Multi-Task Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) For et antall måneder siden ble en dør smelt for hardt igjen slik at varsellampen for kollisjonsputen begynte å lyse. Bilen ble da tatt til reparasjon, verkstedet kom frem til at en ledning måtte skiftes. Verkstedet oppgav at dette ville koste 3600 kr. Dette ble godtatt og fikset. Bilen ble så hentet. Ved opphenting ble døren ikke sjekket av bileier. Senere på dagen ble døren benyttet og lukket (dette ble gjort varsomt med den dyre reparasjonen i tanke), med den følge at varsellampen kom på igjen. Ringte da omgående til verkstedet igjen, og en ny time ble satt opp. Når bilen denne gangen ble levert fant verkstedet enda en feilkode, med den påstand at det var en NY feil. Verkstedet påstod at "en styringsenhet for airbaggene" nå var ødelagt. En ansatt kom da og viftet en uidentifiserbar del opp i ansiktet på oss, med kommentar om at denne delen måtte bestilles fra tyskland. Dette ville koste cirka 3000 kr, og at det sannsynligvis ville tatt i minus av forrige reparasjon. Dette ble da kun formidlet muntlig. Vi godtok da at delen skulle bestilles. Det gikk så 3 måneder (nå august) før verkstedet tok kontakt og ga beskjed om at delen hadde kommet. Time ble avtalt. Bilen ble innlevert. Når vi kom til verkstedet for avhenting meddelte de om at dette ville koste kr 4200. De hadde da tatt "hensyn" til den tidligere hendelsen, og trukket fra servicekostnad for reparasjon av den nye feilen, med service ville prisen blitt ca. 5400. Tok da opp at prisen skulle tas i minus med referanse fra samtale med bilmekaniker flere måneder tidligere. Dette avfeide vekommende med spydige kommentarer om at en bilmekaniker ikke kunne komme ut og si slike ting. Han spurte hvem "denne bilmekanikeren var". Kan godt gjenkjenne mannen, men har ikke noe navn. Ønsket naturlig nok ikke å betale for ledningen som hadde blitt byttet først gang som åpenbart ikke hadde vært feilen. (vi hadde jo betalt for at feilen skulle utbedres!) Men dette var han ikke med på, vi kunne ikke bare "ikke betale for ledningen, for den koster jo penger". Han synset også om at hans mekaniker hadde brukt hele dagen på arbeidet og at de var "snille" ("mine menn har jobbet hele dag med å sette inn delen.. stakkars de" osv) for å ikke ta betalt for servicen, han sa også at han fortsatt var veldig usikker på om feilen var rettet selv med den nye delen. Vi spurte da om bilen var kontrollert (dører lukket osv), NEI, dette var ikke gjort, dette måtte vi gjøre når bilen ble hentet. Vi hadde da ikke 4200 kontanter (som var eneste aksepterte betalingsmåte), og kunne da ikke sjekke bil eller videre. Bilen er da ikke hentet idag, men skal hentes snart, antar at vi da må betale summen. Men, vil at saken skal følges opp videre. Er forholdsvis irritert og lurer på om dette er lov? De har åpenbart gjort en feil ved første reparasjon, og nå skal de også ha betalt for å rette sin egen feil? Er usikker på min rettslige stilling her, men er ikke glad for å betale for en "fagmanns" feil. Kom gjerne med råd til hvordan jeg skal forholde meg her. Tusen takk på forhånd. Edit: Beklager at denne fremstillingen ble rotete, og i høy grad subjektiv. Jeg håper dere klarer å trekke ut det relevante og se bort ifra det som er ren synsing fra min side. Endret 9. september 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
Caze Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 En liten avsporing: det er ikke tilfeldigvis en Audi eller VW du har? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Tråden omhandler forbrukerretslige problemstillinger og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Forbrukerrett, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 En liten avsporing: det er ikke tilfeldigvis en Audi eller VW du har? Er nok ikke det nei. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Enda en avsporing: En mercedes? Glad jeg fikser det meste på bilene mine selv når jeg leser slike historier. Endret 4. september 2009 av PantZman Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Ikke det heller nei. Ingen som har råd om hvordan jeg bør gå frem i denne saken? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Ikke det heller nei. Ingen som har råd om hvordan jeg bør gå frem i denne saken? Kan du ikke bare fortelle hvilke merke det er på kjerra ? Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Det er en Opel. Trenger virkelig hjelp nå. Har lest på forbrukerrådet sine sider, og forstått at tilfellet faller under håndverkertjenesteloven. Jeg fremholdt blant annet i mail til verksted at reparasjonen var mangelfull og således kunne kreves rettet. Videre påpekte jeg at prisen for den andre reparasjon på kroner 4200 oversteg prisoverslaget på kroner 3000 med mer enn 15 prosent, og dermed er for høy jf. håndverkertjenesteloven § 32 (2) første punktum. Alt som ble sagt var det jeg kunne lese utifra loven sammenholdt med forbrukkerrådets nettside og beskrivelse av loven. Er det ingen som har bedre kjennskap til dette? :S Hadde blitt uendelig takknemlig for hjelp! Endret 9. september 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 De er pliktige til å kontakte kunden hvis reperasjonen påløper med enn 15% av avtalt pris. Så sant de ikke har gjort dette har du noe å gå på. Et tips er å melde seg inn hos NAF. Med i medlemskapet er det rettshjelp inkl med kyndige folk som kan leksa om dette tema. Du kan også kontakte forbrukerombudet men vet ikke om det er lang behandlingstid her. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 (endret) Tusen takk for svar Marzo. Ble ikke kontaktet om høyere pris. Men, prisoverslaget ble ikke gitt skriftlig, så de vil sannsynligvis tilbakevise dette ettersom det blir en ord-mot-ord stilling. Burde utvilsomt vært medlem av NAF, var ikke klar over fordelen du viser til. Kunne nok trengt den nå ja. Forhåpentligvis er det noen andre her som har kunnskap til å gi noen syn på saken rettslig sett. Har forøvrig kontaktet forbrukerrådet, men uten å få svar. Så meg nødt til å sende epost til verkstedet nå slik at de er klar over at situasjonen fra kundes side er uakseptabel. Endret 9. september 2009 av Multi-Task Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 http://naf.no/no/Medlemskap-og-fordeler/Me...sk-raadgivning/ Utvidet bistand:Dersom det er grunnlag for det og du har behov for mer enn råd og veiledning kan vi følge opp saken på dine vegne. Det forutsetter at du var medlem på det tidspunktet grunnlaget for tvisten oppstod og utløser en egenandel på kr 375,- Dette gjelder sånn jeg tolker det kun ved utvidet bistand. Jeg tror en enkel veiledning med hvilke krav du har er nok i denne situasjon. Du kan tegne et Naf uten veihjelp medlemskap som koster kr 490,- pr år Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Dro idag til verksted (ikke meg) og full sum på 4200 kroner ble betalt. Bilen ble kontrollert før henting. Samme feil kom DIREKTE tilbake igjen. Resultatet er at bilen blir igjen, flere unnskyldninger fra verkstedet og av største sannsynlighet ytterligere problem. Har også så langt på denne reparasjon måttet ut med godt over 400 kroner i busspenger for å ta seg fram og tilbake fra verkstedet. Synes det begynner å bli litt ekstremt dette her... Lenke til kommentar
darket Skrevet 9. september 2009 Del Skrevet 9. september 2009 Bruker du et annerkjent opel verksted? Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Bruker du et annerkjent opel verksted? Ja. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 hold oss gjerne oppdatert i saken.. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Hva har skjedd videre i saken her? Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 6. november 2009 Forfatter Del Skrevet 6. november 2009 Har egentlig i stor grad gitt meg. Sendte beskjed om at jeg krevde svar på min opprinnelige beskjed for å ikke ta saken videre. Jeg fikk da raskt svar om at de skulle se på saken "neste uke" (dette er nå 7 uker siden). Jeg er enda ikke sikker på om jeg skal gi opp eller om jeg skal ta saken til avgjørelse. Kan noen gi en link eller forklaring på hvordan jeg får saken behandlet? Jeg sendte spørsmål til forbrukerrådet med de ga kun et generelt svar over mail. Hvor/hvem kontakter jeg for å faktisk få noe til å skje i min sak? Er forresten noe usikker på sakens stilling for øyeblikket. Etter sist post har bilen vært inne 2, 3 ganger. Har da ikke fått rapporter på hva som har blitt gjort. Men, varsellampen (problemet) har etter sist service ikke kommet tilbake. Disse servicene har vi heller ikke betalt for (men det skulle jo bare mangle). Da det ble gitt flere kommentarer om "håpløs feil" osv ved innlevering av bil har jeg til dels vært redd for at verkstedet faktisk ikke har ordnet feilen, men kun fått det til å virke slik. Dette da siden de ved sist innlevering påpekte at tilfellet var "vanskelig" osv. Men tips for videre saksgang tas mot med stort takk. Jeg antar iallfall at jeg har mulighet til å klage nå som jeg har sendt klage OG "purring" for svar. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Skal du klage på saken til FR, så hjelper det ikke bare å sende en epost. Gå inn på forbrukerportalen.no og last ned klageskjemaet. Det må fylles ut og sende til ditt nærmeste Forbrukerrådkontor. Du vil da få et brev fra de når de har fått snakket med motpart. Lenke til kommentar
Hubblle Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Det med at prisoverslaget er under reel pris er ekstremt vanlig i den bransjen. Jeg har brukt et verksted på Landås i Bergen de siste årene. Stort sett har alltid prisen vært 10-40% høyere en prisoverslaget. Har selvfølgelig aldri fått prisoverslaget skriftlig, så har ingen ting å slå i bordet med etterpå Lærdommen er; aldri stol på muntlige avtaler, be alltid om å få det skriftlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå