TGB Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Fant ut ved en tilfeldighet. - Velg Liveview-trykk utløserknappen. - Trykk ned WB og hold inne knappen - Juster modus med bakre hjul, fininnstillinger med fremre hjul Det vakre er: man ser umiddelbart resultat av hvitbalanseinnstillingen på display uten prøvebilder. Muligens gammelt nytt for mange, men ukjent at dette gikk for min del. Eneste mangelen jeg kan se er at WB+fremre hjul justerer A<->B (farge temperatur ved farge-temp, eller fargetone i andre moduser), fant ingen enkel måte å justere C<->D innstillingene. (bare testet på D300, muligens C<->D kan gjøres via hurtigtaster på dyrere modeller? Endret 1. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Straffer seg å ha allergi mot liveview Men man lærer etterhvert. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Straffer seg å ha allergi mot liveview Men man lærer etterhvert. Lønner seg å ha "prøve ut alt nytt første dagen" syndromet, som jeg hadde da jeg fikk D300 for leeenge siden Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Straffer seg å ha allergi mot liveview Men man lærer etterhvert. Lønner seg å ha "prøve ut alt nytt første dagen" syndromet, som jeg hadde da jeg fikk D300 for leeenge siden Bruker liveview, men aldri slått meg å teste WB-justeringer i den modusen. WB+hjulene har jeg selvsagt brukt i mange år før D300 var påtenkt. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Straffer seg å ha allergi mot liveview Men man lærer etterhvert. Lønner seg å ha "prøve ut alt nytt første dagen" syndromet, som jeg hadde da jeg fikk D300 for leeenge siden Da vet du vel hva minste blenderåpning som effektivt brukes av LiveView er? Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 funker også på D90, og har brukt det de gangene jeg må kjøre JPEG. (for å få opp skuddtakten over tid feks) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 (endret) funker også på D90, og har brukt det de gangene jeg må kjøre JPEG. (for å få opp skuddtakten over tid feks) Har tidligere veldig ofte fikset hvitbalanse i post, men ingen tvil om at det er langt mer effektivt å benytte hvitbalanse-modusene aktivt der man vet auto ikke gjør jobben (eventuelt ta måling). Postprosesseringen blir en drøm i forhold da, men enkelte ganger tabber man seg ut, og da er jeg veldig fornøyd med å ha RAW-filene tilgjengelig. Endret 1. september 2009 av TGB Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Husk at det også er mulig å lage sine egne presets under "PRE". Meget nyttig. Men jeg vil i grunn sitere meg selv for å unngå enda et langt innlegg. Endret 2. september 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Husk at det også er mulig å lage sine egne presets under "PRE". Meget nyttig. Men jeg vil i grunn sitere meg selv for å unngå enda et langt innlegg. Bruker denne muligheten veldig ofte, men ikke alltid praktisk gjennomførbart å ta "målebilde" med gråkort eller lignende. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Praktisk å praktisk. Jeg føler at jeg bruker lik tid å ta bilde av det sammenleggbare gråkortet jeg kan ha i lommen som å holde inne WB-knappen og skru fra A til f.eks dagslys. Vanene man legger seg til bestemmer hvor nyttig eller utnyttig det er. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Praktisk å praktisk. Jeg føler at jeg bruker lik tid å ta bilde av det sammenleggbare gråkortet jeg kan ha i lommen som å holde inne WB-knappen og skru fra A til f.eks dagslys. Vanene man legger seg til bestemmer hvor nyttig eller utnyttig det er. Tenkte mer på når gråkortet ligger hjemme, ref "praktisk gjennomførbart". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå