Redak Tøren Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg måtte ha nødpass sist jeg reiste utenlands. Dette er to måneder siden. Nå har jeg fortsatt ikke anskaffet meg vanlig pass, og skal på en reis til Frankrike. Ettersom det står følgende angående pass, lurer jeg på om jeg vil få problemer dersom jeg bruker nødpasset jeg allerede har (selv om nødpass er til engangsbruk): Alle norske statsborgere som skal reise utenfor de nordiske lands grenser, bør være i besittelse av gyldig norsk pass ved inn- og utreise. Også barn må ha pass. Innenfor Schengen-området (Den passfrie sonen i Europa) er det ikke lenger behov for pass av hensyn til grensekontrollen, men da pass er det eneste godkjente norske identitetsdokument, vil du også her kunne få behov for pass, f. eks. ved innskjekking på fly, hoteller etc. Vil jeg kunne få problemer? Lenke til kommentar
voldddd Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 jeg tror ikke nødpasset funker nå, må nok skaffe deg ett nytt pass Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Førerkort av den nye standarden er også godkjent legitimasjon, men skal du fly burde du nesten høre med flyselskapet om de godtar førerkort. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Nødpasset er utstedt kun til den forrige reisen din, så det kan du nok ikke benytte. Lenke til kommentar
TanteEdgar Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Søk asyl i Frankrike. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Jeg vet at nødpasset bare fungerer en gang, men da må det sjekkes opp mot et register. Ved kun en kontroll av passet som legitimasjon, er det gyldig til juli 2010. Vil jeg kunne komme opp i en situasjon hvor passet sjekkes opp mot registeret, eller skjer ikke det innenfor Schengen-området? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Det er ikke passkontroll når du kommer til Frankrike fra Norge. Problemet oppstår med flyselskapet, de krever i aller fleste tilfeller gyldig pass. Husker en gang da mitt pass var en månede over utløpsdato. Fikk ikke reise med KLM. Endret 5. september 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 5. september 2009 Forfatter Del Skrevet 5. september 2009 Passet er på ingen måte merket, slik at flyselskapet kan ikke se om det er brukt på en reise allerede. Utløpsdato juli 2010. Bør jeg sjekke med flyselskapet på forhånd om det er i orden kanskje? Lenke til kommentar
voldddd Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 ja gjør det, men du burde skaffe deg ett pass snart^^ Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Passet er eneste gyldige legimitasjon uten for norden, så du må ha pass. Er ikke sikkert du blir sjekket eller trenger det, men du kan ha uflaks. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 Etter hva jeg har hørt er det bestandig lurt å ha med seg pass når man reiser utenlands, så du burde virkelig skaffe deg et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå