Gå til innhold

For svak strømforsyning (impedans) på Harman/Kardon HK980?

Timur

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke og lese meg opp på dette impedans/watt-greiene, men jeg er fortstatt i tvil.

Tenkte på å kanskje kjøpe en Harman/Kardon HK 980 og et par billige, men greie stereohøyttalere som Jamo S 602..

Jeg ser at Jamo S 602 har "Impedence (Ohm) 6" og "Power (W, long/short term) 80 / 130", mens

på Harman/kardon HK 980 er spesifikasjonene:

* Power (FTC) / 20Hz – 20kHz, 8 ohms, both channels driven : 2 x 80W @ 8 ohms/2 x 100W @ 4 ohms

Og nå sitter jeg her og stusser, for denne forsterkeren burde vel være mer enn kraftig nok til å drive disse høyttalerene?

Harman/Kardon HK 980 (forsterker)

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...187&id=1306

Jamo S 602

http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?pa...179&id=1615

Håper noen kunne avklart dette for meg.

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal love deg at dette går som smurt jeg. Man trenger ikke å pøse 100 W i en høyttaler kontinuerlig. Vanlig lyttenivå (90ish dB) er bare noen watt. 80 W i disse høyttalerne er lydnivå over 100 dB. Uansett, så er det stativhøyttalere og tommelfingerregelen der er at de er veldig lettdrevne.

Ville faktisk sagt at forsterkeren er overdimensjonert i forhold til høyttalerne ;) Men, det er sånn vi liker det.

Lenke til kommentar
Skal love deg at dette går som smurt jeg. Man trenger ikke å pøse 100 W i en høyttaler kontinuerlig. Vanlig lyttenivå (90ish dB) er bare noen watt. 80 W i disse høyttalerne er lydnivå over 100 dB. Uansett, så er det stativhøyttalere og tommelfingerregelen der er at de er veldig lettdrevne.

Ville faktisk sagt at forsterkeren er overdimensjonert i forhold til høyttalerne ;) Men, det er sånn vi liker det.

Er det tommelfingerregelen? Mitt inntrykk er at småhøyttalere ofte er mer tungdrevne enn sine større brødre.

AtW

Lenke til kommentar

Er det tommelfingerregelen? Mitt inntrykk er at småhøyttalere ofte er mer tungdrevne enn sine større brødre.

AtW

Det virker som du forveksler tungdreven med høy sensitivitet. Se på Klipsch RF-83, sensitivitet på 100dB, men absolutt ikke lettdreven. Den trenger gjerne 300W for å blomstre i nedre frekvensområdet.

At en høyttaler er lettdreven vil jo bare si at impedanskurven er relativ stabil.

*edit* jeg trenger et norskkurs.

Endret av Rallare Svensson
Lenke til kommentar

AtW

Det virker som du forveksler tungdreven med høy sensitivitet. Se på Klipsch RF-83, sensitivitet på 100dB, men absolutt ikke lettdreven. Den trenger gjerne 300W for å blomstre i nedre frekvensområdet.

At en høyttaler er lettdreven vil jo bare si at impedanskurven er relativ stabil.

*edit* jeg trenger et norskkurs.

Det jeg forbinder med tungdreven er at høyttaleren har lav sensitivtet. Dvs at man får lite lydtrykk per effekt. Det virker på emg som små høyttalere jevnt over har mindre lydtrykk per effekt.

Men det er jo rett som du sier, forsterkeren får jo en enklere jobb med en jevn impedanskurve.

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Watt er et lite anvendbart mål på forsterkere! En 20 watts rørforsterker kunne fint å gitt go´lyd til disse høyttalerne!

Det fine med H/K er at de er de eneste som oppgir Ampere i forsterkeren - dvs hvor masse strøm den kan levere til høyttalerne. I dette tilfellet; High Instantaneous Current Capability (HCC) : ±80 Amps . Dette er riiiiikelig til å banke rocken ut av disse høyttalerne!

Mange kjøper små forsterkere til små høyttalere, da blir det flat og kjedelig lyd! Det kreves masse watt til å klemme ut noe bass i en liten høyttaler, overdriv gjerne watt-nivået når man kjøper forsterkere (men man må gi seg når høyttaleren begynner å skurre, ikke når man har presset volumhjulet helt rundt). Mine stativhøyttaler friskna først til når jeg koblet på en 2x200w effektforsterker.

"Power Consumption : 375W max ": Her får du garantert 80 watt i hver høyttaler, imotsetning til "1000w" greiene de selger på Elkjip som bare trekker 200w fra strømnettet.....

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar
Watt er et lite anvendbart mål på forsterkere! En 20 watts rørforsterker kunne fint å gitt go´lyd til disse høyttalerne!

Det fine med H/K er at de er de eneste som oppgir Ampere i forsterkeren - dvs hvor masse strøm den kan levere til høyttalerne. I dette tilfellet; High Instantaneous Current Capability (HCC) : ±80 Amps . Dette er riiiiikelig til å banke rocken ut av disse høyttalerne!

Mange kjøper små forsterkere til små høyttalere, da blir det flat og kjedelig lyd! Det kreves masse watt til å klemme ut noe bass i en liten høyttaler, overdriv gjerne watt-nivået når man kjøper forsterkere (men man må gi seg når høyttaleren begynner å skurre, ikke når man har presset volumhjulet helt rundt). Mine stativhøyttaler friskna først til når jeg koblet på en 2x200w effektforsterker.

? Først sier du watt er et lite anvendbart mål, så argumenterer du med at det krever masse effekt for å få god lyd ut av en liten høyttaler? Små høyttalere krever gjerne endel effekt, det er sant, men watt er jo et fint og anvendbart mål det, sålenge det er målt på en fornuftig måte. Rørforsterkere gir sjelden godlyd, de er både svake, og farger ofte lyden.

AtW

Lenke til kommentar

watt er bare et mål på varme. En 60w lyspære og en 60w forsterker gir fra seg 60w varme. Produsentene er heller ikke enige om et mål på denne watten, den oppgis med ulik forvrengning og ohm mål dessverre. Ampere er et bedre mål på hvor masse strøm forsterkeren kan yte i korte øyeblikk, men sier heller ingenting om kvaliteten på signalet. Siden dette aldri blir oppgitt, får man bare gjette seg til om en wattsterk forsterker også er en amperesterk en. Om lyden blir crap eller ikke kan komme av kombinasjonen med hvilke andre komponenter man har. Men jeg står fast på at med en lettdrevet høyttaler, så kan det blir rødvinskos med en rørforsterker med rette høyttalere.

Lenke til kommentar
watt er bare et mål på varme. En 60w lyspære og en 60w forsterker gir fra seg 60w varme. Produsentene er heller ikke enige om et mål på denne watten, den oppgis med ulik forvrengning og ohm mål dessverre. Ampere er et bedre mål på hvor masse strøm forsterkeren kan yte i korte øyeblikk, men sier heller ingenting om kvaliteten på signalet. Siden dette aldri blir oppgitt, får man bare gjette seg til om en wattsterk forsterker også er en amperesterk en. Om lyden blir crap eller ikke kan komme av kombinasjonen med hvilke andre komponenter man har. Men jeg står fast på at med en lettdrevet høyttaler, så kan det blir rødvinskos med en rørforsterker med rette høyttalere.

Watt er enheten for effekt, alle elektriske apparater vi l i praksis gjøre all effekten de bruker om til varme. Nå er det riktnok som du sier ganske stor variasjon i hvordan man måler effekten, hvor mye forvrengning som tillates osv, men mange oppgir også hvilke parametre de har brukt. Avhengig av impedansen på høyttaleren må en forsterker kunne levere mye strøm eller mye spenning for å få den gitte effekten til enhver tid. Begge deler kan være nødvendig for en forsterker.

Man kan fint kose seg med en rørforsterker også, men de har noen distinkte tekniske ulemper.

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her var det mye ymse å ta tak i!

- En tungdreven høyttaler er vel egentlig pr.def. en høyttaler som har uheldige fasevinkler og skumle dipper i impedansen. Det at sensitiviteten oppgis er kun et mål på oppnåelig SPL ved en gitt spenning og en gitt effekt indusert høyttalerne - og er sådan et OK mål for om du får mye eller lite lyd ut av høyttalerne om du har litt manko på effekt. Som oftest kan du trekke en liten strek fra sensitivitet og tung/lettdrevethet, men det er som sagt ikke et mål på dette.

Grunnen til at stativhøyttalere ofte fremstår som mer tungdrevne enn gulvstående er at du rett og slett vil ende opp med mindre lyd ut fra 2 elementer enn 4 elementer. De fleste høyttalere er portet, og vil sådan resonnere sammen med elementene for å lage lyd. Noen høyttalerprodusenter, eksempelvis Sonus Faber, har akseptert denne egenresonansen som noe som kun kan fjernes teoretisk, og tuner kabinettets resonans slik at den utfyller høyttalerens frekvensplott. I en større høyttaler vil du få en større slik effekt, siden det indre volumet i kassen blir mye større. Lager du en gulvstående høyttaler med en indre kasse for å avgrense volumet som elementene jobber med inni høyttaleren vil du ende opp med noenlunde samme effekt.

Det finne såklart ekstremt tungdrevne stativer, som Sonus Faber Extrema for å trekke frem et veldig godt eksempel, så har du lettdrevne gulvstående som ymse Klipsch og spesielt hornhøyttalere, som helst bør bygges store og stygge for å få horneffekten skikkelig frem.

- Watt er et effektmål, og en forsterker som er oppgitt til 2x120w vil selvfølgelig ikke lekke ut 240w varme hele tiden. Klasse A, B og A/B forsterkere vil jo åpenbart ha en sidevirkning som fyringsovner, eksempelvis genererer min lille integrerte tass rundt en 160w i standby. En klasse D forsterker vil operere på mye lavere temperaturer, og ha en mye større effektivitet.

Grunnen til at watt er et dårlig effektmål er at det ikke finnes en ufravikelig standard i hvordan de forskjellige produsentene måler effekt. Noen måler med 10% forvrengning, andre måler med 0.00001% forvrengning. Førstnevnte vil få et ganske absurd wattmål, mens sistnevnte vil virke "pinglete" om hvermannsen skulle ha sammenlignet de tekniske dataene. Den ene vil kanskje måle 500w, mens den andre måler 50w. Det betyr ikke at den som målte 50w er svakest - i praksis vil det nok heller være tvert imot.

- Mye effekt på forsterkeren betyr forsåvidt heller ikke at den spiller _pent_. Rørforsterkere spiller kun på noen få watt som regel. Leben har en integrert forsterker som spiller helt rått med 2x12w, og det er vel flere på f.eks. HifiSentralen som bruker forsterkere på under 10w per kanal. Disse spiller nok utelukkende på hornhøyttalere, på grunn av svært høy sensitivitet (konstruksjonsbetinget), som betyr at man kan spille på lavere volum, og hornkonstruksjonen selv vil stå for en god del av forsterkningen.

- Det er greit at Harman/Kardon er strømsterke. H/K spiller tøft og med driv i bassen, men du har makset ut volumet lenge før du har kommet deg forbi klokken 12 på forsterkerhjulet. Hva wattmålinger angår måler nesten samtlige surroundforsterkere effekt ved å ha kun én eller to kanaler i drift, de kraftmålingene som vises til i de tilfellene bør tas med en kraftig håndfull salt.

- Du kan måle og sammenligne på papiret så mye du bare orker, men det som gjelder er å høre hva en selv liker, og kjøpe det du selv liker best, på dine premisser og ditt grunnlag. Det er dine ører som må bestemme!

Og for å svare trådstarter - ja, en H/K 980 er mer enn sterk nok til å drive Jamoene. En tommelfingerregel er at effekten dobles når impedansen blir halvert. Yter en godt konstruert forsterker 100w i 8 ohm, vil den som regel yte 200w i 4 ohm og 400w i 2 ohm. Det at høyttalerne er noget lavimpedante trenger ikke bety at forsterkeren dør med en gang. Mine Cremona Auditor er på 4 ohm, og det trekker forsterkeren enklere enn de forrige høyttalerne på 8 ohm.

Lenke til kommentar

Stativhøyttalere er vel hovedsakalig tungdrevne (her i betydningen lite lydvolum per effekt) fordi de er små. Det er jo det samme med subber, en sub med tilsvarende respons og volum krever mye mer effekt om den er liten, enn om den er stor.

Alle effekt en forsterker produserer vil i praksisgjøres om til varme. Nå er det dog ikek slik at forsterkeren nødvendigvis bruker maks effekt hele tiden.

Dipper i impedans er forøvrig nettopp det som gjør rørforsterkere så dårlig, forsterkeren har så høy impedans at disse dippene fører til endringer i frekvensresponsen på en rørforstker. Sammen med pris og mildt sagt begredelig effekt, så gjør det rørforsterkere til en ganske dårlig teknologi.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...