB/SB enn det er på det gamle kortet mitt, der NB temp stopper meg på litt lavere overklokk enn jeg kunne tenkt meg.

Har ikke fått kortet enda, så jeg vet enda ikke om jeg angrer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...