glotón Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Jeg har nettopp startet å lære litt C++ og skal bruke dette til å lære meg OpenGL, men sliter litt i startfasen her.. Planen min var å se på et eksempelprogram og leke litt rundt med det, men jeg får ikke kompilert programmet. Det stopper allerede med at jeg får feilmelding på linjen #include<GL/glut.h> som etter det jeg har forstått er selve kjernen i det man trenger å importere for å bruke OpenGL. Jeg er som sagt temmelig fersk i C++, så jeg lurer på hva jeg må gjøre for at jeg skal kunne inkludere GL/glut.h. Jeg innbiller meg at jeg må ha denne (og kanskje flere) header filer i path eller lignende, men jeg har ikke helt klart å finne ut hvordan det skal gjøres. Maskinen min kjører forresten Ubuntu, og jeg ønsker ikke å bruke noen IDE. Edit: Fant det ut, var bare å sørge for at filene var i /usr/include og det sørget jo noen sudo apt-get install kommandoer for! Endret 1. september 2009 av glotón Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Bra du kjører linux, dette liker vi. Det er det som blir brukt vist du noen gang tar høyere utdannelse innen data. Lenke til kommentar
aC Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 jepp også nøyaktig det som ikke blir brukt når du er ferdig med høyere utdanning. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Ja, du. Desktop kanskje ikke. Men når det kommer til servere........... Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Ja, du. Desktop kanskje ikke. Men når det kommer til servere........... Ikke glem innebygd system. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) Men vi skal vel ikke drive server support, skal vi vel? ^^ Hadde ikke VS og .NET vært på Windows, hadde det vært temmelig likegyldig for meg hvilket OS jeg hadde brukt. edit: jeg hadde kanskje tilogmed helt mot Linux. Endret 2. september 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
glotón Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Bra du kjører linux, dette liker vi. Det er det som blir brukt vist du noen gang tar høyere utdannelse innen data. Er godt i gang med høyere utdannelse, og det går kun i linux der for min del jepp også nøyaktig det som ikke blir brukt når du er ferdig med høyere utdanning. Innenfor scientific computing har jeg inntrykk av at linux brukes en del, så tror ikke det er helt bortkastet.. Lenke til kommentar
aC Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Misforstå meg rett, jeg er kjempeglad i linux. Selv til desktop bruker jeg, det for å programmere i(hjemme). Men størsteparten av utvikling i foregår på windows maskiner enten du liker det eller ei. Og prøv på første jobben du får å be om å få linux instalert PS: og hvis du blir forsker så står du egentlig fritt til å velge os, arbeidstimer og klesvalg Endret 3. september 2009 av aC Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Hvis du benytter gcc, gi opts -lGL -lGLU -lglut, så linker den med OpenGL. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 <snip>Og prøv på første jobben du får å be om å få linux instalert På min første jobb fikk jeg en linux og windows maskin til utvikling... det ironiske er jo at jeg ikke hadde rørt linux før det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå