Gå til innhold

Utkast til ny ~16k Stasjonær - Noen forslag til endringer?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal driver å overbeviser meg om å kjøe en ny work/gaming pc som skal være av det ypperste men likevell ikke i 20k+ klassen. Den skal inkludere alle deler, og jeg har søkt meg frem til den følgende listen. Jeg tror dette er sånn rimelig nerme det beste jeg kan få tak i for 16k, men om noen har noen forslag til endringer, hadde jeg vært overlykkelig for å få tilbakemeldinger!

Fra netshop.no:

Intel Core i7 920 2,66Ghz -- 2 295,-

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366, --2 295,-

ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366,

DDR3,ATX,SLI&CrossFireX,3xPCI-Ex(2.0)x16 -- 2 250,-

Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB, XMS3

kit 3x2 GB, CL9-9-9-24 3 -- 1 095,-

Corsair strømforsyning, HX1000W

140mm vifte, modulære kabler --2 095,-

Logitech G19 Gaming Keyboard

USB, LCD, Lys i knapper Norsk layout --1 395,-

Logitech G9 Laser Gaming Mouse

USB, 3200dpi 10 --495,-

Samsung 1 TB 5400RPM S-ATA2 32MB

HD103SI Ecogreen F2 --615,-

BenQ 24" LCD G2412HD Sort

1920x1080, 40000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI --1 795,-

ps.no:

MSI VGA-Card nVidia GTX285 1024MB PCI-E

2xDVI HDTV-out HDCP PhysX CUDA Superpipe Retail --2812,-

(link: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=%23163794)

Mangler som dere ser her ett Kabinett. Er litt gira på et Antec twelve hundred, men det er jo som kjent veldig dyrt. Antec Nine Hundred er også en mulighet, men er keen på en stor kasse som det kan puttes mye rart inn i. Meninger om disse to mulighetene og andre foreslag er veldig velkommen. Det eneste som er viktig er at det er god plass i kabinettet, og at det har veldig god luftkjøling.

Grunnen til at jeg har bestemt meg for grafikk kortet fra ps.no er fordi jeg er avhengi av å få PCen innen en ukes tid, så jeg sørget for at alle komponentene også var på lager, og at nettstedet jeg bestiller fra er kjent for å levere varene raskt når varene er på lager.

Så, om det er noen deler dere smartinger her ute mener er bedre/billigere med lik eller tilnærmet lik ytelse skulle jeg gjærne hørt noen forslag. Det jeg har vært mest i tvil om er grafikk kortet, altså om jeg burde bruke 2x et billigere kort eller 1x et til ca 3k. Jeg klarte heller ikke å finne et hovedkort som støtter mer enn 1600Mhz uten å klokke det. Om det er noen kjente på markedet til en ikke mye dyrere penge, som støtter nærmere 2k Mhz RAM vil jeg gjærne vite om de(t).

Også litt usikker på skjærm. Har en 22" jeg bruker på en annen PC og er i og forsåvit glad i den, men kunne muligens tenke meg en 24". Er det noen bedre til samme/billigere penge der ute da?

Så alle anbefalninger o.l er mer enn velkommen!

Endret av hacek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt kjedelig å legge så mye penger i en stasjonær gaming/allround maskin som ikke yter stort bedre enn en laptop til 4000 på noen oppgaver vel? Nå tenker jeg på harddiskvalget du har satt opp til maskinen. Det er litt under pari selv til en mellomstor laptop i dag, og du parrer den med hurtig minne, sinnsyk prosessor og et godt skjermkort? Det henger ikke helt på greip mener jeg da men :)

Mitt forslag til endringer hos deg ville vært:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425735 som systemdisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391606 som lagringsdisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490217 som skjermkort

Skjermkortet jeg har valgt har jeg god erfaring med selv, og på 1920 x 1080 oppløsninger (som er lik skjermen du har valgt) kan jeg kjøre alle spill jeg har testet så langt med god flyt. Fordelen med kortet er at to 4890 koster bittelitt mer enn 1 stk GTX285, men vil parkere den i ytelse på de aller fleste områder innen gaming når du ved en senere anledning kjøper deg et likt kort til for å sette i CrossFire (CF) Eller kjøp to med en gang?

Harddisken har jeg ikke personlig erfaring med, men har lest gode ting om den på forumet her inne. Har selv 2 andre SSD-er i mitt eget oppsett (Intel X-25) og kan bare si en ting. Det blir en helt annen datamaskin å jobbe på. Word åpner seg på under 1 sekund! Utpakking av en 700MB film pakket ned i 15MB .rar filer er unnagjort på litt over 5 sekunder (kontra ca 40 sekunder med min gamle 7200 disk, og du har valgt en 5400 disk?), redigering av foto/video har blitt ganske mye raskere også. Vet ikke hva du primært vil bruke maskinen til, men forskjellen er der på alle områder, noen mindre enn andre. Og på noen områder er forskjellen vanvittig stor.

Vil du vite mer om SSD harddisker så har Gullars på forumet her laget en veldig fin FAQ om temaet. Bruk søkefunksjonen :)

-Øivind-

Lenke til kommentar
Det er litt kjedelig å legge så mye penger i en stasjonær gaming/allround maskin som ikke yter stort bedre enn en laptop til 4000 på noen oppgaver vel? Nå tenker jeg på harddiskvalget du har satt opp til maskinen. Det er litt under pari selv til en mellomstor laptop i dag, og du parrer den med hurtig minne, sinnsyk prosessor og et godt skjermkort? Det henger ikke helt på greip mener jeg da men :)

Mitt forslag til endringer hos deg ville vært:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425735 som systemdisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=391606 som lagringsdisk

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=490217 som skjermkort

Skjermkortet jeg har valgt har jeg god erfaring med selv, og på 1920 x 1080 oppløsninger (som er lik skjermen du har valgt) kan jeg kjøre alle spill jeg har testet så langt med god flyt. Fordelen med kortet er at to 4890 koster bittelitt mer enn 1 stk GTX285, men vil parkere den i ytelse på de aller fleste områder innen gaming når du ved en senere anledning kjøper deg et likt kort til for å sette i CrossFire (CF) Eller kjøp to med en gang?

Harddisken har jeg ikke personlig erfaring med, men har lest gode ting om den på forumet her inne. Har selv 2 andre SSD-er i mitt eget oppsett (Intel X-25) og kan bare si en ting. Det blir en helt annen datamaskin å jobbe på. Word åpner seg på under 1 sekund! Utpakking av en 700MB film pakket ned i 15MB .rar filer er unnagjort på litt over 5 sekunder (kontra ca 40 sekunder med min gamle 7200 disk, og du har valgt en 5400 disk?), redigering av foto/video har blitt ganske mye raskere også. Vet ikke hva du primært vil bruke maskinen til, men forskjellen er der på alle områder, noen mindre enn andre. Og på noen områder er forskjellen vanvittig stor.

Vil du vite mer om SSD harddisker så har Gullars på forumet her laget en veldig fin FAQ om temaet. Bruk søkefunksjonen :)

-Øivind-

Tuesn takk for svar! La ikke merke til at disken jeg hadde valgt var 5400, hadde aldrig kjøpt mindre enn 7200 uansett. Det som er interessant er jo SSD disk. Personlig har jeg hele tiden tenkt at de er litt for dyre med tanke på mengden lagringskapasitet du får på de, men som du sier så passer det vel bedre med PCen. Billigere grafikk kort til samme prisen er også et godt forslag, var veldig usikker på grafikk kort selv, og kan vel si at jeg nå heller kjøper et 4890.

Endret av hacek
Lenke til kommentar

En SSD disk er absolutt å anbefale når du skal bruke så mye penger på en maskin. Intel X25-M 80GB Gen2 som systemdisk er spesiellt å anbefale.

Antec 1200 og 900 er begge fantastisk bra kabinetter, og forskjellen vil være som du selv nevnte størrelse, og litt bedre kjøling i 1200.

PSU på 1000W er overkill. Corsair 850W vil være nok.

ATI HD4890 er et meget bra kjøp, og gir mye ytelse for pengene. Sapphire Toxic edition av 4890 har en meget bra kjøler, og har gjort det bra på tester.

Denne Dell skjermen ser også rimelig bra ut med LED belysning, bra kontrast og farger. Har fått meget bra testresultater.

http://accessories.euro.dell.com/sna/produ...&sku=205470

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

For å gjøre deg litt mer sikker på valg av skjermkort kan du lese fort gjennom disse testene og se grafer over ytelsen mellom 4890 og 285 kortene på ca samme maskinvare som du har.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=1

http://www.techspot.com/review/164-radeon-...geforce-gtx275/

I oppløsningen 1920 x 1080 er et ati 4890 ca 15% tregere enn et GTX 285 kort i snitt, men prisen forsvarer ikke dette. Derimot, om du kjører 2 stk ati 4890, har du ytelse tilnærmet 1stk gtx 295, og DA går ting unna ganske fort ;)

Angående harddisk er det godt å vite at du ikke var på jakt etter en 5400 disk :p Men vil anbefale deg å lese mer om SSD før du handler, da det fortjenes i din maskin :)

Lenke til kommentar

Først av alt til branick: Gi linker til tester når du forteller at et produkt er bedre å kjøpe enn ett annet. Det forenkler trådstarters muligheter til å vurdere på et litt mer objektivt nivå. (no offence ment). edit: Du kom meg i forkjøpet : )

Hovedkort i klasse x58 har veldig lik ytelse. Tomdshardware har sammenlignet noen og spør du meg - gå for de rimelige modellene om det ikke er helt spesielle funksjoner du skal ha som bare de dyreste har.

I forhold til crossfire-oppsett; jeg liker å holde systemet enkelt og foretrekker ettspors-oppsett. Branick: Har du en link med test av 4890 i crossfire ?

Jeg anbefaler deg å lese denne testen for å danne deg et bilde av ytelse på en lagringsdisk. Seagate barracuda 7200.12 1Tb sitter i det 4 stk av min pc og jeg kan bare anbefale den videre.

torfinn

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Klart jeg har tester av 4890CF mot GTX 285&295 :)http://www.tweaktown.com/articles/2704/ati...fire/index.html

Konklusjonen er egentlig grei, når spillet favoriserer phyX vinner nvidia. Når spillet IKKE favoriserer physX vinner 4890CF over selv nvidia gtx 295!

Torfinns: Kjører du raid av noe slag på dine disker, eller sitter det 4 stk hver for seg?

edit: ser du skrev lagringsdisk, ikke systemdisk. my bad!

Endret av branick
Lenke til kommentar
branick: Raid5 som lagringsdisker for foto- på et adaptec icp5805bl : ) Funker veldig godt. Målet mitt er å få windows over på to stk intel 2.gen 80Gb i Raid0, men da på hovedkortets kontroller.

Det er dette jeg har i dag, bare 1.gen diskene. Skal ikke klage på ytelsen på et slikt oppsett, så du har noe fint å glede deg til, and then some ;)

Lenke til kommentar

Lagde en handlevogn. med hva jeg ville valgt til ca 15k. Hvis du vil bruke mer penger, ville jeg lagt dem i en bedre skjerm (dell skjermen itspersonal linker til ser bra ut) eller evt et raskere skjermkort

Med intels i5 platform og atis 5xxx serie rett rundt hjørnet ville jeg nok ventet litt med å legge såpass mye penger i en ny maskin, men det er jo alltid noe nytt og spennende på vei :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for kvalitet-svar!

Har merket meg et par ting jeg nok skal endre på:

850W psu istedenfor 1k

et enkelt 4890 eller lignende grafikk kort som jeg kan sette i

crossfire senere

en SSD disk + en 1TB disk

mest sannsynlig en billig 24", muligens en dyrere, men må se litt mer på det.

har ikke helt bestemt meg for Antec 9 eller 12k men skal se mer på de

Har valgt å ikke stresse så mye med bestilligen likevel så bestiller nok ikke før om noen dager tidligst. Dermed er flere forslag veldig velkommen!

Kristian

Lenke til kommentar
Kjøpe ett hd 4780x2 eller 2 stk. hd 4890 i crossfire?

Skjønte ikke helt det spørsmålet :p Mener du å spørre om jeg har tenkt meg 2x 4970 eller 2x 4890? I så fall er svaret at det jeg foreløpig tenkte meg var 1 eller 2x 4890. Vet ikke om jeg skal gå for ett eller to enda.

Lenke til kommentar
Kjøpe ett hd 4780x2 eller 2 stk. hd 4890 i crossfire?

Skjønte ikke helt det spørsmålet :p Mener du å spørre om jeg har tenkt meg 2x 4970 eller 2x 4890? I så fall er svaret at det jeg foreløpig tenkte meg var 1 eller 2x 4890. Vet ikke om jeg skal gå for ett eller to enda.

1 4890 er nødvendig

2 4890 er gøy

3 4890 er intenst!

Start med en og se om du får nok ytelse i forhold til behovene dine og fyll på mer når du trenger. Med oppsettet du har valgt deg nå får du enormt mye mer ytelse for pengene enn da du startet tråden :)

-Øivind-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...