Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sette opp et stabbur.. Regler på det?

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å sette opp et gammelt stabbur sånn for gammeldages skyld. Ettersom det mest sannsynlig var et stabbur her på gården på midten av 1800 talet. Derfor så er det ønskelig å holde det noe det samme.

Ettersom dette er en tankesak, og ikke formelt noe som blir, men bare for å spørre lurer jeg på om hvordan reglene på et stabbur kan sammelignes med et bustad-hus. Er det like strenge regler på det og?

Håper noen kan rettleie meg her ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt avhengig av størrelsen på stabburet ditt, hovedregelen er at avstanden til nabogrensa skal være ein avstand som tilsvarer have høgda til bygningen og ikkje mindre en 4 meter.

Så om det er eit høgt stabbur så må det stå lengre fra nabogrensa en om det er lavt.

Men om stabburet er rekna som "ei mindre byggning" ( kanskje på max 50m2?) så kan det stå nærmare tomtegrensa (utan at ein avstand er spesifisert i lovverket). I så tilfelle er det opp til kommunen å godkjenne det. Men om det kjem for nært eit anna bygg så vil det kunne utløyse eigne branntekniske krav.

§ 70. Bygningens plassering, høyde og avstand fra nabogrense

1. Bygningens plassering, herunder høydeplassering, og bygningens høyde skal godkjennes av kommunen. Bygning med gesimshøyde over 8 meter og mønehøyde over 9 meter kan bare føres opp hvor det har hjemmel i plan etter kap. VI eller VII. For plassering av tiltak som faller inn under § 93 første ledd, gjelder reglene i kap. XVI tilsvarende.

Kommunen skal påse at veglovens bestemmelser om byggegrense og frisikt blir fulgt.

2. Hvis ikke annet er bestemt i plan etter kap. VI eller VII, skal bygning ha en avstand fra nabogrense som minst svarer til bygningens halve høyde og ikke under 4 meter.

Kommunen kan godkjenne at bygning plasseres nærmere nabogrense enn nevnt i første ledd eller i nabogrense

a) når eier (fester) av naboeiendommen har gitt skriftlig samtykke eller

b) ved oppføring av garasje, uthus og lignende mindre bygning.

3. Nærmere bestemmelser, herunder regler om brannteknisk sikring, beregningsmåten for høyde, avstand fra nabogrense og areal på bygning som nevnt i nr. 2 annet ledd bokstav b, gis ved forskrift.

Lenke til kommentar

Det der blir nok ikke et problem. Ettersom vi eier hele området. Så det skal gå smertefritt.

Men det som jeg lurer på er om man må søke om å få bygge, og om man må betale en formue for å få det opp.. Da med tanke på både avgifter ol.

Planen er å bygge det selv, så den kostnaden sparer jeg iallefall.

Lenke til kommentar
..langt innlegg..

Du har skrevet veldig mye om avstand fra tomtegrense, uten at jeg kan se trådstarter har spurt noe direkte om akkurat det.. Men det var sikkert nyttig informasjon uansett. ;)

På en litt mer generell basis, så er reglene for selve søknadsprosessen like "innviklet" som for et bolighus; man må vel ha en arkitekt og/eller byggmester som står som henholdsvis "ansvarlig prosjekterende" og "ansvarlig utførende" i søknadspapirene, så man har noen å skylde på i etterkant... Her er det unntak for bygg under 30 (?) m2 som bare krever byggemelding og nabovarsel, men ikke søknad. De tekniske kravene til isolasjon, brannsikring etc. kommer helt an på hva bygget er tenkt brukt til; bolighus, stabbur, garasje, og hva som kreves av f.eks. isolasjon i et stabbur har jeg nok dessverre ikke peiling på.

Lenke til kommentar

Ok. Planen er å få opp igjen et stabbur, sånn som det var før i tiden. Også heller benytte det som et reserve "matlager". Ettersom det er formålet med et stabbur.

Det mest ønskelige er å bygge det på gamlemåten, også ha det som det var 200 år gammelt.

Lenke til kommentar
..langt innlegg..

