Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om NAV og kurs

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Hei sann, for øyeblikket har jeg en deltidsjobb, men ønsker egentlig å finne meg en jobb som jeg kan se en fremtid i. Jobben jeg har er en jobb jeg ikke trives noe spesielt med og som jeg ikke ser noe karriere muligheter i, men jeg jobber der fordi jeg ikke har noe valg, og sånn sett er det greit.

Men jeg lurer på, hva skal til for at jeg kan få en kurs i hos nav, hvilket kriterier må jeg ha?

Vis det er sånn at det de kursene er kun for folk som ikke har jobb, så vil jo det bli litt dumt.

For da må jeg jo si opp jobben, forså få dagpenger og melde meg i kurs, hvor de må gi meg dagpenger + kursutgifter + reise utgifter. Det er jo mye bedre at jeg jobber og tjener egne penger, mens jeg går på kurset.

Eller kan jeg melde meg på kurs, samtidig som jeg har en deltidsjobb? hvordan går jeg frem med det egentelig?

Og en annen ting jeg lurer på, angående dagpenger dersom det er sånn at jeg faktisk må si opp jobben for å delta på kurs i regi av nav.

Vil grunnen til oppsigelsen ha noe innvirkning på hvordan støtte jeg vil få fra nav?

Har bare fått en inntrykk av at folk som har sagt opp jobben selv ikke får like mye støtte som folk som ufrivillig har mistet jobben.

Da syns jeg det blir litt rart, det vil si at folk som har kanskje stjålet fra jobben og fått sparken, vil få full hjelp fra nav. Men folk som sier opp på grunn av at de ikke trives på jobben og fordi de ikke ser en fremtid eller karriere på jobben, skal de ikke få hjelp i like stor grad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få innvilget arbeidsmarkedstiltak (deriblant kurs) av NAV er det et krav at du er arbeidsledig, ja. NAV skal hjelpe de som ikke har jobb til å få jobb, ikke de som har jobb til å få annen jobb.

Årsaken til oppsigelsen har noe å si, ja. Dersom du er blitt oppsagt (uten egen skyld) har du tre karensdager før du får dagpenger (folketrygdloven § 4-9). Sier du opp selv, eller blir oppsagt på grunn av noe som er din skyld; så må du vente i åtte uker.

Har du blitt sparket fordi du stjal på jobb vil du kunne bebreides, og må vente åtte uker før du kan få dagpenger. Du kan allikevel søke på arbeidsmarkedstiltak på lik linje med alle andre.

NAVs jobb er å hjelpe de som har vansker med å få jobb. De som ikke har vansker med å få jobb er ikke fullt så prioritert. Trives du ikke på jobben må du søke en annen jobb. Er du ikke kvalifisert for en annen jobb får du få en utdannelse som kvalifiserer deg. Hovedregelen er at dette er *din* jobb å få til. Kun hvis du ikke klarer det selv skal NAV trå til.

Lenke til kommentar
For å få innvilget arbeidsmarkedstiltak (deriblant kurs) av NAV er det et krav at du er arbeidsledig, ja. NAV skal hjelpe de som ikke har jobb til å få jobb, ikke de som har jobb til å få annen jobb.

Årsaken til oppsigelsen har noe å si, ja. Dersom du er blitt oppsagt (uten egen skyld) har du tre karensdager før du får dagpenger (folketrygdloven § 4-9). Sier du opp selv, eller blir oppsagt på grunn av noe som er din skyld; så må du vente i åtte uker.

Har du blitt sparket fordi du stjal på jobb vil du kunne bebreides, og må vente åtte uker før du kan få dagpenger. Du kan allikevel søke på arbeidsmarkedstiltak på lik linje med alle andre.

NAVs jobb er å hjelpe de som har vansker med å få jobb. De som ikke har vansker med å få jobb er ikke fullt så prioritert. Trives du ikke på jobben må du søke en annen jobb. Er du ikke kvalifisert for en annen jobb får du få en utdannelse som kvalifiserer deg. Hovedregelen er at dette er *din* jobb å få til. Kun hvis du ikke klarer det selv skal NAV trå til.

jaja, det er forstålig at de som ikke har jobb blir prioritert, men hva med de som jobber deltid?

jeg får ikke en heltidsstilling fordi det ikke er noe behov for det der jeg jobber, og har fått klar beskjed at jeg ikke vil få det i senere fremtid.

Dvs at etter skatt så vil jeg sitte igjen med under 10 tusen i mnd

Det er jo ikke noe man kan leve av i all fremtid, og jeg har faktisk dårligere råd enn en person som IKKE jobber, men som får dagpenger rett fra staten istedenfor.

Da blir det jo veldig fristende for meg så, si nei sorry, jeg velger heller å snylte på staten siden det er det som lønner seg.

Men jeg som den gode borgeren jeg er..det er jeg som sliter og ikke får hjelp. er det slik det er da?

Lenke til kommentar

Ta det med ro, du hadde ikke fått mer penger av å gå på dagpenger. Dagpengegrunnlaget er cirka 66% av inntekten din, forutsatt at du har tjent nok til å få innvilget det.

Får du ikke en heltidsstilling i bedriften du jobber i må du ut og søke jobb i en annen bedrift. Slik som alle andre må.

Trøst deg med at selv om du sitter igjen med under 10 lapper i måneden sitter du fortsatt igjen med mer enn en student, og mer enn de fleste som har innvilget sosialstønad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...