Qotsa Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Hei. Jeg er på utkikk etter mitt første speilreflekskamera og er dermed ikke så kjent med ulike navn og slikt.. Så jeg lurer på hva forskjellen er på et objektiv hvis det står "IS" og "OS" bak det? Har også sett at noen objektiver skrives med USM bak, hva betyr dette? Har prøvd speilreflekskamera før og føler jeg kan en del så det skal ikke være noe "dårlig" kamera jeg vil kjøpe. Vil ha mulighet til å ta bilde av det meste, men det vil nok gå mest i sport, natur og familie.. Så jeg lurte på om det er noen som har noe tips til hvilken nettbutikk jeg burde benytte? Finnes det noen "kupp" nå for tiden, pakker med blitz, veske osv inkludert..? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Billedstabilisering har mange navne - IS, OS, VR, Mega OIS, Steadyshot etc., alt efter hvem producenten er. I sidste ende er det det samme - stabilisering af billedet mod rystelser, uanset om det er i objektivet (til Canon, Nikon, Fuji, Panasonic og Sigma)eller i huset, hvor det virker på alle objektiver (Pentax, Samsung, Sony/Konica Minolta og Olympus). USM er den forkortelse bl.a. Sigma bruger for de objektiver der har en speciel lydløs og hurtig type autofokus-motor i objektivet. Men igen her - andre producenter har andre betegnelser for det samme, bare for at gøre forvirringen maksimal. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ei lang liste over slike forkortingar finn du i stickytråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=845036 Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) IS og OS er egentlig det samme, nemlig bildestabilisator. Sigma sine objektiver står det OS bak, mens Canon sine objektiver står det IS bak. (Image Stabilizer / Optical Stabilization) USM står for UltraSonic Motor, altså en kjappere fokusmotor. Likevel skiller man vanligvis mellom micro-USM og ring-USM (canon). Ring-USM har mulighet ti å bruke manuell fokus selv om autofokus står på, i tillegg til at den er raskere enn micro-USM. EDIT: selvfølgelig for sein EDIT2: samme ord etter hverandre fjernet Endret 1. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 USM er den forkortelse bl.a. Sigma bruger for de objektiver der har en speciel lydløs og hurtig type autofokus-motor i objektivet."USM" ("Ultrasonic motor") er Canon sitt navn. Sigma bruker "HSM" ("Hypersonic motor"). bare for at gøre forvirringen maksimal.QED Lenke til kommentar
Qotsa Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Tusen takk for raske og gode svar!! Står fortiden mellom disse tre: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=105721 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=102805 + blitz og veske eller Canon 500D kit Mulig jeg ender opp med en Nikon og, men det er noe som sier meg at jeg vil bli mest fornøyd med en Canon. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Uansett hva du velger. Bli fornøyd og angr ikke. I lite råd: Se hva dine kamerater har og velg samme kamerahusprodusent (slik at du evt. kan låne objektiver av dem, og at de kan hjelpe deg når du lurer på menyinnstillinger. Prøv hvordan kamerahuset passer dine hender og la det være en venentlig faktor i valget. Vanligvis kjøper man flere obhektiver etterhvert men bytter kamerahus etter noen år. I praksis du bytter ut en del av systemet - men lar investeringen i objektiver leve over mange år. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Tusen takk for raske og gode svar!! Står fortiden mellom disse tre: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=105721 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=102805 + blitz og veske eller Canon 500D kit Mulig jeg ender opp med en Nikon og, men det er noe som sier meg at jeg vil bli mest fornøyd med en Canon. Moro å visst hva "noe som sier meg" er... Klarte ikke la være å kommentere når begrunnelsen er så "vitenskapelig", uansett hva du velger av de 2 får du ett av markedes beste kameraer både på byggekvalitet og bildemessig. Lenke til kommentar
Qotsa Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Tusen takk for raske og gode svar!! Står fortiden mellom disse tre: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=105721 http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=102805 + blitz og veske eller Canon 500D kit Mulig jeg ender opp med en Nikon og, men det er noe som sier meg at jeg vil bli mest fornøyd med en Canon. Moro å visst hva "noe som sier meg" er... Klarte ikke la være å kommentere når begrunnelsen er så "vitenskapelig", uansett hva du velger av de 2 får du ett av markedes beste kameraer både på byggekvalitet og bildemessig. Hehe.. Uttalelsen min var kanskje litt drøy.. Men det jeg sikter til er at jeg har holdt i en Nikon og en Canon og synes at sistenevnte lå best i min hånd. Det er vel egentlig det går ut på. Men som det sies lenger oppe i forumet så vil jeg nok bli fornøyd samme hva jeg velger Lenke til kommentar
Poacherz Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Ser du sikter deg inn på natur, sport og familie. De to førstnevnte spesielt krever ideelt sett noe bedre optikk enn de alternativene du linker til. Det er lett å la seg friste til å kjøpe ferdige kit i butikk. Jeg ville ikke gjort det. Husene taper seg hurtig i verdi hvilket betyr at de finnes i hopetall på bruktmarkedet (jeg gav 9000,- for 40D for noe over et år siden... nå får du det brukt til 4000,-). 40D er mye bedre tettet mot fukt og støv enn lillebrødrene. Det samme gjelder normalzoom til det du kaller familiebruk. Legg litt penger i ordentlig optikk (gjerne i området 70-200 eller større om du føler du har råd). Har selv blitt utrolig glad i 70-200/F4 Is (lav vekt og tåler også mye mer vær). Denne har jeg sett anonsert ny for 4500,-. Til sammen litt dyrere enn dine forslag, men absolutt verdt det. Om kort tid merker du uansett suget etter enda mer brennvidde på dine turer. Merke er det mange meninger om. Begge er bra. Jeg valgte Canon enkelt nok fordi bruktmarkedet er godt. Mange kjøper optikk for så å lagre det i en tid og selge dem nærmest ubrukt. Uansett... lykke til:) Lenke til kommentar
Qotsa Skrevet 9. september 2009 Forfatter Del Skrevet 9. september 2009 Ser du sikter deg inn på natur, sport og familie. De to førstnevnte spesielt krever ideelt sett noe bedre optikk enn de alternativene du linker til. Det er lett å la seg friste til å kjøpe ferdige kit i butikk. Jeg ville ikke gjort det. Husene taper seg hurtig i verdi hvilket betyr at de finnes i hopetall på bruktmarkedet (jeg gav 9000,- for 40D for noe over et år siden... nå får du det brukt til 4000,-). 40D er mye bedre tettet mot fukt og støv enn lillebrødrene. Det samme gjelder normalzoom til det du kaller familiebruk. Legg litt penger i ordentlig optikk (gjerne i området 70-200 eller større om du føler du har råd). Har selv blitt utrolig glad i 70-200/F4 Is (lav vekt og tåler også mye mer vær). Denne har jeg sett anonsert ny for 4500,-. Til sammen litt dyrere enn dine forslag, men absolutt verdt det. Om kort tid merker du uansett suget etter enda mer brennvidde på dine turer. Merke er det mange meninger om. Begge er bra. Jeg valgte Canon enkelt nok fordi bruktmarkedet er godt. Mange kjøper optikk for så å lagre det i en tid og selge dem nærmest ubrukt. Uansett... lykke til:) Takk for gode råd! Har i det siste gjort litt grundig research angående hvilket kamera jeg skulle velge. Og har da endt opp med et helt annet kamera enn jeg hadde siktet meg inn på. Men på en annen side føler jeg meg sikker på at jeg har tatt riktig valg av merke. Det ble faktisk det kameraet du her nevner, Canon Eos 40D Det måtte bare bli det da jeg setter FPS som høy prioritet. Og dette kamera er jo ikke akkurat dårlig på dette område (6,5 bilder/sek). Samtidig som det skal være et robust kamera med mange muligheter Så i morgen, torsdag, ankommer endelig dette herlige kameraet. Takk for at du tipset meg om dette kameraet, setter stor pris på det. Så nå blir det mye knipsing framover Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 Brukt/nytt ? Du blir fornøyd med det kameraet der,bare få med cd-plata den må du ha for og få lastet ned de nyeste oppgraderingene fra Canon. Du kan laste ned siste firmvare her. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 -- snip -- Det samme gjelder normalzoom til det du kaller familiebruk. Legg litt penger i ordentlig optikk (gjerne i området 70-200 eller større om du føler du har råd). Har selv blitt utrolig glad i 70-200/F4 Is (lav vekt og tåler også mye mer vær). Denne har jeg sett anonsert ny for 4500,-. -- snip -- Dette kan umulig være korrekt, hvor i all verden har du sett 70-200/F4 *med* IS annonsert ny for kr 4500,-? Den koster jo normalt (minst) over det dobbelte av det. Versjonen uten IS kanskje men ikke den med IS. og husk, det er flere forskjeller mellom disse objektivene enn IS. Utgaven med IS er en nyere konstruksjon og den er enda skarpere og bedre optisk enn versjonen uten IS. Lenke til kommentar
Qotsa Skrevet 11. september 2009 Forfatter Del Skrevet 11. september 2009 Brukt/nytt ? Du blir fornøyd med det kameraet der,bare få med cd-plata den må du ha for og få lastet ned de nyeste oppgraderingene fra Canon. Du kan laste ned siste firmvare her. Kjøpte det nytt hos Fotovideo.no. Ja, kameraet var oppdatert til den nyeste firmwaren da jeg fikk det. Fungerer glimrende! Veldig fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå