Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 DirectX 11 har støtte for flere tråder slik at det blir enklere for utviklere å nyttegjøre seg av multithreading Sannsynligvis kommer ikke AMD's Thuban (= drage på arabisk) på markedet før etter Intel's Core i9 (Gulftown). Thuban i Q3 og Gulftown i Q2 neste år. Det betyr at AMD ikke lanserer 6 kjerne desktop før det har gått et år etter at 6 kjerne server cpu'er (Opteron) ble lansert. Når du kommer opp på 6 kjerner eller mer kan man begynne å forstå nytten av X58's 3 kanals minne. Det står forøvrig ingenting om at AMD's Thuban vil støtte 3 kanaler, så man kan vel anta at det oppdaterte 890FX/GX brikkesettet ikke vil inneholde dette. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Meget bra for 3D-rendring Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Meget bra for 3D-rendring Blir bedre enn firekjernes AMD iallefall... Ønsker du maksimal ytelse her bruker du Core i7 eller i9 (Intels kommende sekskjerne). Intel arkitekturen kan prosessere dobbelt så mange tråder som AMD, og er derfor overlegen. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...?i=3574&p=5 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Er nok sant at det ikke er bare bare og programmere spill som utnytter flere kjerner. Men slik som er trenden nå, at opengl dropper mer og mer som ikke er direkte grafikkrelatert og at disse oppgavene flyttes over på cpu, så vil nok kjapt behovet melde seg. Hmm, det var jo litt interessant at trenden er på vei den veien igjen. Det høres i og for seg lovende ut med tanke på hva fremtiden vil bringe på CPU fronten, gitt at spillene kan utnytte paralellisering. Jeg trodde egentlig trenden heller gikk andre veien jeg, i disse PhysX, HAVOK, Cuda, og hva det nå heter alle disse teknikkene som skal gi bredere bruksområde for GPU. Takk for info Tiltman. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det spekuleres i artikkelen om at at klokkefrekvensen blir 2,4 - 3,0 GHz. Disse 6-kjernene leveres allerede i dag i form av Opteron og de har 75W "ACP"TDP på opp til 2,6 GHz og 105 W på 2,8 GHz. AMDs entusiastmodeller for desktop har toppet ut på 140W de siste årene. Det tror jeg nok denne også vil gjøre. Jeg vil dermed regne med noe høyere klokkehastigheter på denne enn på 105W-utgaven (Opteron). Mitt stalltips er 3,0 - 3,2 GHz. I tillegg ser jeg ikke bort i fra at "Thuban" vil selges med 1 eller 2 kjerner slått av. Med andre ord en teoretisk mulighet for å slå på kjerner. Ellers så er vel dette mye i samme gate som alle andre entusiastmodeller: De få som kjøper slike vil med stor sannsynlighet ikke trenge det de kjøper. Mange er bare full av penger som brenner i lommeboka. Til generell desktop-bruk (inkl. spill) ser jeg fortsatt på dobbeltkjerner som det optimale for de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå