Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har linked vs unlinked noe å si for overklokking? Og noen andre spørsmål.

Anbefalte innlegg

Har en intel cpu E6600 som jeg har klokket fra 2.4 til 3.0ghz.

Har også 4gig mushkin minne som kjører på 1066mhz og 2.1v. stock. Denne måtte jeg sette manuelt siden hovedkortet ikke ville la den yte max.

Har kjørt noen stabilitetstester de siste dagene, og pc-en hang seg under en "blend test" i Orthos, som tester ram og cpu.

Når jeg kjørte "stress only cpu" testen så lot jeg den stå i over 3 timer uten noen feil.

Kan det være at rammen er ustabil? Har hørt at Asus Striker Extreme ikke liker ram som kjører over 800mhz. Har også byttet fra linked til unlinked i bios, og det ser ut til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram som er oppgitt itl over 800MHz standard må ofte settes til denne verdien manuelt. Dette er det ikke noe veldig unormalt med.

Nå kjenner jeg ikke ditt hovedkort, så jeg har svært lite konkret å bidra med der. Det skal i utgangspunktet ikke være noe problem å få ram til å kjøre på 1066MHz men rette timings, men flere hovedkort har problemer med å nå denne hastigheten med 4 ram brikker instalert, så om du har stabilitetsproblemer med 4 brikker, kan det være en ide å prøve med 2 brikker instalert.

På mitt EVGA 780i hovedkort ble jeg etterhvert stor tilhenger av unlinked ram for å få max CPU overklokk. Fant i mitt tilfelle at det var lettere å finne stabile innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...