Gå til innhold

Nikon D60 tar bildene senere, akkurat som det er noe selvutløser..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre Nikon hus har mulighet for å la speilet gå opp en stund før bildet blir tatt for å unngå kameravibrasjoner på grunn av speilet. Dette vil medføre at bildet blir tatt 1-2 sekunder etter at det er trykket på utløseren og da kan fotografene være iferd med å bevege kameraet igjen. Resultat: uskarpt bilde grunnet bevegelse i kamerahuset.

Har du klart å aktivere denne funksjonen?

Lenke til kommentar
Høres mer ut som du har slått på to sekunders selvutløser ved et uhell.

- Det stemmer dårlig med "alt ødelagt på bilde grunnet ustødig.." Bildet blir ikke nødvendigvis mer "ustødig" selv om det tas 2 s senere.

Takk for svar folkens:)

Hvordan sjekker jeg om jeg har slått det på :) ?

Er ganske ny med kameraet så har ikke lært noe med instillinger enda.

Lenke til kommentar
Tja, selvutløser indikeres vanligvis av et ikon som ligner litt på en klokke, men hvor det er plassert på D60-skjermen aner jeg ikke. Du må nesten bare slå opp i bruksanvisningen og lære hva de forskjellige symbolene på inforskjermen betyr.

Den står ikke på ;)

Funket helt fint nå i dagslys, kan det være at kameraet reagerer på at det er mørkt?

Var lysstolper på bilde, men var ganske mørkt grunnet kvelden når jeg tok de.

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

Hehe, kameraet reagerer absolutt på at det er mørkt ja - det er litt av vitsen med lysmåleren. Når det er mørkt må kameraet holde lukkeren åpen lenge for å samle det samme lyset som den gjør på kort tid i dagslys. Dermed rekker du å riste på kameraet eller personene i bildet rekker å flytte på seg mens lukkeren er åpen, og du får et uskarpt resultat.

For å få bukt med dette må du enten bruke en større blender, stille opp ISO (lysfølsomheten), bruke blits eller bruke stativ for å unngå rystelser.

Edit: Du kan lese denne tråden for å lære mer om hvordan blender, lukker og ISO påvirker et bilde.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Kameraet trenger lengre lukkertider for å få nok lys når det er mørkt. Slik er det med alle kamera.

Pørv å skru opp ISOen og åpne blenderen helt, om dette ikke er nok må du nok bare godta at det er for mørkt for håndholdte bilder...eller tilføre mer lys.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...