Gå til innhold

Er det ikke bra å ha strøm frakoblet?

Delvis

Anbefalte innlegg

Spør fordi jeg fikk problemer ettter at et batteri i hovekortet ble tomt på en PC, og Pc'en ser ut til å være ødelagt etter det (gammel, 6 år)

Jeg har hatt det sånn, at både Pc, Tv, video, dvd og dekoder er alt koblet til et spenningsvern med en bryter på.

Så hver kveld pleier jeg skru av strømmen til hele greia med denne bryteren. Så da kan alt stå uten strømtilførsel i et halvt døgn hver gang.

Det jeg lurer på om dette er dårlig for en Pc, at den helst bør stå med strøm aktivert alltid (med mindre det er tordenvær)?

Er det alltid batterier i hovedkortene som bør skiftes etter etter et par tre år? Også på bærbare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriene er der for å bevare instillinger i cmos når hovedkortet ikke har standby strøm. Oftere frakoblet, vil forkorte batteriets levetid.

Ikke noe blir ødelagt om batterit går tomt, men det hender man må gå i bios og stille inn diverse igjen før maskinen virker 100% igjen.

Ellers supert at man bruker overspenningsvern og kobler fra når det ikke brukes, er jo bare ekstra sikkerhet for utstyret og en selv :)

Lenke til kommentar

Ja, det er slike batterier i bærbare også. Jeg har opplevd EN gang at et slikt batteri var tomt. Ellers har jeg hatt hovedkort liggendes i et par år uten at batteriet var tomt.

Jeg er litt usikker på hvordan slik lading-tømming hele tiden vil påvirke batteriet, men i verste fall trenger du kun å bytte batteriet og stille på en instilling eller to i BIOS (mulig du kun trenger å kjøre "reset to default" i BIOS'en).

Jeg ville ikke brydd meg om det, hvis du merker at 2 batterier på rad fort lader seg ut, ville jeg kanskje vurdert en annen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...