Gå til innhold

Ny PC. Har helt mistet peiling på hardware


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Leker med tanken på å kjøpe meg en ny stasjonær PC. Kunne tenkt meg å brukt rundt 10-12 000 kr.

Har erfaring med å sette sammen en PC, men har ikke gjort det/sett på deler på 3-4 år nå. Så trenger mildt sagt litt hjelp til å velge komponenter ;)

 

 

Først og fremst; hvilken prosessorer kan dere anbefale? Fint om dere ser på Komplett.no, da jeg helst vil bestille fra de.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772

Er dette noe å satse på, eller burde jeg gå for noe med mer enn 3 GHz?

 

 

På forhånd, takk.

 

Mvh

Birger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel nå er det gaming PCen skal bli brukt til (hovedsaklig). Tar det beste så lenge det ikke overstiger budsjettet ;)

 

EDIT:

 

Hva er best av Quad-core og Dual-core? Har skjønt at det er to/firekjerners men hva er fordeler/ulemper?

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

Quad core kan være nyttig når du skal kjøre flere prosessorkrevende prosesser samtidig, men alle spill utnytter ikke dette enda. Du kan med andre ord kjøre alle spill helt fint på en E8400. E8400/500/600 er kjempegreie overklokkere, og dette har de fått på seg som rykte. Du kan fint klare å klokke en 8400 til 4Ghz, men da er det best å kjøpe ettermontert kjøler.

 

Skal du ha tips til HK og GPU kan du se på PQ5 Deluxe og ATI Radeon HD 4870/HD 4890, eller litt høyere i pris; GTX 275/GTX 285. (Ignorer MARS-kortet. :p)

Lenke til kommentar

Ok :) Så da er dual-core raskest akkurat idag, men quad-core kan være bedre på sikt? Eller er quad-core raskest uansett?

 

Bruker heller litt ekstra på noe som varer lengre :)

Prosessor er vel det jeg burde bruke mest penger på, med tanke på at det ikke er bare bare å bytte/oppgradere den i ettertid. Bruker heller litt mindre penger på RAM, som jeg kan kjøpe senere uansett. Prosessor er first priority ;)

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

Ikke heng deg altfor mye opp i GHz. Det er helt klart at E8400 er en rask og bra prosessor, men en sterk Quad drar krevende skjermkort mye bedre enn E8400. Dersom du går for socket 775, så synes jeg absolutt du skal kjøpe Q9550. Den prosessoren slår E8400 i det meste, og spesielt dersom du som sagt får krevende skjermkort feks 2 stk GTX275. Q9550 er ca 3-400,- kr dyrere enn E8400, så jeg ville ikke tvilt engang. 400,- utgjør ca 3% av 12K, og det synes jeg det er verdt.

Lenke til kommentar
selv sitter jeg med en e8400 overklokket til 3,6 ghz med volt på 1.25.

to 4870 crossfire. kjører alle spill. bortsett fra crysis der er fps dårlig. men det er sikkert fordi jeg spiller i 1080p på en 40 tommer.

 

Men en Q9550 hadde vært enda bedre. Jeg skjønner ikke problemstillingen. Q9550 kan også klokkes. E8400 er bra den, det har jeg ikke sagt. Hensikten med ditt innlegg må være at E8400 er bedre egnet til å dra skjermkort la oss si fra typ HD4870X2 enn Q9550? Ok deg om det og det er ikke noe must for meg at vedkommende kjøper Q9550 fremfor E8400. Men Q9550 drar 2 stk HD4870 bedre enn E8400 hvis ingen er klokket.

 

I tillegg fremkommer det heller ikke at trådstarter er superekspert på overklokking. Han er ikke opdatert på 3-4 år står det. Mulig at alle bare overklokker 20% enhver prosessor, men jeg vet at det ikke bare er å oveklokke 20%- og jeg er oppdatert...

