Gå til innhold

WDC utvider lagringskapasiteten

Anbefalte innlegg

Men det som imidlertid er felles for Seagate, Hitachi og Samsung er at de alle får bank av WD Black Edition 2TB.

.. som om det var noen nevneverdig forskjell i det hele tatt. Hvor mange prosent forskjell var det snakk om i praktiske tester? (Kom gjerne med en link)

Hva slags mindre intelligente folk er det som gjør dette?

Hvem som med vilje mister en kopp kaffe over PCen? Neppe noen. Og of site backup er i hvert fall ikke vanlig.

Dersom mannen som setter opp serveren eier kun et snev av kompetanse og får nok penger til å kjøpe en vettug kontroller så kan jeg ikke se for meg et eneste tilfelle hvor HW-raid ikke vil gruse software RAID.

Klart, penger løser "alle" problemer, men ikke riktig alle. Selv de råeste kontrollerne skalerer ikke glimrende når antallet disker blir høyt. Da kan det være mye lurere å sette opp to gode kontrollere og stripe arrayene sammen. Eller som folk flest: Gå for kostnadseffektive løsninger uten svindyre kontrollere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At folk tør å sitte med backupen i samme hus er for meg helt uforståelig.

For det første må da backupen være offline, siden et lynnedslag ville grillet backupserveren også. Det vil si mye ekstra adm, noe som vil si at backupen blir gjennomført mye sjeldnere.

Men samtidig er man jo utsatt for brann, vannskade, innbrudd, bombenedslag, ja, you name it.

Nei, for min del er det kun offsite backup som er ordentlig backup, og da aller helst en løsning som er på hele tiden.

Det til tross for at jeg har ynkelige 350Kbit/s upload på min elendige 1Mbit/s DSL forbindelse.

Lenke til kommentar
WD Black edition har alltid vært overlegne konkurrentene på alt av mer tilfeldig lesing (sikkert på grunn av den doble CPUen for omstokking av forespørsler), i hvertfall i følge de tester jeg har sett med markedets andre 1TB alternativer.

Det vil jeg gjerne se dokumentert.

1.5 TB er ikke et alternativ, siden Seagates disker generelt er helt på jordet om dagen, både firmware messig og ytelsesmessig på alt annet enn sekvensiell lesning.

Det vil jeg også gjerne se dokumentert.

Men det som imidlertid er felles for Seagate, Hitachi og Samsung er at de alle får bank av WD Black Edition 2TB.

Hvor fant du testen av WD Black 2TB?

Lenke til kommentar

Den eneste testen jeg har sett av den nye Black og RE4 er på pcper

De er i store trekk bedre/like bra som VR'n i praktiske tester noe som vistnok skydes at de har tatt i bruk ny teknologi.

quote fra pcper

"•Dual Actuator Technology — This new head design treats the 'old' electromagnetic actuator as a coarse adjustment, with an added piezoelectric actuator providing fine tuning over an approximate 5 track width. This also provides nearly instantaneous track-to-track seeks (within the range of the second actuator)."

Vel, det er bare å lese ;-)

Konklusjonen er positiv, men det var vel ingen bombe.

Snart kommer Hitachi og Seagate med sine 7200rpm utgaver så da kan man sammenligne.

(Man kan nesten bare sammenligne de nye WD'ene med VelociRaptor per i dag)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Den eneste testen jeg har sett av den nye Black og RE4 er på pcper

De er i store trekk bedre/like bra som VR'n i praktiske tester noe som vistnok skydes at de har tatt i bruk ny teknologi.

quote fra pcper

"•Dual Actuator Technology — This new head design treats the 'old' electromagnetic actuator as a coarse adjustment, with an added piezoelectric actuator providing fine tuning over an approximate 5 track width. This also provides nearly instantaneous track-to-track seeks (within the range of the second actuator)."

Vel, det er bare å lese ;-)

Konklusjonen er positiv, men det var vel ingen bombe.

Snart kommer Hitachi og Seagate med sine 7200rpm utgaver så da kan man sammenligne.

(Man kan nesten bare sammenligne de nye WD'ene med VelociRaptor per i dag)

Det finnes flere andre tester av WD Black 2TB på nettet også.

Det er riktig som du sier. Den er faktisk mest sammenlignbar med Velociraptoren i ytelse på grunn av diverse oppdatert teknologi. Hoppet i ytelse var vesentlig større enn jeg hadde trodd på forhånd kontra Green Power og tidligere generasjoner.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
WD Black edition har alltid vært overlegne konkurrentene på alt av mer tilfeldig lesing (sikkert på grunn av den doble CPUen for omstokking av forespørsler), i hvertfall i følge de tester jeg har sett med markedets andre 1TB alternativer.

Det vil jeg gjerne se dokumentert.

1.5 TB er ikke et alternativ, siden Seagates disker generelt er helt på jordet om dagen, både firmware messig og ytelsesmessig på alt annet enn sekvensiell lesning.

Det vil jeg også gjerne se dokumentert.

Hvor fant du testen av WD Black 2TB?

X-bit labs har to store sammenligningstester med 1TB og 1.5TB disker. De har testet diskene grundig og WD diskene herjer når det kommer til "reell" bruk.

1TB Seagate var helt tragisk, mens 1.5TB etterhvert har kommet seg opp på et generelt normalt nivå i senere utgaver som du sier (men ikke f... om jeg stoler på en disk som har hatt en historikk med betydelige firmware problemer nå som alle andre disker fungerer mer eller mindre strøkent out-of-the-box)

WD Black har i tillegg flere teknologier for å få enda bedre pålitelighet og kommer med 5 års garanti som følge av dette.

Kort sagt - skal man ha 1TB eller 2TB disker i dag er WD Black det overlegent beste valget grunnet totalpakken med svært god ytelse og samtidig høy pålitelighet i fokus. Jeg skjønner ikke hvorfor noen vurderer konkurrentene i det hele tatt i andre enn de aller billigste økonomimaskiner.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Western Digital Caviar Black 2TB Hard Drive Review

by AkG | November 4, 2009

Conclusion

--------------------------------------------------------------------------------

Conclusion

What can we really say? Western Digital 2TB Black is the epitome of excess from every perspective: its size makes nearly every other drive look inadequate, its performance is simply off the wall and it costs a fortune compared to less worthy drives. To say we like it a lot would be putting it mildly.

When we first heard about the “dual actuator technology” it seemed like nothing more than some new marketing spin and was just a mere marketing phrase added in to help this Black Edition drive stand out in a highly competitive market. After seeing it in action, we’re happily converted to the dark side and can say for a fact that this is not just PR fluff, but something that actually helps performance while lowering vibrations and noise. This drive is still not what you would call “silent” as it does rumble and grumble during high loads, but its acoustical footprint is much smaller than that of the VelociRaptor (which we find has an annoying whine to it even during idle times) and to our admittedly untrained ears it is not as loud as the 1TB Black.

To our way of thinking, any drive which can not only beat the VelociRaptor in speed, noise and value has to be one heck of a product. Now that is not the same thing as saying it’s a great value as the Black Edition drives are known for pushing high price points. However, with time and even more competition from the likes of Seagate and SSDs, we are sure this only real weakness will be alleviated. Actually, the other weakness this drive has it is simply too good to be relegated to storage. Inside the 2TB Black beats the heart of a main boot drive and it is almost a crying shame to use it as only a data storage device. With that being said, it does make an awesome storage device as it is as massive as it is fast….but it still is a crying shame to only have it as a “D drive”.

After working with a lot of SSDs we can honestly say this is the first Hard Disk Drive that we would even entertain the thought of using as our main drive. We’re an elitist lot aren’t we? In fact, if you portioned off the first 200GB or so of the Black 2TB the resulting “C Drive” would be a force to be reckoned with even against SSDs.

We can go on and on about how good this pricey drive is, but in the end we think that the best thing we can say about is we have never loved a hard drive as much. If you are looking at the VelociRaptor and can justify $300 for a hard disk drive, yet don’t want to leap onto the SSD bandwagon until it proves itself a bit more, THIS is the drive you want. Seriously, forget about the VelociRaptor line and spend your hard earned dollars on the Western Digital 2TB Black. We’re still pulling our jaws off the floor at its performance. For that and so many other reasons, it receives out Dam Good Award.

Pros:

- Best in class performance

- HUGE 2TB size

- Beats even the VelociRaptor in most performance tests

- Improved Latency

Cons:

- Louder than most non Black drives

- Price

- Will make you regret previously spending the coin on a VelociRaptor (like we did)

hentet fra denne siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...