Gå til innhold

Hvitbalanse justering på D300(s)/D700/D3(x)

Anbefalte innlegg

Fant ut ved en tilfeldighet.

- Velg Liveview-trykk utløserknappen.

- Trykk ned WB og hold inne knappen

- Juster modus med bakre hjul, fininnstillinger med fremre hjul

Det vakre er: man ser umiddelbart resultat av hvitbalanseinnstillingen på display uten prøvebilder.

Muligens gammelt nytt for mange, men ukjent at dette gikk for min del. Eneste mangelen jeg kan se er at WB+fremre hjul justerer A<->B (farge temperatur ved farge-temp, eller fargetone i andre moduser), fant ingen enkel måte å justere C<->D innstillingene.

(bare testet på D300, muligens C<->D kan gjøres via hurtigtaster på dyrere modeller?

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Straffer seg å ha allergi mot liveview ;) Men man lærer etterhvert.

Lønner seg å ha "prøve ut alt nytt første dagen" syndromet, som jeg hadde da jeg fikk D300 for leeenge siden :p

Bruker liveview, men aldri slått meg å teste WB-justeringer i den modusen. WB+hjulene har jeg selvsagt brukt i mange år før D300 var påtenkt.

Lenke til kommentar
funker også på D90, og har brukt det de gangene jeg må kjøre JPEG. (for å få opp skuddtakten over tid feks)

Har tidligere veldig ofte fikset hvitbalanse i post, men ingen tvil om at det er langt mer effektivt å benytte hvitbalanse-modusene aktivt der man vet auto ikke gjør jobben (eventuelt ta måling). Postprosesseringen blir en drøm i forhold da, men enkelte ganger tabber man seg ut, og da er jeg veldig fornøyd med å ha RAW-filene tilgjengelig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Praktisk å praktisk. Jeg føler at jeg bruker lik tid å ta bilde av det sammenleggbare gråkortet jeg kan ha i lommen som å holde inne WB-knappen og skru fra A til f.eks dagslys. Vanene man legger seg til bestemmer hvor nyttig eller utnyttig det er. :)

Tenkte mer på når gråkortet ligger hjemme, ref "praktisk gjennomførbart".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...