Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Burde jeg ta et friår?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 16-år som søkte meg til studiespesialisering og kom inn der i år. Problemet er at jeg aldri burde valgt studiespes., noe jeg angrer på nå, men det var det det ble..

Kjenner at jeg ikke kommer til å klare å fullføre tre år på skolebenken uten veldig mye fravær osv. Har satt meg på venteliste til en linje jeg fant ut at jeg har litt interesse for (Service & Samferdsel), men ventelista er skyhøy.

Så jeg har begynt å tenke på friår, slik jeg kan søke meg S&S VG1 neste år.. Jeg vet at det i bunn og grunn ikke er så veldig lurt, men hva er lurest? Så vidt komme seg gjennom året, med masse ugyldig fravær osv. Eller ta et år hvor jeg jobber (jeg vet jeg får jobb), trener litt og tar opp noen personlige problemer etc.

Jeg har lest en del av folk som har fortalt om noen som har tatt seg et friår, så varer plutselig friåret i 3-4 år.. Men jeg vet det ikke skjer med meg. Jeg vil gå på skole, og jeg vet at jeg må jo jobbe mye på S&S også, men der er det faktisk ting som interesserer meg.

Vet at det ikke er enkelt for dere å svare på dette, men hva mener dere jeg burde gjøre? Kommer en evt. arbeidsgiver i fremtiden til å se veldig negativt på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta et friår er vel ikke bare bare det heller. Slik jeg ser det er det best å bli ferdig med vidergående med det samme.

Har du tenkt å jobbe i friåret ditt isåfall?

Du er jo aldri sikret på om snittet til SS neste år er lavt(slik at du kommer inn)

Lenke til kommentar

Selv er jeg litt skeptisk til friår, det er utrolig vanskelig å gå fra 100% jobb og tilbake til skole. Selv gikk jeg hele løpet gjennom vgs og høyskole uten pause og var ferdig utdannet dataingeniør i fjor sommer (21 år gammel), nå har jeg en jobb jeg trives VELDIG godt i og som er helt greit betalt (rett under 400k).

Jeg følte meg dritt lei skole 1 året på vgs, men jeg hadde en del venner på skolen og selv om noen av kameratene mine droppet ut, fortsatte jeg. Hadde en god del fravær, rett under grense for å få "ikke bestått" i flere fag, men det gikk. På høyskolen hadde jeg nærmere 40-50% fravær, men brukte all denne tiden på å jobbe. Jeg hadde 4 lange dager i uka (6-19) og 3 fridager. Med 120k i årsinntekt + studielån, levde jeg ganske greit, selv om både jobb og skole var dritt kjedlig.

Nå skal ikke jeg fortelle deg hva du skal gjøre eller dømme deg for å ta friår, men tenk godt gjennom det du tenker å gjøre. Jeg ville frarådet deg friår før du er ferdig med vgs, men jeg skjønner godt at det er fristende, ihvertfall når man er 16 år (har tenkt den tanken noen ganger selv).

Lenke til kommentar

ALDRI ta et friår! det er så mange jeg kjenner som trygler skolen om skoleplasse fordi de angrer for å ha droppa ut. Det høres kanskje ganske fristende, men i lengden blir et år ganske lenge med mindre du har jobb. Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å fullføre studiespesialiserende, det er ikke så vanskelig som du gjerne vil tro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...