Lenke til kommentar

Denne fra Netshop kan du bruke som "mal" for hva som er et bra gaming-oppsett til 10000:

 

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=130562

 

1 stk. Antec Three Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU, med vifter (På lager 13)

1 stk. MIST, 800W, avtagbare kabler Japanske kondensatorer, kabel kit inkl. (På lager 100+)

1 stk. ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0 (På lager 13)

1 stk. Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec (På lager 14)

1 stk. OCZ DDR3 6 GB Intel® i7 Triple Channel PC3-12800 3x2048MB 1600MHz. (8.8.8.24) (Ubekreftet 07.09.2009)

1 stk. Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB SATA2 16MB 7200RPM, 0A38016 (Ubekreftet 03.09.2009)

1 stk. Club3D HD4890 1024 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV790 , GS850 MHz, 2xDVI HDMI adpt (På lager 1)

1 stk. Sony DVD-brenner AD-7240S SATA RAM, sort bulk (Ubekreftet 08.09.2009)

1 stk. Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 32-bit med upg Windows 7 (På lager 4)

 

Muligens får du kjøpt tilsvarende komponenter til omtrent samme pris hos Komplett.

Endret av Stream
Lenke til kommentar

Syntes det var litt rart ingen(før Stream over her) hadde nevnt core i7 enda når man tross alt kan få det om man har opptil 12k å bruke.

 

Jeg har satt sammen en pc på komplett der du har nyeste type prosessor(intel core i7), 2 stk HD4890 skjermkort i crossfire, 60gb OCZ Vertex SSD som os disk, 6gb DDR3 minne, 750W PSU(holder vel dette, eller?), samt et random, men ikke så dyrt kabinett og selvfølgelig et X58 basert hovedkort som passer inn. Alt dette til under 12k kr! Dette er da ment som en gaming pc, og har derfor ikke satt noen 1tb harddisker osv, da denne handlelisten egentlig er ment for meg, og jeg har noen harddisker fra før av jeg kan sette over. Samme gjelder optisk drev.

 

håper denne kunne hjulpet deg litt :)

 

-->Handlelista<--

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Huff huff, bytt ut den Chieftec'en med en Corsair psu og den handlelista ser straks mye bedre ut.

 

Hadde også byttet ut SSD' disken med en standard hd og eventuelt utvidet senere med en god SSD disk hvis behovet melder seg, men som sånn jeg ser det så får man ikke nevneverdig økt fps i spill men muligens halvert innlastningstid.

 

En kombo med en bra 30Gb SSD disk for innstallasjon av operativsystemet og en standard harddisk for lagring og de fleste programmer burde fungere veldig bra.

Lenke til kommentar
Syntes det var litt rart ingen(før Stream over her) hadde nevnt core i7 enda når man tross alt kan få det om man har opptil 12k å bruke.

 

håper denne kunne hjulpet deg litt :)

 

-->Handlelista<--

 

Mvh Olav B, G ;)

 

Grunnen er vel at et oppsett med i7 koster ca 1500,- mer i grunninvestering enn Q9550, og 1900,- mer enn et oppsett med E8400. Dersom man kun investerer i gamingoppsett som anbefales over, med et stk skjermkort - så vil en AMD phenom II 720 holde i massevis. Da er forkjellen 2200,- i grunninvestering.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Ok vi kan kanskje vente litt med det andre, prosessor først.

 

Så denne:

i7 (2,66GHz), 2450,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391447

 

er en raskere prosessor enn denne:

Quad Q9650 (3,00GHz), 2699,-

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365998

?

 

 

Eller må jeg kanskje overklokke i7'en for at den skal bli raskere enn Q9650? Har ingen erfaring med overklokking overhodet. Men om det ikke er nærmest umulig burde det gå ann å lære seg dette.

Lenke til kommentar

Joda, man får mye ytelse for pengene når man går for phenom, problemet ligger i at i920 og bedre gir rett og slett mest ytelse (men ikke nødvendigvis best ytelse / kr) og er man en gamer så teller faktisk cpu en del.

 

Når det gjelder nyere kort, tja de kan jo dukke opp i september men det spørs om vi kan få tak i de i store antall, tipper nok at det går mot jul før de blir mainstream.

En annen ting er vel at amd har lansert først mainstream for å så senere lansere kraft kortene, så dette kan jo bety at selv om nye dx11 kort snart kommer så er det en stund igjen til de beste kortene er ute.

 

Sånn sett så bør man vel egentlig bare kjøpe seg et billig kort som "duger" og så investere i et bra kort når man har oversikt på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...