Du har skrevet veldig mye om avstand fra tomtegrense, uten at jeg kan se trådstarter har spurt noe direkte om akkurat det.. Men det var sikkert nyttig informasjon uansett. ;)

På en litt mer generell basis, så er reglene for selve søknadsprosessen like "innviklet" som for et bolighus; man må vel ha en arkitekt og/eller byggmester som står som henholdsvis "ansvarlig prosjekterende" og "ansvarlig utførende" i søknadspapirene, så man har noen å skylde på i etterkant... Her er det unntak for bygg under 30 (?) m2 som bare krever byggemelding og nabovarsel, men ikke søknad. De tekniske kravene til isolasjon, brannsikring etc. kommer helt an på hva bygget er tenkt brukt til; bolighus, stabbur, garasje, og hva som kreves av f.eks. isolasjon i et stabbur har jeg nok dessverre ikke peiling på.

Oops, kom til å fokusere mest på det som vanligvis er det som skaper problemer (hensyn til nabo).

Men eit slikt stabbur vil nok falle under:

§ 86a. Mindre tiltak på bebygd eiendom

Mindre tiltak på bebygd eiendom kan utføres uten tillatelse etter § 93 dersom

a) naboer og gjenboere er varslet, jf. § 81 tredje ledd som får tilsvarende anvendelse, og deretter ikke krever at planene legges frem for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94. Krav om slik saksbehandling må være kommet til kommunen innen 2 uker etter at varsel er sendt, og

b) melding om tiltaket er sendt kommunen og denne ikke innen 3 uker etter at den har mottatt slik melding, krever at tiltaket legges fram for kommunen som søknad om tillatelse etter § 94, og

c) tiltaket ellers utføres i samsvar med gjeldende bestemmelser i eller i medhold av lov.

For tiltak som utføres i samsvar med reglene i første ledd gjelder ikke lovens kapittel XVI med unntak av § 93 a. Er tiltaket ikke satt i gang senest 3 år etter at melding er sendt kommunen, eller innstilles arbeidet i lengre tid enn 3 måneder, gjelder bestemmelsene i § 96 tilsvarende.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser.

Eit slikt stabbur som skal brukast som eit stabbur utan varig opphold for personar faller under mindre tiltak.

§ 9. Mindre tiltak på bebygd eiendom

Som mindre tiltak etter pbl § 86a regnes:

a) Oppføring av ett enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 50 m2 . Tilbygget kan i tillegg være underbygget med kjeller.

b) Oppføring av én enkelt frittliggende bygning som ikke skal nyttes til beboelse, og hvor verken samlet bruksareal eller bebygd areal er over 70 m2 . Bygningen kan oppføres i inntil én etasje og kan i tillegg være underbygget med kjeller.

c) Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel.

d) Skilt, reklameinnretning o.l. inntil 6,5 m2 montert på vegg, eller med høyde inntil 3,5 m og bredde inntil 1,4 m montert frittstående på terreng. Bestemmelsen omfatter ikke plassering av skilt, reklameinnretning o.l. som kan utgjøre fare for personsikkerhet og ikke når flere skal plasseres på samme sted eller på samme fasade. Planbestemmelser, vedtekter eller retningslinjer etter pbl § 74 nr. 2 som setter andre krav, gjelder foran denne bestemmelsen.

e) Antennesystem med høyde inntil 5 m. Bestemmelsen omfatter ikke plassering av antennesystem som kan utgjøre fare for personsikkerhet og ikke når flere antennesystemer skal plasseres på samme sted eller på samme fasade. Planbestemmelser, vedtekter eller retningslinjer etter pbl § 74 nr. 2 som setter andre krav, gjelder foran denne bestemmelsen.

tl;dr

Eit stabbur som ikkje er over 70m2 er rekna som eit mindre tiltak etter § 9 i SAK og kan derfor settast opp utan tillatelse etter § 86a i plan og bygningslova (merk at melding ikkje rekna som tillatelse). (Max 50m2 om stabburet skal plasserast nærmare nabogrensa ein 4 m og/eller 8 m til ei anna bygning).

Du må derfor sende inn melding til kommunen og naboar men ei oppføring av eit slikt stabbur er ikkje søknadspliktig.

Lenke til kommentar
må jeg uansett sende ei melding til naboen når det er over 100 meter til nabogrensa?

Her er eg litt usikker, men etter det som står så ser det ut som at nabovarsel er eit krav, det kan være at det er eit untak ein plass når det er snakk om store avstandar eller når bygninga er skjult bak noke anna. Er uansett enklast å høyre med kommunen i tilfelle dei har nokre lokale forskrifter som er forskjellige fra SAK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...