Gå til innhold

Hjelp med surround kilde fra PC

dmdb

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bruker optisk lyd kabel fra pc til surround receiver. men klarer ikke helt å forstå om jeg får ut surround lyd og hvordan det fungerer med optisk fra pc i det hele tatt.

Er det ikke slik at optisk leverer opp til dts 5.1?

jeg har realtek onboard lydkort som skal støtte 7.1, kjører win7 rc og siste drivere fra realtek.

det er slik at jeg får lyd fra anlegget, men jeg er usikker om hva jeg virkelig får.

det er slik at receiveren gjenkjenner kilden og viser antall høyttalere som blir brukt på displayet. når jeg setter på bluray 5.1 via ps3, viser receiveren 5 høyttalere på displayet, mens uansett hva jeg setter på pc-en viser den bare stereo(2 stk høyttaler). jeg prøvde den nye wolfenstein spillet og satt 7.1 i audio meny i det, men likevel får ikke jeg 5/7 høyttalere i displayet.

hvorfor blir ps3 filmer gjenkjent rett men uansett hva jeg setter på pc-en, får jeg bare stereo på receiveren?

kanskje jeg må stille noe på pc-en(realtek)? i realtek control panel, under "speakers", kan man sette 7.1, lyd, mens jeg bruker optisk og der er det ingen mulighet til slikt.

på forhånd takk

post-103611-1251834694_thumb.jpg

post-103611-1251834699_thumb.jpg

Endret av dmdb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den play knappen på bilde nr 2, den kjøre ikke i gang en self test da? er bare å høre etter da ;)

Forøvrig kan det være du er nødt til å stille om receiveren til noe annet enn stereo? Receivere har ofte stereomodus for bedre lyd på musikk o.l... Og de kan nok være forskjellige fra input setting til input setting på receiveren slik at PS3'en står på Surround, mens ingangen PCen bruker står på Stereo...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

for at jeg skal få lyd ut til receiveren må jeg sette optisk som standard. i første bildet. høyttalere er vel det som er koblet til vanlig 3.5 jack bak på pc-en.

bildet nr2 er bare til illustasjon, viser at jeg kan velge 7.1 i lydkortet mens på optisk kan ikke dette velges.

Glemte å nevne at ps3-en kjører på hdmi kabel og ikke optical.

Lenke til kommentar

Har du testet med coax? Verdt et forsøk.. Bare bruk en helt vanlig phono-kabel, det holder til å teste.

Utover det - sjekk innstillingene på recieveren ift "pure direct" og tilsvarende. Kan hende at det er noe tullball med driverne, men jeg kjenner ikke helt til Win7. Hva er resten av utstyret?

Lenke til kommentar
Har du testet med coax? Verdt et forsøk.. Bare bruk en helt vanlig phono-kabel, det holder til å teste.

Utover det - sjekk innstillingene på recieveren ift "pure direct" og tilsvarende. Kan hende at det er noe tullball med driverne, men jeg kjenner ikke helt til Win7. Hva er resten av utstyret?

Hei og takk for svar,

har ikke coax kabel, litt dumt, skal se om jeg kan få tak i en slik.

har billig surround receiver kenwood krf-v7300d. hva er "pure direct", er det det at receiveren bare videresender signalet uten å endre på det? bruker siste realtek drivere til win7, lydkortet er innebygget i hk, realtek hd kort.

Lenke til kommentar

Pure direct er at den bare videresender signalet uten noen endringer eller "korreksjon".

Coax kan være verdt å teste, om så bare for et eksperiment. Bruk en vanlig rca-kabel for testen, så kan du evt få tak på en dedikert coax-kabel etterhvert, da denne skal ha en impedans på 75ohm. Om du tester med en rgb eller phonokabel spiller ikke så stor rolle.

Lydkort-biten kan jeg for lite om dessverre.

Lenke til kommentar
Pure direct er at den bare videresender signalet uten noen endringer eller "korreksjon".

Coax kan være verdt å teste, om så bare for et eksperiment. Bruk en vanlig rca-kabel for testen, så kan du evt få tak på en dedikert coax-kabel etterhvert, da denne skal ha en impedans på 75ohm. Om du tester med en rgb eller phonokabel spiller ikke så stor rolle.

Lydkort-biten kan jeg for lite om dessverre.

ok, skal se på dette i morgen, skal se om jeg finner noe mer. tester også med vanlig coax. ser litt på hdmi rett fra skjermkortet.

-db

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...