Gå til innhold

Ubuntu, SPDIF ut

Anbefalte innlegg

Hei,

helt fersk linux-bruker, så har litt problemer i starten, blant annet å få lyd ut via SPDIF.

Kjører Ubuntu 9.04 på et ASUS P5WD DH Deluxe hovedkort (altså både analog og digital lydutgang).

Får dessverre ikke lyd ut hverken analogt eller digitalt. Har lest masse rundt omkring på nettet, prøvd en del råd som har sett gode ut... men ingenting som har hjulpet hittil.

Har lastet ned Gnome Alsa-mikser;

post-25207-1251838028_thumb.png

Såvidt jeg har skjønt er IEC958 digital-output, men å krysse av på noe av dette hjelper ikke.

Under "Brukervalg for lyd" har jeg disse alternativene å velge mellom, men ingen utgjør noen forskjell;

post-25207-1251837807_thumb.png

post-25207-1251837816_thumb.png

Håper noen har tid og mulighet til å hjelpe meg med dette, for ut fra det jeg har sett, bortsett fra akkurat dette, så er windows et tilbakelagt kapittel for min del :)

PS! Det er altså digital lyd jeg er ute etter, analog bruker jeg aldri uansett...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du lastet ned gnome-alsa-mixer, Ubuntu har da allerede et kontrollpanel for lyd?

Hadde jeg vært deg så hadde jeg satset på å få analog lyd til å fungere først (bør fungere ut av boksen), og deretter få digitalt til å fungere. For slik det er nå så har du liten til ingen peiling på hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar
Hvorfor har du lastet ned gnome-alsa-mixer, Ubuntu har da allerede et kontrollpanel for lyd?

Et av de mange "gode rådene" jeg har funnet forskjellige steder på nettet...

Har fått til analog lyd nå forøvrig; "Gjenkjenn automatisk" og Realtek 882 (OSS Mixer) fungerte visst, men fortsatt ikke digital lyd.

Har et eksternt Soundblaster Audigy 2 lydkort liggende som jeg funderer på å prøve, muligens lettere når det går via USB enn innebygd på hovedkortet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...