Gå til innhold

Oppsett av Voice VLAN i DHCP for Nortel-telefoner


Dal

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Jeg prøver å assigne et VoiceVLAN til Nortel-telefonene våre gjennom DHCP, men har problemer.

Telefonene står i Cisco-switcher, og konfigurasjonen der har jeg forstått er ikke verre enn dette:

 

interface FastEthernet0/7

switchport access vlan 11

switchport mode access

switchport voice vlan 54

spanning-tree portfast

end

 

I DHCP-serveren har vi laget til en Vendor Profile med 2 options:

 

191: VoiceVLAN - Tekst

224: Nortel-parameter - Tekst

 

I Option 191 står det: VLAN-A:54.

I Option 224 står det: Nortel-i2004-B,s1ip=10.40.2.40;p1=4100;a1=1;r1=2;s2ip=10.40.2.40;p2=4100;a2=1;r2=2;menulock=u;vq=n;vlan

=n;pc=y;pcs=a;pcd=a;dq=n;dp=5;unid=Testtelefon;pcuntag=n;lldp=y;dim=y;bt=n;

 

Option 224 ser ut til å virke helt fint, jeg kan endre f.eks parametre til PC-porten uten problemer.

Men Option 191 ser ikke ut til å slå inn i det hele tatt, telefonen bytter ikke VLAN, men holder seg på (i dette tilfellet) VLAN 11.

 

Forstår ikke helt hva som er galt. Alle bruksanvisninger jeg har funnet sier at dette er måten å gjøre det på.

 

Noen her inne som har satt opp dette med hell?

 

Takk.

Endret av Dal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test en port med denne konfigen:

 

Trunk til Nortel tlf:

 

interface GigabitEthernet2/8

switchport access vlan 11

switchport trunk encapsulation dot1q

switchport trunk native vlan 11

switchport trunk allowed vlan 11,54

switchport mode trunk

qos trust dscp

no snmp trap link-status

 

En Nortel ip telefon er default konfiguert for auto det meste.

 

Sniffing viser:

 

1. Booter og kjører traffik uten noen som helst vlan tagging fordi den ikke vet hva slags vlan tag den skal bruke. Den broadcaster og requester IP addresse via DHCP.

2. DHCP assigner ip til nortel telefonen via data vlan 11

3. DHCP scopen for Data vlan 11 komer til ip telefonen via user specified option 144

4. Telefonen releaser ip dressen fra Data vlan og vil bruke den første vlan tagging på trafikk. Får den ikke svar vil den bruke den andre etc. Hvis timeout er for lang, lag datavlan og voice vlan etter hverandre.

5. Voice vlan scope trenger du å legge in voice server adressene og port nummerne. Til dette blir det brukt user specific options 191.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Test en port med denne konfigen:

 

Trunk til Nortel tlf:

 

interface GigabitEthernet2/8

switchport access vlan 11

switchport trunk encapsulation dot1q

switchport trunk native vlan 11

switchport trunk allowed vlan 11,54

switchport mode trunk

qos trust dscp

no snmp trap link-status

 

Du definerer porten som en trunk, men definerer et access vlan? Det vil vel ikke akkurat fungere/gjøre en forskjell?

Lenke til kommentar

ja, det var en copy paste feil fra swichen jeg hadde har nortel telefoner connecta. Det skal være bare trunk. Allowed vlan trengs heller ikke, kun for å begrense broadcast hvis man ikke bruker vtp pruning.

 

Ellers er jo standard å bruke access port med voice vlan som ble brukt i dette tilfelle. Det er ingen feil på swiche configen, men kanskje i DHCP scopet. Jeg anter at man sefølgelig når DHCP serveren fra switchen.

 

 

options 191 ser fin ut i følge:

http://blog.michaelfmcnamara.com/2007/10/d...ns-voip-part-2/

 

Options 128 blir brukt istede for 224 i dette tilfelle:

http://blog.michaelfmcnamara.com/2007/10/dhcp-options-voip/

 

Det står også at man kanskje bør bruke " " i stringen, avhengig av hva slags DHCP server du bruker.

 

Kanskje legge inn sniffer for å se hva som virkelig skjer med Nortel telefonen?

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg må vekke denne tråden til live igjen..

Det har dukket opp et problem jeg ikke helt forstår.

 

Det som er nevnt tidligere i tråden her virker fint på alle switchene våre (2950, 2960, 3560), bortsett fra på C3550'ene våre..

Jeg har prøvd 2 forskjellige C3550 med forskjellige IOS-versjoner, men nei :(

 

Noen som har noen ideer hvorfor ikke VoiceVLAN ikke virker på akkurat denne modellen?

 

Takk.

Lenke til kommentar

Det vi gjorde til slutt var å trykke inn Voice Vlan i menyen på telefonen. Det gikk helt fint, og den switchet selv (det ligger lagret etter reboot). Jeg har ikke slik telefon fremfor meg (var hos en kunde), men man trykket 2 x på en eller annen menyknapp og lette LANGT nede i en scrolleliste. Og DER var det mulighet til å sette voice-vlan ID (nesten det eneste som var åpent for redigering. resten var grået ut stort sett)

 

Om det ikke er snakk om veldig mange tlf så er dette et alternativ. Da switchet den bare vlan, og dhcp på sentral ordnet resten.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut av det til slutt:

En Vendor Option som inneholdt en utfylt Option 191 måtte legges til i *klient-scopet* som switchporten hører til. Jeg hadde tidligere kun lagt til denne Option'en i Scopet for telefonene.

 

Men det er også 2 andre ting inne i bildet her:

Jeg fant ut på veien at switchene til Cisco som har støtte for LLDP (2960, 3560, 2975) tenker ut VoiceVLAN på portene uten å bruke DHCP i det hele tatt. Skrudde jeg av LLDP på dissse switchene så funket ikke VoiceVLAN her heller før jeg la inn DHCP Options på riktig plass.

 

Den andre tingen, som jeg ikke har noe svar på, er hvorfor det gamle VoiceVLAN-oppsettet vårt virket på en annen modell av Nortel-telefonene våre.. og disse står i en switch som *ikke* har LLDP-støtte, nemlig en C2950.

 

Men nå ser det ut til å funke helt fint overalt iallefall :)

 

Håper dette hjelper deg også, lohelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...