GoldenHymn90 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Som dere sikkert skjønner, så bestod jeg ikke teoriprøven i dag. Jeg hadde 9 feil, altså 2 for mange. Men det dumme er at jeg ikke vet sikkert hvilke spørsmål jeg strøk på, og vil derfor prøve å gjengi de spørsmålene jeg syntes var vanskelige slik at jeg lærer av mine feil. Takker for alle svar. 'Du skal rygge til et veikryss og trenger en annen person til å hjelpe deg. Hvor skal han stå; A, B, C eller D?' 'Du har biler bak deg, og på siden er det en lastebil som skal komme seg ut. Hva vil du gjøre? Passere lastebilen; eller stoppe og vike for lastebilen?' 'Du skal kjøre til venstre for rundkjøringen, hvilket alternativ er riktig? Du skal bruke blinklys til venstre FØR, du kommer ut i rundtkjøringen. Du skal bruke blinklys til venstre når du ER i rundkjøringen. Det er forbud mot å bruke blinklys til venstre i rundkjøringer.' 'Du skal kjøre i mørket, hvilken påstand er riktig? [Tilhenger]: Du skal bruke rødt lys til å varsle hvis lastet stikker ut mer enn 1 meter bak. Du skal bruke hvitt lys hvis lastet i det hele tatt stikker ut. [skiboks] Du skal merke skiboksen din med rødt lys.' 'Du skal svinge til venstre, og det er en trikk på veien. Hva vil du gjøre? Svinge til venstre for den. Svinge til høyre for den. Forsikre meg om at det er ingen motkommende trafikk på venstre side, siden trikken dekker sikten.' 'Du skal låne bort bilen din til en kompis. Hva er riktig? Du skal passe på at bilen er i god nok stand til å brukes. Du skal passe på at kompisen din er i god nok tilstand til å kjøre uten risiko.' Endret 1. september 2009 av apegutt_90 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 1. D 2. Passere. 3. Før. (Personleg blinkar eg bare når eg skal ut av rundkjøringa, til høgre altså, einaste poenget eg nokon gong ser med å blinke til venstre er for folk som er evneiveik mtp plassering). 4. Raudt lys dersom lasten stikker ut meir enn 1m. 5. Veit ikkje. 6. Du skal passe på at kompisen din er i god nok tilstand til å kjøre uten risiko. Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 1. D Hvorfor? Hilsen evneveik mtp plassering Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 (endret) 1. Ehm, B soklart! Best oversikt. Edit; wrong again! Du som bileier har ansvar for at den du låner vekk bilen til er i stand til å kjøre, OG at bilen er i "forskriftsmessig stand" som det so fint heite- Kan og være litt behjelpelig, klarte heller ikkje teorien 1. gang, også 9 feil. Og ja, du får bare vite kva *type* spm du ahdde feil på. Den 2. gangen derimot, fekk eg 2 feil Grunnen: superenkle spm ift. 1. gang rett og slett. Les litt ekstra so skal det nok gå bra Oppkjøring sjøl på fredag(bil), cant wait! Endret 2. september 2009 av Daxt3r Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Trikkespørsmålet skjønte jeg ikke helt - trikken har deg på sin høyre side, men har fremdeles forkjørsrett (såfremt du har plassert frontlyktene i riktig ende). Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Stemmer det virkelig at den som låner ut bilen sin til en venn, er ansvarlig for at bilen er trygg? Det virker jo opplagt, jeg er jo et rasshøl hvis jeg "glemmer" å nevne at bremsene ikke virker. Men samtidig, så står det vel en plass at det er han som kjører som er ansvarlig for at den er i god stand. Det er ikke forbudt å eie et vrak. Det er å kjøre det som er forbudt. Ergo kan eieren med loven i hånd sende sin venn ut på en selvmordstur med defekte bremser? Jeg liker ikke slike lurespørsmål. Hva som er fornuftig er jo helt klart. Hva man skal krysse av på, er en helt annen historie. Man må leke hobbypsykolog og finlese ordleggingen før man krysser av. Fullstendig urealistisk prøve. Jeg vet i hvert fall at du er ansvarlig for hva slags folk du låner ut bilen din til. Tror du kan miste lappen hvis du gir nøklene til en som er beruset. Vet ikke straffen for å gi nøklene til en som mangler lappen, men det er neppe snille straffer. Tror du kan miste lappen selv, for forholdet, selv om du kjører som en prest. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Utvilsomt mangen lurspm ja, puh. Såg igjennom ALLE mine svar twice 1. gangen, men still.. Lurt og av og til lese et spm ord for ord, tenk GODT igjennom, for ingen av dei spm vil DEG godt. Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Lurt og av og til lese et spm ord for ord, tenk GODT igjennom, for ingen av dei spm vil DEG godt. Haha, ser for meg spørsmålene stå bak et hushjørne, i et smug, en sen kveld... Mine to tips for vriene spørsmål: 1) Hva er det minst risikofylte alternativet? 2) Hva ville du gjort i praksis? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Det er vel ikke alltid at riktig svar er det minst risikofyllte alternativet. Da hadde det jo vært lett å gjette seg fram til riktig svar hele tiden. Dessuten så kan vel mer enn ett alternativ være riktig? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Edit; wrong again! Du som bileier har ansvar for at den du låner vekk bilen til er i stand til å kjøre, OG at bilen er i "forskriftsmessig stand" som det so fint heite- Hvis bilen ikkje er i forskriftsmessig stand, skal den vere avskilta, så det er irrelevant. Du skal derimot alltid forvisse deg om at personen som låner bilen er i stand til /har lov til å kjøre den. Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Edit; wrong again! Du som bileier har ansvar for at den du låner vekk bilen til er i stand til å kjøre, OG at bilen er i "forskriftsmessig stand" som det so fint heite- Hvis bilen ikkje er i forskriftsmessig stand, skal den vere avskilta, så det er irrelevant. Du skal derimot alltid forvisse deg om at personen som låner bilen er i stand til /har lov til å kjøre den. Joda, du skal forvisse deg om at "kompisen" din er is stand til å kjøre, men liksågodt vite at bilen din er i god stand. Fått det svart på kvitt fra trafikklærer'n. Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er vel ikke alltid at riktig svar er det minst risikofyllte alternativet.Da hadde det jo vært lett å gjette seg fram til riktig svar hele tiden. Dessuten så kan vel mer enn ett alternativ være riktig? Nei, det er riktig det. Men vet man ikke svaret kan det være lurt å tenke passivt. Også i praksis. På teoriprøven er det kun ett riktig alternativ. For øvrig stemmer jeg på Daxt3rs trafikklærer som president: Forskriftsmessig Å være i forskriftsmessig stand vil si at kjøretøyet oppfyller kravene i kjøretøyforskriften og evt andre relevante forskrifter. Dersom det mangler en hovedlyspære, er ikke bilen i forskriftsmessig stand. Da er det litt dramatisk å avskilte bilen synes jeg. (Kilde: Vetrafikkrett, Leif N. Olsen). Forsvarlig stand Hvis det er en feil på bilen, må feilen gå ut over trafikksikkerheten. For eksempel kan det være at at bilen er galt lastet. Da er ikke bilen i forsvarlig stand. (Kilde: Rt 1972.520). Loven Vegtrl § 23 sier (lett omskrevet): Føreren skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand før kjøring Føreren skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig stand under kjøring. Eieren skal forvisse seg om at kjøretøyet er forsvarlig stand før kjøring. Jeg vil påstå at hvis du mangler en hovedlyspære, kan du kjøre til nærmeste hovedlyspærebutikk, dersom det er dag, og du ikke må kjøre gjennom noen tunneler. Det er ikke forskriftsmessig, men forsvarlig. Men om du mangler bremser er dette en feil som går ut over trafikksikkerheten med én gang bilen er i bevegelse, og da er det verken forsvarlig eller forskriftsmessig lurt å kjøre bilen - tunneler eller ei. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Spørsmålet handler kanskje om juridisk ansvar, ikke hva en fornuftig mann ville gjort i praksis. Jeg siterer oppgaven: 'Du skal låne bort bilen din til en kompis. Hva er riktig?Du skal passe på at bilen er i god nok stand til å brukes. Du skal passe på at kompisen din er i god nok tilstand til å kjøre uten risiko.' Det som gjør dette til et lurespørsmål, er formuleringen. Hva som fornuftig, er opplagt. Hvilken avkrysning som gir deg en bestått prøve er en helt annen sak. Jeg husker ikke alle, da jeg fikk mitt sertifikat for over 3 år siden. Men flere oppgaver irriterte meg iom. at de ikke hadde fritekstfelt for forklaringene mine. Oppnådde følgelig ikke alt rett, men bestod allikevel med margin. Dyslektikere og utlendinger synes jeg synd på. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Ok, så eg brukte feil ord, poenget blir det samme, det korrekte alternativet på spørsmålet er "Du skal passe på at kompisen din er i god nok tilstand til å kjøre uten risiko". Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Nei, det er vel ikke det? Du har ansvaret for bilen din, og du kan ikke sitte barnevakt for kompisen din mens han låner den... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Fornuft og juss er to forskjellige ting, og de gjelder i hvert fall på disse prøvene. Får man rett hvis man krysser av på begge? Loven krever såvidt jeg vet kun at fører er ansvarlig for at bilen er i stand. Så man må vite hva de egentlig spør om, det fornuftige, eller lovens ordlyd. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Utdrag frå Vegtrafikkloven § 17: Eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådighet over den, plikter å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvognen, fyller vilkårene for å føre den. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Vet det. Men det svarer ikke på det andre spørsmålet: ----Du skal passe på at bilen er i god nok stand til å brukes. Vel? Jeg ville i praksis ikke latt noen låne Peugeoten min hvis bremsene ikke virket. Men loven sier kanskje at det er førers ansvar? Dermed ikke bileierns? Man risikerer å krysse det man har sett i boken, og ikke det man ville gjort i praksis... Lenke til kommentar
HValder Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Det er lov å finne svar på ting for eiga maskin. § 23. Ansvar for kjøretøyets stand m.m. Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet. Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand. I situasjonen som omtales i spørsmålet er det alternativ to som er mest aktuelt, alternativ ein gjelder i alle situasjoner, mens alternativ to bare gjelder i akkurat denne. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg er fortsatt sikker på hva jeg ville gjort i praksis, men forvirret om hva som gir en bestått prøve. Problemet er at teoriprøven er full av sånne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå