Gå til innhold

Strøk på teoriprøve klasse B

GoldenHymn90

Anbefalte innlegg

I praksis forvisser eg meg alltid om at bilen er i forsvarleg og forskriftsmessig stand, sjekker regelmessig, uavhengig av om nokon skal låne den.

Skal nokon låne den må eg vere sikker på at dei er i stand til å kjøre den uten risiko.

Eg veit hvilket alternativ som er korrekt og har funne fram gjeldande lover, om du vil tru meg eller ei er heilt og holdent opp til deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om du vil tru meg eller ei er heilt og holdent opp til deg.
Hæ?

Jeg har lest svaret ditt, og setter pris på det. Men hva er fasiten?

Ville du krysset av på begge?

Det står ELLER, ikke OG.

Mister jeg ansvaret for at kjøretøyet er i god stand når jeg låner den bort til en venn? For da er jo han "fører".

Det etisk riktige valget har jeg sagt er å krysse av på begge. Men jeg er usikker på om jeg burde krysse av begge for å bestå...

Lenke til kommentar

Jeg har enda et par spørsmål jeg er ganske usikker på.

Hva er riktig om forbikjøring her (du har god sikt - blå bil):

75427361.jpg

Rød: lastebil

Svart: annen bil

Grønt: hus

1. Legg deg ut til venstre

2. Kjør nærmere svart bil for så å legge deg ut

3. Stoppe og vente på bedre sikt

Et 50 sone-skilt er opphevet. Hva er riktig?

1. Fartsgrensen er 50

2. Fartsgrensen på veien videre er 80

3. Høyeste tillatte fartsgrense er 80

Du kjører i byen og hører sirener, men ser ingen, hva er riktig:

1. Kjøre ut på fortauet og stanse bilen

2. Kjøre nært forhenkjørende bil

3. Fortsette kjøringen som normal

Takker for alle svar.

Endret av apegutt_90
Lenke til kommentar
Jeg har enda et par spørsmål jeg er ganske usikker på.

Hva er riktig om forbikjøring her (du har god sikt - blå bil):

75427361.jpg

Rød: lastebil

Svart: annen bil

Grønt: hus

1. Legg deg ut til venstre

2. Kjør nærmere svart bil for så å legge deg ut

3. Stoppe og vente på bedre sikt

1. Legg deg ut så tidlig som mulig, da har du bedre tid til å eventuelt avbryte forbikjøringen.

Et 50 sone-skilt er opphevet. Hva er riktig?

1. Fartsgrensen er 50

2. Fartsgrensen på veien videre er 80

3. Høyeste tillatte fartsgrense er 80

3. Man kan kjøre tregere, men maks 80.

Du kjører i byen og hører sirener, men ser ingen, hva er riktig:

1. Kjøre ut på fortauet og stanse bilen

2. Kjøre nært forhenkjørende bil

3. Fortsette kjøringen som normal

Takker for alle svar.

Usikker på denne, tror nok bare jeg ville fortsatt kjøringen til jeg eventuelt så utrykningskjøretøyet.

Avhenger selvfølgelig av hvor langt borte du hører det og hvor oversiktlig det er.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar
Edit; wrong again! Du som bileier har ansvar for at den du låner vekk bilen til er i stand til å kjøre, OG at bilen er i "forskriftsmessig stand" som det so fint heite-

det er feil, en fører er ansvarlig for bilen. ikke eieren. du er kun ansvarlig for å ikke gi bilen til en som ikke kan kjøre feks beruset man.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg strøk på teoriprøven igjen i dag.. (HMMH :( )

Har tatt den 2 ganger nå, og er på nippet til å gi opp..

Jeg hadde tydeligvis 11 feil på prøven, enda så godt pugget.

De områdene jeg hadde feil på var:

• Framkommelighet
  • Førers og eiers ansvar
  • Plassering av kjøretøy
  • Regulering av trafikk
  • Trafikkulykker,uhell og miljø..

Det

Kan noen hjelpe meg med hva det egentlig er som går under disse punktene? Jeg vil ikke stryke enda en gang, det blir så sinnsykt dyrt!

Lenke til kommentar

Hm, kan prøve noen eksempler da. Som jeg husker :)

1. Hva betyr denne veioppmerkningen?

Ii Liten linje på en side + en stor linje med små mellomrom mellom.

2. Er det elbiler som skal bruke kollektivfelt? Lastebiler, motorsykler med sidevogn eller vanlige personbiler.

3. Hva blir bremselengden hvis du kjører i 50 km/t, og har en reaksjonstid på 1 sekund?

4. Ved venstresving: Hva er riktig?

5. Hva er riktig å gjøre ved et trafikkuhell?

6.Kjøring under spesielle forhold: Fra lys til mørkt, hvordan skal lysbruken være?

7.Hvor mye blir bremselengden doblet fra tørr til våt asfalt? 4,9, 10 eller 12?

Lenke til kommentar

Hm, kan prøve noen eksempler da. Som jeg husker :)

1. Hva betyr denne veioppmerkningen?

Ii Liten linje på en side + en stor linje med små mellomrom mellom.

2. Er det elbiler som skal bruke kollektivfelt? Lastebiler, motorsykler med sidevogn eller vanlige personbiler.

3. Hva blir bremselengden hvis du kjører i 50 km/t, og har en reaksjonstid på 1 sekund?

4. Ved venstresving: Hva er riktig?

5. Hva er riktig å gjøre ved et trafikkuhell?

6.Kjøring under spesielle forhold: Fra lys til mørkt, hvordan skal lysbruken være?

7.Hvor mye blir bremselengden doblet fra tørr til våt asfalt? 4,9, 10 eller 12?

1: Ikke bry deg om merking på motsatt side her, du skal kun bry deg om streken nærmest deg selv.

Kort strek (den er 3 meter lang, 9 meter mellomrom til neste mener jeg) er forbikjøringslinje.. Den betyr at det i utgangspunktet skal være sikt til forbikjøring.

Lang strek (9 meter, 3 meter mellomrom) er varsellinje, og betyr at du må være ekstra varsom ved forbikjøring.

Heltrukken linje (ingen mellomrom) betyr rett og slett at det er forbudt å krysse linja.

2: Elbiler KAN bruke kollektivfeltet dersom de ønsker det.

Motorsykler med 2 hjul kan også det, mens motorsykler med 3 eller flere hjul må holde seg i ordinære kjørefelt sammen personbiler og lastebiler. Enkelte steder har man slike 3+ felt, det betyr at bil med minst 3 personer kan kjøre i dette feltet. Ikke kollektivfelt, men sambruksfelt eller noe sånt er det vel definert som.

3: https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengde

4: Hva mener du egentlig? Det riktige da er å varsle at man skal svinge (blinklys), og utføre handlingen når det er klart..

5: Først sikrer man ulykkesstedet..

Dette gjør man ved å sette på varselblink på egen bil, samt dra på seg refleksvesten og få ut varseltrekant. Om nødvendig og mulig på begge sider av ulykkesstedet.

Husk at varseltrekanten bør stå i god avstand til ulykken (ikke på taket på egen bil....), og slik at den er godt synlig for de som kommer!

Deretter varsler man om ulykken (ring ambulanse, de er gjerne viktigst å få til stedet, nummer 113.

Så undersøker du de involverte partene.

Det kan hende 113 vil ha deg på tråden mens du utfører undersøkelser av de skadde, dette vil kunne bidra til at de vet bedre hva de kan forvente ved ankomst til ulykkessted.

6: Senest i det gatelys tennes begynner man å bruke fjernlys som om man kjører i mørket.

7: Dette må du bare finne ut av i boka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...