Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gammel sportsbil - hvilke kunnskaper trengs?

Fjellhesten

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg titter litt rundt på biler om dagen, og har sett litt på gamle sportsbiler (Porche 944 fra 1980-86 f.eks.). Jeg har ikke veldig gode kunnskaper om bil, og heller ikke veldig god råd. Jeg er ute etter en relativt billig bil som skiller seg ut, og derfor ville en gammel sportsbil vært midt i blinken. Prisen på disse bilene er forsåvidt grei nok, men er det mye ekstrautgifter med dem? Og hvilke kunnskaper bør føreren (jeg) ha?

Alle tips mottas med stoooor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjekt å merke seg også at en 944 er like mye en sportsbil som en gammel Toyota Celica. Bilen har 143hk fgordelt på 1268kg. Dette er en sportslig sedan, men ikke en sportsbil.

Bare sånn at du er obs på det, at det ikke blir en sjokk når du prøver bilen. Min Celica som har like sterk motor, men en vekt på 1100kg vil gå bedre. Og en Celica er jo ikke akkurat en sportsbil.

Mange andre biler vil gi deg en bedre fartsopplevelse, men kanskje ikke like mye sportsopplevelse som handling, hvordan bilen sitter på veien og interiøret.

Men det du må passe på er ting som, kvalitetsolje som du bytter ofte. Vaske bilen ofte når det e rplussgrader om vinteren. Og mye mer. Søker du litt på http://cuoresportivo.no/ så finner du sikkert masse god info om hold av eldre sportsbiler. Alfaene krever litt mer hold enn porsche (har jeg hørt), så følger du tipsa og råda der så er det sikkert godt på vei.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner. Jeg har langt fra satt meg ordentlig inn i saken allerede, har bare lekt litt på finn.no hittil. Kom gjerne med forslag til gamle, billige sportsbiler! (utseende og kjøreegenskaper teller begge to)

Vasking, skifting av olje osv. er ikke noe problem. Men er det nødvendig / veldig lurt å kunne endel om bil hvis jeg skulle komme til å kjøpe en gammel sportsbil? Utover det å skifte olje/spylervæske osv.

- Bilen skal benyttes som helårsbil, men ikke som et helt nødvendig transportmiddel. Dvs jeg kan ta buss/tog/t-bane/gå på et par av de værste vinterdagene.

- Ja, jeg har garasje, men det er endel opptatt nå. Dvs bilen vil komme til å stå endel ute.

Takker for svar, forresten! :D

Lenke til kommentar

Hvis det er Porsche 944 du er sugen på (og jeg forstår det slik), så ville jeg tittet litt på denne: http://www.porsche-club-norge.no/text.php?id=18647111

Masse fin info om 944 modellen. Fullgalvanisert karross, nesten 50/50 vektfordeling og stor deletilgang. Kunne tenkt meg en slik selv jeg.

Er ikke verdens sprekeste med sine 163 hester på 2,5 liter'n. De første type 1 utgavene gjør 0-100 på 8 sek og det er forøvrig helt greit nok.

Lenke til kommentar

Jeg syns Porsche 944 er en tøff bil og egner seg sikkert til en helårsbil. Hold deg unna amerikanere som trives best på tørt føre. VW Corrado er jo også et bra valg og litt mer moderne enn 944.

Mercedes SLK fra 70tallet er også lekker, men tror jeg hadde grene hadde jeg sett en med slaps opp etter dørene.

Honda CRX med V-Tech motor er også veldig morsom. Men hold deg unna de CRXene som oser alt for mykje keb...

Toyota Celica har også vært nevnt. Disse fra 90- tallet er virkelig tøffe. Tror jeg fint kunne klart meg med en 1.8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...