Dragen Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Tenkte at jeg skulle lage en tråd med de nye reglene for husleieavtaler, som trer i kraft i dag. Huseier må nå opplyse skriftelig om en husleiekontrakt er tidsbestemt. Dette skal skje ved festing av kontrakt. Feiler han å gjøre dette, gjelder normal tre måneders oppsigelsestid. Depositum skal nå settes inn på egen depositumkonto per leietager, ikke per bolig. Kun Studentsamskipnadene kan bruke felles depositumskonto. Huseier kan kreve betaling for vann og kloakk i tillegg til husleie. Måleutstyr må i dette tilfellet innstalleres. Det blir også enklere for leietager å deponere omtvistet leie på en særskilt konto enn tidligere. Deponering kan skje når leietager og utleier er uenige om hva som skal betales, for eksempel hvis boligen har alvorlige mangler. Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Har fått med meg dette. Men leien vi betaler skal jo dekke alt av kommunale avgifter? Da må i så fall husleien ned og så får de legge til vannavgift greiene slik at det blir likt Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 En ting jeg lurer litt på angående depositum. Jeg flyttet ut fra OAS sine boliger nå i sommer hvor jeg hadde bodd i to år, og oppdagde ikke før nå at i kontrakten stod det at de ikke ville betales ut renter som måtte komme på depositumet... Jeg hadde et depositum på 2300, noe som vil gi ca 230,- i året med dagens renter (Nordeas innskuddsrente er per dags dato 0,10%), dette sier seg selv at det blir en betydelig sum etter noen år med godgjøring. Har OAS lov til dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Fra husleielovens § 3-5: Så lenge leieforholdet varer, kan ingen av partene disponere over beløpet på egen hånd. Leieren kan likevel kreve opptjente renter utbetalt fra finansinstitusjonen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Og så leste vi hele loven da dere, hele loven... Uten hinder av § 3-5 tredje ledd kan det avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren. Kort oppsummert: OAS er en institusjon som etter vedtak av statlig organ skal tilby boliger for bruk av elever og/eller studenter. Du har blitt informert i kontrakten om at leie av slik bolig gir deg færre rettigheter enn vanlig, og bestemmelsene i nevnte paragraf trer da i kraft. Ja, de kan gjøre det. Endret 1. september 2009 av krikkert Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Har fått med meg dette. Men leien vi betaler skal jo dekke alt av kommunale avgifter? Da må i så fall husleien ned og så får de legge til vannavgift greiene slik at det blir likt Eller de kan velge å ta det som en "lump sum" i husleien... Lenke til kommentar
H80 Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Jeg hadde et depositum på 2300, noe som vil gi ca 230,- i året med dagens renter (Nordeas innskuddsrente er per dags dato 0,10%), dette sier seg selv at det blir en betydelig sum etter noen år med godgjøring. Tror du skal regne på dette en gang til. 0,10% rente av 2 300,- blir ikke 230 kroner i året. 2 kroner og 30 øre vil jeg ikke kalle "en betydelig sum". Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 H80: ah, faen, litt på bærtur der ja.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Men Nordeas innskuddsrente er da ikke på 0,10%. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå