Gå til innhold

EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer

Anbefalte innlegg

...

Edit: Presisering - med høye krav til verktøyet mener jeg "mye og hardt bruk".

...

Og DER kom du med en mye bedre definisjon av ordet profesjonelt enn det du hadde høyere oppe i tråden.

Det første forsøket var rett og slett tøvete :p

EDIT: Profesjonelt har ingen ting med ytelse å gjøre (i betydning hurtighet), et kamera med lav ytelse kan være like profesjonelt som et med høy ytelse.

EDIT 2: For å illustrere, en pressefotograf er ikke mer profesjonell enn en studiofotograf.

EDIT 3: Men alt dette vet du inderlig godt :p

EDIT 4: Nå tror jeg at jeg er ferdig :)

Skal ikke blande meg inn i den filingen av ord, for meg er det ok at kameraene nevnes i segmenter, da har man noe grovt å forholde seg til, ikke minst når man sammenlinger mellom merker.

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har muligens misforstått, men har fått inntrykket av at 7D er en semiproff eller hva man kaller det, croputgave som Nikon D300s? Proffmodellene er jo i en helt annen prisklasse og har lavt nr.
7D har samme byggekvalitet som 1D-serien, og er således bygget som et proffhus, noe helt annet enn D300 og 50D.

Hva skal man med 1Dserien da dersom 7D er like bra eller kanskje bedre til en mye lavere pris (og vekt)?

Mulig dumt spørsmål, eller ikke...?

50D er jo ingen pappeske akkurat det heller slik sett, 7D har vel strengt tatt bare noen få pakninger mer og et nytt design? Og skuddtakten til 7D er kun 1,7 bps høyere.. Det viktigste nye slik jeg ser er nok af-systemet, men som de foreløpige testere har påpekt vet en fint lite om reelle forskjeller i praksis enda omkring dette fokusoppsettet kontra det gamle.

Tor

Stikkordet her er fullformat og ISO-egenskaper ;) 1DmkIV kommer til å være fullformat. Om 7D har (slik det ser ut) like bra eller bedre byggekvalitet enn D300(s), så er byggekvaliteten på 1D serien av en litt annen klasse (du må prøve for å skjønne).

Lenke til kommentar
Tror virkelig ikke at det kommer noen oppdatering av 5DII neste år nei.

Vent en 2-3 år til du.

Hvorfor ikke? 2-3 år til hørtes urimelig mye ut. Tror fremtiden vil vise hyppigere oppgraderinger enn fortiden.

Tor

To grunner som jeg ser. For det første er oppgraderingstakta lavere jo høyere i næringskjeden et kamera befinner seg.

For det andre så svinger det ikke akkurat av verdensøkonomien enda. Folk utenfor vår lille andedam har dårligere råd enn før.

Men ser endel 5DII mennesker nå er sjalu på (antatt) bedre fokussystem på 7D, video og div annet. Tror du at det da vil gå 2-3 år før Canon oppgraderer dette? Neppe tror jeg ihvertfall..

Tor

Lenke til kommentar
Jeg har muligens misforstått, men har fått inntrykket av at 7D er en semiproff eller hva man kaller det, croputgave som Nikon D300s? Proffmodellene er jo i en helt annen prisklasse og har lavt nr.
7D har samme byggekvalitet som 1D-serien, og er således bygget som et proffhus, noe helt annet enn D300 og 50D.

Hva skal man med 1Dserien da dersom 7D er like bra eller kanskje bedre til en mye lavere pris (og vekt)?

Mulig dumt spørsmål, eller ikke...?

50D er jo ingen pappeske akkurat det heller slik sett, 7D har vel strengt tatt bare noen få pakninger mer og et nytt design? Og skuddtakten til 7D er kun 1,7 bps høyere.. Det viktigste nye slik jeg ser er nok af-systemet, men som de foreløpige testere har påpekt vet en fint lite om reelle forskjeller i praksis enda omkring dette fokusoppsettet kontra det gamle.

Tor

Stikkordet her er fullformat og ISO-egenskaper ;) 1DmkIV kommer til å være fullformat. Om 7D har (slik det ser ut) like bra eller bedre byggekvalitet enn D300(s), så er byggekvaliteten på 1D serien av en litt annen klasse (du må prøve for å skjønne).

Innrømmer at jeg ikke har prøvd 1D serien, men hva snakker man om i forskjeller når det gjelder byggekvalitetsbegrepet på dette nivået i praksis? F.eks at 1D tåler å bli overkjørt av en trailer, mens 7D kun orker en ordinær familie SUV? Vet man at dette stemmer i praksis? Er det utprøvd, eller bare noe man antar pga et eller annet?

Byggekvalitet nevnes (som skamhøy :innocent: ISO) veldig ofte, men det blir liksom bare "påstander" uten at man forstår hva man virkelig snakker om. Selv har jeg aldri hørt om et speilrefleks som har gått totalt opp liminga, uansett type og byggekvalitet.

Behøver man at det f.eks tåler en buss? Jeg kjenner etpar såkalte proffe, men har aldri hørt de nevne at byggekvalitet må være på x+y-T=1 nivå for å holde mål?

Tor

Lenke til kommentar
Når det så gjelder støy på feks ISO 3200 så skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor det blir blåst så opp, hvor mange driver og tar bilder med så høy iso?? Selv har jeg prøvd kamera fra både Canon og Nikon i prisklasser helt opp mot 30 000 kr og ingen av dem leverer kvalitet nok på så høy ISO etter mitt syn .

Canon 5DmkI leverer da varene på ISO3200. Nikon D3/D700 leverer også varene på ISO6400 (om man klarer eksponere rett, samme gjelder forøvrig Canon 5DmkI på ISO3200).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Men ser endel 5DII mennesker nå er sjalu på (antatt) bedre fokussystem på 7D, video og div annet. Tror du at det da vil gå 2-3 år før Canon oppgraderer dette? Neppe tror jeg ihvertfall..

Tor

Jeg tror ikke at det er så mange 5DMkII eiere som er sjalu på 7D's fokussystem. Rett og slett fordi jeg tror de er en annen brukergruppe og har ikke nødvendigvis de samme kravene. Og når det gjelder video, så er det vel kun de som har kjøpt 5DMkII for å den som videokamera som sutrer. De kan alltids håpe at det kommer en firmware oppgradering om gir dem de tingene de ønsker.

Tom

Lenke til kommentar
Innrømmer at jeg ikke har prøvd 1D serien, men hva snakker man om i forskjeller når det gjelder byggekvalitetsbegrepet på dette nivået i praksis? F.eks at 1D tåler å bli overkjørt av en trailer, mens 7D kun orker en ordinær familie SUV? Vet man at dette stemmer i praksis? Er det utprøvd, eller bare noe man antar pga et eller annet?

Byggekvalitet nevnes (som skamhøy :innocent: ISO) veldig ofte, men det blir liksom bare "påstander" uten at man forstår hva man virkelig snakker om. Selv har jeg aldri hørt om et speilrefleks som har gått totalt opp liminga, uansett type og byggekvalitet.

Behøver man at det f.eks tåler en buss? Jeg kjenner etpar såkalte proffe, men har aldri hørt de nevne at byggekvalitet må være på x+y-T=1 nivå for å holde mål?

Tor

Du må faktisk prøve de kamerane for å skjønne hva det er snakk om. Man merker at de er i en annen klasse så fort du får de i handa. Visuelt så skiller 1D og resten er at det er innebygget vertikalgrep (som på Nikon D3/D3X), ekstra LCD display. De bruker også et digert batteri med høy kapasitet.

Om det er noe oss vanlige dødelige har bruk for, det er et annet spøsmål. Men en yrkesfotograf setter stor pris på de funksjonene.

Tom

Lenke til kommentar
En eventuell forskjell i byggekvalitet mellom D300 og 7D fremstår nå som rent akademisk spør du meg. Begge har omtrent like store chassiser i aluminium-magnesium-legering. De veier omtrent det samme (i overkant av 800 g uten batteri), så det er neppe noen stor forskjell i mengden materiale.

7D har kanskje litt bedre forseglinger, men når det gjelder motstandsdyktighet mot mekaniske påkjenninger så tipper jeg du må kræsjteste ganske mange hus før du får et statistisk holdbart grunnlag å uttale deg på, og jeg tror ikke den forskjellen du kommer frem til vil være særlig stor :p

Lenke til kommentar
Fordi det er to vidt forskjellige kameraer? Byggekvalitet er jo én ting, men sensoregenskaper og hvordan den utnytter eksisterende optikk er en helt annen. 1D vil også mest sannsynlig ha langt bedre batterikapasitet, fordi det tillates å sette inn et større batteri, søkeren er større etc. Hvorfor finnes BMW M5 når en M3 strengt tatt kan kjøre i fra om man vil? Jo fordi M5 har kvaliteter som M3 ikke har, selv om begge er sensasjonelt gode biler...

50D blir som en standard BMW 330i i den forrige sammenlikningen. Meget god bil det også - men den har egentlig ingenting å stille opp med sammenliknet med M-serien. For folk flest er forskjellene likevel så små at de forsvinner i den store sammenhengen, og de fleste M3-kjøperne ville være like godt tjent med å kjøre en 330i. Likevel er det for noen verdt å betale det lille ekstra som gir dem marginale fordeler - slik er det også med kamera...
Lenke til kommentar
En eventuell forskjell i byggekvalitet mellom D300 og 7D fremstår nå som rent akademisk spør du meg. Begge har omtrent like store chassiser i aluminium-magnesium-legering. De veier omtrent det samme (i overkant av 800 g uten batteri), så det er neppe noen stor forskjell i mengden materiale.
Såvidt jeg har fått med meg skal byggekvaliteten være på linje med 1-serien til Canon, som er tilsvarende bygget som D3. Det er ganske stor forskjell på byggekvaliteten til D3 og D300, selv om de fleste aldri vil få bruk for forskjellen. Akademisk forskjell - javel - men det er nok likevel en forskjell der (gitt at opplysningene jeg har fått om at 7D er bygget helt likt som EOS1v stemmer da).

Canon selv påstår jo at 7D er bygget likt som EOS 1v, så i fall det faktisk stemmer skal 7D være enda bedre bygget enn D300.
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har fått med meg skal byggekvaliteten være på linje med 1-serien til Canon, som er tilsvarende bygget som D3. Det er ganske stor forskjell på byggekvaliteten til D3 og D300, selv om de fleste aldri vil få bruk for forskjellen. Akademisk forskjell - javel - men det er nok likevel en forskjell der (gitt at opplysningene jeg har fått om at 7D er bygget helt likt som EOS1v stemmer da).
EOS 1V er en noe annen design enn de digitale 1-serie-husene (ikke innebygd vertikalgrep, blant annet), så å sammenligne med D3 og 1D vet jeg ikke om er holdbart.

Som jeg påpekte, så veier D300 og 7D nesten nøyaktig det samme, og vekten av innmat (lukkermekanisme, prisme, elektroniske komponenter) er nok ikke så forskjellig. Og det er rett og slett begrenset hva man får til av mekanisk styrke med så mange gram materiale tilgjengelig. Det er en grunn til at Volvo V70 tåler mer enn Kia Ceed. Hvis 7D skulle vært målbart sterkere enn D300, så måtte det også ha en sterkere konstruksjon som krever mer materialer og driver opp vekten.

EOS 1V veier for øvrig 945 g uten batteri og er en del større enn 7D, så at de er bygget helt likt stemmer nok ikke.

Lenke til kommentar
EOS 1V er en noe annen design enn de digitale 1-serie-husene (ikke innebygd vertikalgrep, blant annet), så å sammenligne med D3 og 1D vet jeg ikke om er holdbart.
EOS 1V skal ha samme byggekvalitet som EOS 1 i hvert fall, selv om det ikke er vertikalgrep.

EOS 1V veier for øvrig 945 g uten batteri og er en del større enn 7D, så at de er bygget helt likt stemmer nok ikke.
De kan godt være bygget ganske likt, selv om 7D er nedskalert i størrelse.

Det er forøvrig små forskjeller i størrelsen på 7D og D300(s), og det kan selvfølgelig være at D300s også fyller større volum (selv om ikke ytre mål er vesentlig større). Uansett - forskjellene i vekt og størrelse er nok ikke vesentlige, men det kan selvfølgelig være de har omprioritert akkurat hvor de har puttet forsterkningene. For min del er det uansett det samme - min GX-10 er bygget minst like godt som D300, og kanskje til og med et hakk bedre :-)

Lenke til kommentar

Må si meg litt skuffet over FotoVideo (en av mine favorittbutikker) som har 7D-huset foreløpig i en såkalt "Canon experience kit". Dette kit'et inneholder bl.a. en Gorillapod.

Har selv en Gorillapod, og joda litt artig kan det være, men egentlig ikke det mest praktiske stativet.

La oss få en pris på huset, og kun huset uten diverse dingeldangel i kit-pakke.

Kit iflg Fotovideo:

Canon EOS 7D kamerahus inkl. Canon Experience Kit

Kitet inneholder:

Canon Orginalbag 10EG

Canon pusseklut

Gorillapod SLR-ZOOM stativ

Canon "Bedre Bilder" fotobok

Lenke til kommentar

Den fotobagen er ikke kjempestor, men den er helt ok. Fotovideo har kjørt kampanje på den pakken for en tusenlapp, men jeg kjøpte den heller i Danmark, hvor jeg fikk den for 600 danske.

Boka er Canonreklame/intro til kamera for dummies.

Pakken var IMHO helt klart verdt pengene - i hvert fall i Danmark. :)

Lurte også på om jeg skulle ha SLR-Zoom eller Focus som Gorillapod - pakken løste det problemet.

..Hvilke pakker de har annonsert 7D i? Det kommer sikkert fler i god tid. Det kan jo også hende at de har stappet med kit'et gratis når du kjøper så dyrt kamerahus - og gjør i så fall det noe? :)

Lenke til kommentar
Hvis 7D skulle vært målbart sterkere enn D300, så måtte det også ha en sterkere konstruksjon som krever mer materialer og driver opp vekten.

Ikke nødvendigvis, en konstruksjon kan bli betydelig sterkere enn en annen ved bruk av samme mengde matrialer .

Tror vi enkelt og greit kan si at byggekvaliteten er mer enn god nok, så blir det ikke noen lang diskuson av det :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...