Gå til innhold

HTPC som kan ta opp fra TV?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er helt grønn når det gjelder HTPC. Vi har en gammel DVD-opptaker som tar kvelden nå (flere problemer). Jeg prøver å finne ut hvilke alternativer som fins. Etter å ha kikket på DVD-opptakerer tenkte jeg at kanskje en HTPC var bedre? Det jeg trenger er en HTPC e.l. som kan:

1. Ta opp fra TV (dvs jeg stiller kabeltv-dekoderen inn på en kanal og HTPCen tar opp fra denne. Analog coax kabel altså.)

2. Stillegående!!

3. Spille ogg lydfiler

4. Spille diverse video filer

5. Gjerne mulighet for MythTV (bruker bare Linux ellers)

6. Nettmulighet er ikke så viktig, men kunne vært fint for å koble sammen med statsjonær pc.

7. Mulighet for å spille DVDer hadde vært fint, men ikke noe krav da jeg kan kjøpe en DVD-spiller.

Har en LCD TV med HDMI og Scart inngang. Har også flere WB eksterne HDDer 3.5" og 2.5"

Jeg ser at det er mange HTPC-er som kan 3-6/7, men jeg sliter med å finne ut av om man kan ta opp fra TV. Trenger det for å ta opp barnetv samt programmer når det er leggetid for ungene o.l.

Har bygd flere PCer selv, så kan fint bygge om det ikke fins ferdige løsninger.

Budsjett: 2999,- ;)

På forhånd takk!

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koaks-kabel til kabel-TV? Då kan du kjøpe eit DVB-C-kort til PC-en, og ta dekoderen ut av reknestykket (dersom du får CAM opp og gå, i alle fall - kva for leverandør har du?). Det vil vere langt meir fleksibelt enn å bruke dekoderen til å dekode. Slik du foreslår må du både stille inn dekoderen og PC-en for å få opptak til rett tid på rett kanal. Det andre problemet er kvaliteten. Ta opp via HDMI er ikkje så enkelt, så det enklaste vil vere S-video frå dekoder til PC. Med tanke på kva du kan få ut av dekoderen er ikkje det det beste. :)

Elles skulle lista vere ganske grei å oppfylle, men om det går innanfor budsjettet er eit anna spørsmål. Har du eit ynskje om kabinett? Punkt 2 stiller krav til gode vifter, samt god luftflyt i kabinettet du vil bruke.

Lenke til kommentar
Har du koaks-kabel til kabel-TV? Då kan du kjøpe eit DVB-C-kort til PC-en, og ta dekoderen ut av reknestykket (dersom du får CAM opp og gå, i alle fall - kva for leverandør har du?). Det vil vere langt meir fleksibelt enn å bruke dekoderen til å dekode. Slik du foreslår må du både stille inn dekoderen og PC-en for å få opptak til rett tid på rett kanal. Det andre problemet er kvaliteten. Ta opp via HDMI er ikkje så enkelt, så det enklaste vil vere S-video frå dekoder til PC. Med tanke på kva du kan få ut av dekoderen er ikkje det det beste. :)

Gulle om en kan hoppe over dekoderen. Har Canal Digital kabel tv. Oppsettet er slik:

Coax til dekoder, coax fra dekoder til dvd-opptaker (analoge signaler), scart til tv og dvd-opptaker med dekodet signal, scart fra dvd-opptaker til tv. Det jeg bruker mest er å sette dekoderen på f.eks NRK3 og ta opp via scart for det analoge signalet er dårlig. Men om jeg kunne koble rett til HTPC så hadde det vært fint.

Opptakingen brukes mest for å få med seg programmer, så trenger ikke HD kvalitet.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Du skal nok kunne få til kabel-TV rett i HTPC i ditt tilfelle. Då treng du eit DVB-C-kort (t.d. TerraTec Cinergy C) og ein CA-modul for Conax (t.d. Dilog Conax CAM). DVB-C-kortet er for å ta imot signalet, CA-modulen er for å bruke smartkortet for å dekryptere kanalane.

Det er svært sannsynleg at dette vil sprenge budsjettet ditt, så du får gjere ei vurdering sjølv. Om du kan leve med analog kvalitet finn du deg eit billig TV-kort med inngangane du vil ha (S-video, RCA (gul/kvit/raud), eller koaks) - du får ikkje SCART på TV-kort). Det kan jo evt. vere ei oppgradering seinare, om du vil ha litt enklare PVR-funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Du skal nok kunne få til kabel-TV rett i HTPC i ditt tilfelle. Då treng du eit DVB-C-kort (t.d. TerraTec Cinergy C) og ein CA-modul for Conax (t.d. Dilog Conax CAM). DVB-C-kortet er for å ta imot signalet, CA-modulen er for å bruke smartkortet for å dekryptere kanalane.

Det er svært sannsynleg at dette vil sprenge budsjettet ditt, så du får gjere ei vurdering sjølv. Om du kan leve med analog kvalitet finn du deg eit billig TV-kort med inngangane du vil ha (S-video, RCA (gul/kvit/raud), eller koaks) - du får ikkje SCART på TV-kort). Det kan jo evt. vere ei oppgradering seinare, om du vil ha litt enklare PVR-funksjonalitet.

Takk for info! Om jeg går for dette (og sprenger budsjettet), hva trenger jeg av hardware for HTPCen? Jeg så et oppsett med en Asus Pundit, men vet ikke om det er veien å gå.

Jeg har sett på de sticky trådene, men de er ganske gamle (2006)...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Arg. Måtte komme... Canal Digital skal pair'e kortene sine. https://www.canaldigital.no/Kundeservice/Ka...reoppdateringer.

Så da er det ikke så mye vits med DVB-C og Ca kort regner jeg med?

Lenke til kommentar

Ikkje med mindre du får parra kortet med CA-modulen, nei. Og det får du sannsynlegvis ikkje gjort. I ditt tilfelle ville eg vel avvente, og sjå kva som skjer. AVforum.no er eit forum verdt å følgje med på i denne saka - ei eventuell løysing kjem som regel der først, av norske nettsider.

Som sagt, DVB-C-kort kan vere ei oppgradering seinare - dersom parringsproblemet blir løyst, på eit vis. Her kan du nok gå over til å sjå på andre punkt. Skaff deg eit billig TV-kort med inngangane du vil ha for opptak, så ordnar det seg. :)

Lenke til kommentar
Som sagt, DVB-C-kort kan vere ei oppgradering seinare - dersom parringsproblemet blir løyst, på eit vis. Her kan du nok gå over til å sjå på andre punkt. Skaff deg eit billig TV-kort med inngangane du vil ha for opptak, så ordnar det seg. :)

Det som er største problemet med DVD opptageren er DVD enhenten og ikke opptaksmulighetene. Vurderer om jeg skal hacke litt på dvd-opptageren (evt ta bort dvd enheten). Har allerede gjordt det med vifta for den bråkte så mye. Så kan vi fortsatt bruke dvd-opptakeren for å ta opp. Vurderer å kjøpe en WD HD TV siden den er så billig. Med litt smart plassering skal det være mulig å bare flytte USB kabelen til ekstern harddisk mellom WD HDTVen og stue-PCen. Da blir det lettere å se på bilder som vi har tatt på TV også :)

Vil ikke bruke stue-PCen som en overdimensjonert HTPC for da må jeg sloss mot barnetv ;)

Vi får se. Takk for informasjonen dog! kommer til å lese meg opp på HTPC og MythTV nå, for det virker meget spennende. :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette fungerer i Norge, men i Sverige har de vistnok CAM som er godkjent:

http://www.antennlaget.se/index.php?show=2...p;table=PRODUCT

RiksTV pairer CAM og kort for deg hvis du ringer.

Get pairer, men bruker NDS som det finnes softcam løsninger for som emulerer pairing.

Så selv om det ser litt mørkt ut, er det ikke sikkert det er helt over og ut :)

Har du mulighet ville jeg bygget en server/klient løsning. Med en server som tar imot tvsendingene (med tunerkort) og klienter (F.eks Nvidia ION som streamer fra denne).

Endret av obergeru
Lenke til kommentar
Ikkje med mindre du får parra kortet med CA-modulen, nei. Og det får du sannsynlegvis ikkje gjort. I ditt tilfelle ville eg vel avvente, og sjå kva som skjer. AVforum.no er eit forum verdt å følgje med på i denne saka - ei eventuell løysing kjem som regel der først, av norske nettsider.

Det er ikke noe paringsproblem med DVB-C, det gjelder kun parabol (foreløpig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...