Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor billig er strøm kontra bensin?

hean

Anbefalte innlegg

Hei

Leste nettopp om en ny Toyota Prius som kan lades med stikkontakten.

La oss si at den får en rekkevidde som er lang nok til å nesten aldri ta i bruk bensinmotoren, kanskje bruker du 4-5 tanker i året + strøm.

Hvor billig kjører du egentlig på strøm kontra bensin? Hva blir ca ren kostnad på 1 mil?

Noen som vet om sider som har regnet ut dette eller noen som vet det selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enda mer som må tas i betrakning når det gjelder hybridbiler i Norge, og det er kaldere klima. Man får lite varme fra elmotorer, om man klarer å fange det opp i det hele tatt, så f.eks Toyota Prius kjører bensinmotoren fra kaldstart helt til den har varmet seg opp. Jeg tviler på at noen av disse hybridbilene bruker batteriene til å lage kupèvarme og slikt.. Jeg vet ikke altså, men jeg tviler..

De meste effektive bensin/dieselbilene i dag bruker rundt 4kWh pr. 10km kjørt på effektiv hastighet og varm motor. Det utgjør ca. 5kr/10km i bensinkostnader. Selv med den effektivitieten på en elmotor med (unødvendig) drivverk (de er såvidt jeg vet mer effektiv) ville samme strekning kostet under 2kr om energien kom fra stikkontakten.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg regnet med 0,4l/mil. Diesel inneholder ca. 11kWh pr liter, bensin ca. 10kWh om jeg ikke husker veldig feil. 0,4l/mil klarer du nok ikke å oppnå i vinterperioder uten mye lengre kjøring da det må brukes ekstra diesel for å kjøre varmeren (med andre ord, videre redusering av forbruk vil ikke være like effektivt da varmeren bare må kjøres oftere og lengre).

Lenke til kommentar
Så et «Broom» program på tv-en her. Der testet de Think-bilen. Mener at programlederen sa at du kunne leie en batteripakke for kr. 30.000,- pr. år. Er dette riktig?

Tror ikke du kan men du MÅ, det er noe annet.

Når batteriet er ødelagt får du nytt gratis men det er jo ingen tvil om at Think tjener på dette, folk må få lov å kjøpe batteri selv og kjøre til det ikke fungerer mer.

Lenke til kommentar
Så et «Broom» program på tv-en her. Der testet de Think-bilen. Mener at programlederen sa at du kunne leie en batteripakke for kr. 30.000,- pr. år. Er dette riktig?

Tror ikke du kan men du MÅ, det er noe annet.

Når batteriet er ødelagt får du nytt gratis men det er jo ingen tvil om at Think tjener på dette, folk må få lov å kjøpe batteri selv og kjøre til det ikke fungerer mer.

Ja, jeg syns det virker litt dyrt dette prosjektet. Selv hadde jeg godt tenkt meg en miljøvennlig bil til mine daglige kjøreturer på omkring 70 km. Men bilene er kanskje laget altfor avanserte = dyre? Skal bli spennende å se om noen produsenter kommer opp med en veldig enkel doning til folkelig pris. Da først er jeg interessert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...