Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]forslag til å få en kasse tett.

chrisse

Anbefalte innlegg

Hei :-)

lurer på åssen man får en kasse solid og tett.

Tenkte på å bygge kassa av sponplater, lime dem sammen med no form av lim. og evt. kanskje bruke spiker. Og deretter silikon innvendig.

(En kassa til en 12tom og 2x10tom)

Vis noen har noen gode forslag til å få en kasse tett og solid så setter jeg stor pris på det :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk litt for mye kontaktlim. Blir ekstremt tett såfremt du ikke bommer med mange milimeter når du kutter til platene.

Dropp ideen om spiker, bruk torx-terrasseskruer istedet. Lange nok til å takle tykke sponplater og sterke nok til å dra platene virkelig godt ihop.

Trenger ikke silikon innvendig for å få det tett om man bruker kontaktlim.

Sats heller på MDF enn sponplater, tåler trykk bedre.

Lenke til kommentar
Bruk litt for mye kontaktlim. Blir ekstremt tett såfremt du ikke bommer med mange milimeter når du kutter til platene.

Dropp ideen om spiker, bruk torx-terrasseskruer istedet. Lange nok til å takle tykke sponplater og sterke nok til å dra platene virkelig godt ihop.

Trenger ikke silikon innvendig for å få det tett om man bruker kontaktlim.

Sats heller på MDF enn sponplater, tåler trykk bedre.

mente ikke spiker, men skruer (a) men skal vi se:

mye kontaktlim og torx-terasseskruer er det jeg burde bruke for å få kassa tett.

Men trenger jeg ikke silikon? Det er hvertfall standard i de fleste kasser er det ikke?

Men har hørt at man burde heller bruke MDF istedenfor sponplater. Men vet da søren hva MDF er for no så xD

Lenke til kommentar

Nei nei, du skal selvfølgelig bruke sponplate-lim, ikke kontaktlim og skruer selvfølgelig... Også fuger du skjøtene inni med fugemasse.

MDF er stivere enn spon, og derfor bedre å bruke, men spon funker også.

Men skal du ha en kasse, til 1x12" og 2x10"?? i samme kasse?? hvis det er tilfelle, så glem det først som sist, og bruk enten 10" eller 12" så slipper du motfase osv...

Lenke til kommentar
Nei nei, du skal selvfølgelig bruke sponplate-lim, ikke kontaktlim og skruer selvfølgelig... Også fuger du skjøtene inni med fugemasse.

MDF er stivere enn spon, og derfor bedre å bruke, men spon funker også.

Men skal du ha en kasse, til 1x12" og 2x10"?? i samme kasse?? hvis det er tilfelle, så glem det først som sist, og bruk enten 10" eller 12" så slipper du motfase osv...

Altså planer min da (altså foreløpig en plan)

Det er å ha en kasse til 12" og 2x10" mine. Så det blir en kasse, men 3 rom. 12" i midten og en 10" på høyre og venstre for 12". 1 rom pr sub kan du si. For jeg vil ikke ha 2 kasser baki bagasjen for orginalt er det 1 kasse for 12" (lukket) og 1 kasse for 2x10" (lukket med 2 bassfilter)

Så eneste nå er kassa jeg skal bygge selv. og planen angående kassa er å bruke sponplate som materiale. Lim vet jeg ikke, usikker på hva slags type skruer. så tenkte jeg på silikon langs skjøten, men fugemasse funker sikkert det også.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite at subene får hvert sitt kammer, de kommer til å motarbeide hverandre uanset, så det beste blir å bare bruke 10" eller 12" ikke begge deler ;)

Ellers så er det 22mm spon du bør bruke, og sponplate lim, så fuger du med fugemasse til slutt. Bruk forsenka "terasse"skruer på 4x50mm feks.

Lenke til kommentar
Det hjelper lite at subene får hvert sitt kammer, de kommer til å motarbeide hverandre uanset, så det beste blir å bare bruke 10" eller 12" ikke begge deler ;)

Ellers så er det 22mm spon du bør bruke, og sponplate lim, så fuger du med fugemasse til slutt. Bruk forsenka "terasse"skruer på 4x50mm feks.

nei, vet at det blir noe motarbeid. Men er ikke meninga at alt skal være perfekt kan du si :p

Vil bare bygge en kasse til subbera mine, for har to kasser, og vil ikke ha 2 kasser baki bagasjen. (tar så fryktelig mye plass -,- )

okei, 22mm spon, sponplate lim, fugemasse, og terasse skruer (4x50mm) ^^

Men har du peiling på hvor mye en sponplate koster, prisen går vel på pr kvadratmeter eller?

Lenke til kommentar
Ingen vits å koste på silikon til ei basskasse, akryl gjør samme nytten, til halve prisen, greiere å påføre også.

Jeg pleier å legge en akrylstreng og trelimstreng side om side i plateskjøtene, blir hermetisk tett og henger som fjell.

aha, takk for det ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...