HValder Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 I praksis forvisser eg meg alltid om at bilen er i forsvarleg og forskriftsmessig stand, sjekker regelmessig, uavhengig av om nokon skal låne den. Skal nokon låne den må eg vere sikker på at dei er i stand til å kjøre den uten risiko. Eg veit hvilket alternativ som er korrekt og har funne fram gjeldande lover, om du vil tru meg eller ei er heilt og holdent opp til deg. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 om du vil tru meg eller ei er heilt og holdent opp til deg.Hæ?Jeg har lest svaret ditt, og setter pris på det. Men hva er fasiten? Ville du krysset av på begge? Det står ELLER, ikke OG. Mister jeg ansvaret for at kjøretøyet er i god stand når jeg låner den bort til en venn? For da er jo han "fører". Det etisk riktige valget har jeg sagt er å krysse av på begge. Men jeg er usikker på om jeg burde krysse av begge for å bestå... Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Eg har allereie sagt opptil fleire gongar kva som er riktig. Krysser du av på begge får du ikkje poeng. Endret 3. september 2009 av HValder Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Jau, du får poeng om du kryssa av på begge(viss 1 av dei er riktige) Du får derimot en feil for å ha kryssa av på feil plass. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Er du fullstendig bortreist Daxt3r? Det er jo bare to alternativ, skal du få poeng fordi du ikkje veit svaret? Kvart spørsmål på teoriprøva tel som èit rett svar eller èin feil, kryssar du av på fleire alternativ får du èin feil, ingenting anna. Lenke til kommentar
GoldenHymn90 Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Jeg har enda et par spørsmål jeg er ganske usikker på. Hva er riktig om forbikjøring her (du har god sikt - blå bil): Rød: lastebil Svart: annen bil Grønt: hus 1. Legg deg ut til venstre 2. Kjør nærmere svart bil for så å legge deg ut 3. Stoppe og vente på bedre sikt Et 50 sone-skilt er opphevet. Hva er riktig? 1. Fartsgrensen er 50 2. Fartsgrensen på veien videre er 80 3. Høyeste tillatte fartsgrense er 80 Du kjører i byen og hører sirener, men ser ingen, hva er riktig: 1. Kjøre ut på fortauet og stanse bilen 2. Kjøre nært forhenkjørende bil 3. Fortsette kjøringen som normal Takker for alle svar. Endret 7. september 2009 av apegutt_90 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Jeg har enda et par spørsmål jeg er ganske usikker på. Hva er riktig om forbikjøring her (du har god sikt - blå bil): Rød: lastebil Svart: annen bil Grønt: hus 1. Legg deg ut til venstre 2. Kjør nærmere svart bil for så å legge deg ut 3. Stoppe og vente på bedre sikt 1. Legg deg ut så tidlig som mulig, da har du bedre tid til å eventuelt avbryte forbikjøringen. Et 50 sone-skilt er opphevet. Hva er riktig? 1. Fartsgrensen er 50 2. Fartsgrensen på veien videre er 80 3. Høyeste tillatte fartsgrense er 80 3. Man kan kjøre tregere, men maks 80. Du kjører i byen og hører sirener, men ser ingen, hva er riktig: 1. Kjøre ut på fortauet og stanse bilen 2. Kjøre nært forhenkjørende bil 3. Fortsette kjøringen som normal Takker for alle svar. Usikker på denne, tror nok bare jeg ville fortsatt kjøringen til jeg eventuelt så utrykningskjøretøyet. Avhenger selvfølgelig av hvor langt borte du hører det og hvor oversiktlig det er. Endret 7. september 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
snape Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Edit; wrong again! Du som bileier har ansvar for at den du låner vekk bilen til er i stand til å kjøre, OG at bilen er i "forskriftsmessig stand" som det so fint heite- det er feil, en fører er ansvarlig for bilen. ikke eieren. du er kun ansvarlig for å ikke gi bilen til en som ikke kan kjøre feks beruset man. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 10. september 2009 Del Skrevet 10. september 2009 "Selv om du har rettighetene på din side, slipp vogntog frem". Lenke til kommentar
rnyr Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jeg strøk på teoriprøven igjen i dag.. (HMMH ) Har tatt den 2 ganger nå, og er på nippet til å gi opp.. Jeg hadde tydeligvis 11 feil på prøven, enda så godt pugget. De områdene jeg hadde feil på var: Framkommelighet Førers og eiers ansvar Plassering av kjøretøy Regulering av trafikk Trafikkulykker,uhell og miljø.. Det Kan noen hjelpe meg med hva det egentlig er som går under disse punktene? Jeg vil ikke stryke enda en gang, det blir så sinnsykt dyrt! Lenke til kommentar
rnyr Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Det er nye regler fra 2013, og boka jeg bruker til å lese er veien til førerkortet fra 2013. Help Anyone?? Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Det er lettere å hjelpe deg om du kommer med konkrete spørsmål! Lenke til kommentar
rnyr Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Hm, kan prøve noen eksempler da. Som jeg husker 1. Hva betyr denne veioppmerkningen? Ii Liten linje på en side + en stor linje med små mellomrom mellom. 2. Er det elbiler som skal bruke kollektivfelt? Lastebiler, motorsykler med sidevogn eller vanlige personbiler. 3. Hva blir bremselengden hvis du kjører i 50 km/t, og har en reaksjonstid på 1 sekund? 4. Ved venstresving: Hva er riktig? 5. Hva er riktig å gjøre ved et trafikkuhell? 6.Kjøring under spesielle forhold: Fra lys til mørkt, hvordan skal lysbruken være? 7.Hvor mye blir bremselengden doblet fra tørr til våt asfalt? 4,9, 10 eller 12? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Har du ikke teoribok? Du burde kunne finne de fleste svarene der. Lenke til kommentar
rnyr Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jo, har jo det. Har lest den ganske godt før jeg tok prøven, men allikevel var det ikke godt nok.. Lurte bare på om det var noen som kunne noe om punktene jeg hadde feil på Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Jo, men du burde kunne slå opp nå og finne svar på de spesifikke spørsmålene Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hm, kan prøve noen eksempler da. Som jeg husker 1. Hva betyr denne veioppmerkningen? Ii Liten linje på en side + en stor linje med små mellomrom mellom. 2. Er det elbiler som skal bruke kollektivfelt? Lastebiler, motorsykler med sidevogn eller vanlige personbiler. 3. Hva blir bremselengden hvis du kjører i 50 km/t, og har en reaksjonstid på 1 sekund? 4. Ved venstresving: Hva er riktig? 5. Hva er riktig å gjøre ved et trafikkuhell? 6.Kjøring under spesielle forhold: Fra lys til mørkt, hvordan skal lysbruken være? 7.Hvor mye blir bremselengden doblet fra tørr til våt asfalt? 4,9, 10 eller 12? 1: Ikke bry deg om merking på motsatt side her, du skal kun bry deg om streken nærmest deg selv. Kort strek (den er 3 meter lang, 9 meter mellomrom til neste mener jeg) er forbikjøringslinje.. Den betyr at det i utgangspunktet skal være sikt til forbikjøring. Lang strek (9 meter, 3 meter mellomrom) er varsellinje, og betyr at du må være ekstra varsom ved forbikjøring. Heltrukken linje (ingen mellomrom) betyr rett og slett at det er forbudt å krysse linja. 2: Elbiler KAN bruke kollektivfeltet dersom de ønsker det. Motorsykler med 2 hjul kan også det, mens motorsykler med 3 eller flere hjul må holde seg i ordinære kjørefelt sammen personbiler og lastebiler. Enkelte steder har man slike 3+ felt, det betyr at bil med minst 3 personer kan kjøre i dette feltet. Ikke kollektivfelt, men sambruksfelt eller noe sånt er det vel definert som. 3: https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengde 4: Hva mener du egentlig? Det riktige da er å varsle at man skal svinge (blinklys), og utføre handlingen når det er klart.. 5: Først sikrer man ulykkesstedet.. Dette gjør man ved å sette på varselblink på egen bil, samt dra på seg refleksvesten og få ut varseltrekant. Om nødvendig og mulig på begge sider av ulykkesstedet. Husk at varseltrekanten bør stå i god avstand til ulykken (ikke på taket på egen bil....), og slik at den er godt synlig for de som kommer! Deretter varsler man om ulykken (ring ambulanse, de er gjerne viktigst å få til stedet, nummer 113. Så undersøker du de involverte partene. Det kan hende 113 vil ha deg på tråden mens du utfører undersøkelser av de skadde, dette vil kunne bidra til at de vet bedre hva de kan forvente ved ankomst til ulykkessted. 6: Senest i det gatelys tennes begynner man å bruke fjernlys som om man kjører i mørket. 7: Dette må du bare finne ut av i boka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå