Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse pga oppretting av firma


Azton

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en situasjon på jobb, og lurer på hvilke rettigheter jeg har.

 

Situasjonen er den at jeg og noen andre på jobben min har planlagt å starte opp et eget konkurrerende firma. Vi har komt så langt i prosessen at firmaet er registrert i brreg.no. Vi har ikke gjort noe med firmaet, kun registrert det, dvs at vi har ikke en gang rørt kapitalkontoen. Vi har heller ikke reklamert for det på noe som helst vis.

 

Er det lov å være medeier i et firma som ikke er aktivt, mens du fremdeles jobber i et annet konkurerende firma? Eller er dette oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer an på hva som står i kontrakten din. jeg jobbet et sted der det var presisert at man IKKE kunne jobbe i/for et konkurrerende firma og/eller røpe "bedriftshemmeligheter". står det i din kontrakt, så er det oppsigelsegrunn, hvis ikke, så blir det nok bare en ubehagelig stemning på jobben. tror ikke de kan di deg opp hvis det ikke står i kontrakten.

Lenke til kommentar

Om du samtidig jobber i en konkurrerende virksomhet så vil dette anses å være veldig ilojalt. Ikke forvent å ha god kontakt med sjefen(e) dine i ettertid eller få en god attest. Og du bør heller ikke oppgi disse som referanse dersom det skulle bli aktuelt senere.

 

Det lønner seg å være åpen, ærlig og lojal. Er man dette så vil de fleste arbeidsgivere godta mye rart.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg har en situasjon på jobb, og lurer på hvilke rettigheter jeg har.

 

Situasjonen er den at jeg og noen andre på jobben min har planlagt å starte opp et eget konkurrerende firma. Vi har komt så langt i prosessen at firmaet er registrert i brreg.no. Vi har ikke gjort noe med firmaet, kun registrert det, dvs at vi har ikke en gang rørt kapitalkontoen. Vi har heller ikke reklamert for det på noe som helst vis.

 

Er det lov å være medeier i et firma som ikke er aktivt, mens du fremdeles jobber i et annet konkurerende firma? Eller er dette oppsigelsesgrunn.

 

Jeg kan vanskelig se at selve opprettelsen av firmaet (på papiret) er en lojalitetskonflikt, ikke en gang om du skulle ha en "anti-konkurranse"-klausul. Du bør derimot trå svært, svært forsiktig nå, og ta kontakt med en advokat som jobber med arbeidsrett. Du går i noe som er et absolutt minefelt, i og med at det er svært, svært mye du *ikke* har lov til.

 

Det å rekruttere kollegaer til ditt konkurrerende firma kan faktisk være i strid med lojalitetsplikten din, litt avhengig av fremgangsmåte. Som nevnt, her bør du kontakte en advokat. Helst i går.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kikket på YIT/Avitell-saken, men ser at dette ikke er tilfellet mitt. Den gikk ut på at Avitell rekruterte kollegaer mens de fortsatt jobbet der, og det kan jeg godt se at er illojalt.

 

Det som er situasjonen min er at jeg har vært med på å opprette et firma som en dag kommer til å gå i konkurranse med min nåværende arbeidsgiver. Men saken er at vi har bare registrert det, men ikke begynt å drive det. Vi har heller ikke rekrutert kolleger, "stjålet" kunder eller reklamert for det i det heletatt. Det eneste plassen man egentlig kan finne firmaet er på brreg.no. Så jeg jobber ikke i en konkurrerende bedrift, bare for å ha det klart :)

 

Jeg/vi hadde jo kikket igjennom kontraktene våres før vi sendte inn søknaden, men det er en liten gråsone der også.

 

Firmaet som jeg og mine kollegaer som skal starte firmaet jobbet tidligere i et annet firma. Dette firmaet fusjonerte med et annet firma, og i den forbindelse så ble nye arbeidskontrakter skrevet. I den nye kontrakten (undertegnet i juli/august, 08) så blir det referert til en medarbeiderhåndbok. Da vi skrev under hadde vi kun den håndboken som vi fikk i det gamle firmaet. Ca 8 mnd etterpå gir det nye firmaet ut en ny håndbok. Hvilken skal vi forholde oss til?

 

For meg virker det som om at det er den gamle håndboken som gjelder. Vi kan jo ikke skrive under på at vi har gjort oss forstått med noe som ikke eksisterte?!

Lenke til kommentar
Hei!

 

Kikket på YIT/Avitell-saken, men ser at dette ikke er tilfellet mitt. Den gikk ut på at Avitell rekruterte kollegaer mens de fortsatt jobbet der, og det kan jeg godt se at er illojalt.

 

Det som er situasjonen min er at jeg har vært med på å opprette et firma som en dag kommer til å gå i konkurranse med min nåværende arbeidsgiver. Men saken er at vi har bare registrert det, men ikke begynt å drive det. Vi har heller ikke rekrutert kolleger, "stjålet" kunder eller reklamert for det i det heletatt. Det eneste plassen man egentlig kan finne firmaet er på brreg.no. Så jeg jobber ikke i en konkurrerende bedrift, bare for å ha det klart :)

 

Jeg/vi hadde jo kikket igjennom kontraktene våres før vi sendte inn søknaden, men det er en liten gråsone der også.

 

Firmaet som jeg og mine kollegaer som skal starte firmaet jobbet tidligere i et annet firma. Dette firmaet fusjonerte med et annet firma, og i den forbindelse så ble nye arbeidskontrakter skrevet. I den nye kontrakten (undertegnet i juli/august, 08) så blir det referert til en medarbeiderhåndbok. Da vi skrev under hadde vi kun den håndboken som vi fikk i det gamle firmaet. Ca 8 mnd etterpå gir det nye firmaet ut en ny håndbok. Hvilken skal vi forholde oss til?

 

For meg virker det som om at det er den gamle håndboken som gjelder. Vi kan jo ikke skrive under på at vi har gjort oss forstått med noe som ikke eksisterte?!

for meg virker det som dere rett og slett skal forholde dere til den gamle, siden ingen annen fantes på tidspunktet kontrakten ble underskrevet.

YIT/avitell saken jeg linket til blir vel kanskje mer som en advarsel om hva som kan skje når det som du beskriver i denne saken skjer.

tread lightly! så vil det forhåpentligvis ikke bli noen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...