Frekk Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Har testet ut Windows 7 noen dager, og er virkelig imponert så langt. Fortsetter det slikt så er det glatt det beste Windows har levert. Jeg har de siste årene kjørt både XP og Apple's Leopard, og har vært godt fornøyd med det. Windows 7 derimot har, selv om perioden er noe kort, overgått de begge. Her er noen plusser; 1. Installasjonen går raskt og er veldig enkel. I tilegg legger den ikke alt av for meg unyttige programmer her og der. Den gir meg som bruker valget i mye større grad. Når du har installert Windows 7 så sitter du med "blanke ark" noe man kunne bruke mange timer med xp for å få til. Apple har alltid vært flinke på installasjonsprosessen og skal ha skryt for det. NÅ ser det ut som Microsoft har kommet etter. 2. Den fant nesten alt av drivere til maskin. Det eneste den ikke klarte å finne var driverne til fingeravtrykksprogrammene. Derimot installerte jeg bare disse driverne fra Vista og kjører de i Vista-modus. Fungerer perfekt. 3. En liten detalj som overrasket meg mye var den trådløse streamingen til en Airport express med airtunes. På min mac fungerer det bra, med noen få kutt. Spesielt når jeg begynte å bruke mange programmer. På windows 7 har jeg enda ikke opplevd dette. En annen ting som tydet på godt nettverk var overføring av musikk til windows 7 maskinen. Tok ca 20 minutter å hente ca 7gb fra min andre maskin (xp). 4. Den nye dock'en. Tar kanskje litt tid å venne seg til denne, men når man ser nytte av den er den etter mitt syn meget bra. Enkel tilgang til alt. Store fordelen er når man kjører mange programmer så blir ikke linja overfylt å uoversiktlig. Men alt ligger under programmene. Har du f.eks 7 vinduer i internet explorer oppe er det bare å holde ctrl nede og klikke på explorer ikonet så bytter den mellom de forskjellige. 5 Kontrollpanelet er oversiklig og det virker som windows overlater mer til brukerne. Det er letter å slå av funksjoner man ikke liker. Et lite eksempel er sikkerhetssenteret som hele tiden forteller deg at du har slått av automatisk oppdatering. For meg er dette et bevisst valg, og da vet jeg det. Jeg sjekker manuelt jevnlig. Enkelt å skru av gjennom kontrollpanelet. 6. Action senteret som varsler om problemer og feil ser ut som en smart løsning. Har ikke fått testet dette da jeg ikke har opplevd noe bugs enda. 7. Designet er faktisk bra. Det eneste negative jeg har funnet så langt er partisjoneringsfunksjonen. På grunn av systemfiler som ligger spredt utover harddisken så er det begrenset hva slags størrelse du får lov å partisjonere harddisken i. Så her er det greit å gjøre partisjoneringen når man installerer Windows 7. Det var en kjapp liten gjennomgang av mitt førsteintrykk. Dette lover bra for fortsettelsen. Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Er minst like imponert jeg og Rask og grei installasjon og alt funker med en gang Anbefales til ALLE! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Korleis er ytelsen i forhold til maskinvare kontra XP og Vista? Lenke til kommentar
krokodille25 Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Kontra xp, bedre men ikke så mye. Vista? Ekstremt mye bedre! Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Hvor mye koster det for Windows 7 nå? Fant ikke på prisguiden Lenke til kommentar
Merko Skrevet 12. september 2009 Del Skrevet 12. september 2009 Har brukt Windows 7 i ca 1 år nå. Veldig fornøyd selv. Blir windows 7 på denne laptopen også når jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hvor mye koster det for Windows 7 nå?Fant ikke på prisguiden Det har ikke kommet i salg enda, kommer i salg den 22. oktober Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Hvor mye koster det for Windows 7 nå?Fant ikke på prisguiden Du kan lese her, så ser du de norske prisene: http://samfunn.myhken.com/?p=489 Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Dyrt :| Looks like I'm gonna be a pirate this year too. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Dyrt :| Looks like I'm gonna be a pirate this year too. Hvis ikke du er student da, og vil prøve denne metoden: http://samfunn.myhken.com/?p=344 8 Windows 7 Pro lisenser for 120 kroner....men det kan være lurt å vente noen dager så vi vet om de godtar norske studenter også.... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Har selv brukt Windows 7 Beta og RC, og var vel heller skuffet. Føltes som Vista med en skinpack eller noe sånt ikke mye å rope hurra for egentlig. Men nysgjerrig som jeg er, så måtte jeg jo Prøve RTM også (Har kjøpt 8 Pro retial lisenser nå), og det fungerer knallbra nå. Er rett og slett kjempefornøyd, ting fungerer veldig bra, fin flyt, bra grensesnitt, god kompatibilitet. Ser at TS skryter av at drivere følger med, jaja tenker jeg da, egentlig misliker jeg det selv. Jeg laster ned alle driverne jeg trenger før jeg formaterer, deaktiverer nettverket og formaterer. Legger deretter inn alt av nyeste drivere før jeg kobler til nettet igjen, og slikt er jo ganske vesentlig i et såpass ferskt OS, der det kan være mye endringer og forbedringer for hver versjon av drivere. Men bottom line er at Win7 RTM overgikk mine forventninger etter RC og Beta med stor stil. Ikke nøl, kjøp Home Premium OEM eller noe sånt, koster vel bare 1000,- tror jeg... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. september 2009 Del Skrevet 13. september 2009 Er vel ganske sikker på at prisen på Pro og Ultimate må justeres noe, rart om de skal ha samme pris. Greit nok at de versjonene så og si er like. Eneste forskjell er jo bitlocker og muligheten til å bytte språk. (men det problemet finnes det jo en løsning på). Tenker nok at enten så vil ultimate prisen gå noe opp, eller pro prisen noe ned. Og så bør det jo også være forskjell på oppgradering og fullversjon. Her også tenker jeg at prisene på oppgradering går noe ned, om ikke fullversjonene øker i pris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå