Gå til innhold

Problemer med oppsett av raid 1

prusik

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg 2 stk WD black 1TB og fått satt de opp i bios. Har en egen disk for op. systemet. Kortet er Gigabyte GA-MA790X-UD4. Men, Win 7 ser ikke diskene. Device Manager sier at driveren ikke er installert for Raid Controller men jeg får ikke installert den fra update: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...64bit#anchor_os Det står at den inneholder raid driver men den kommer ikke opp som et alternativ i installasjonen.

Input?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk installert driveren. Prøvde vista 64-bits og det funka. I disk management satt jeg diskene til å speile hverandre. Nå ser jeg diskene som en drive. Har jeg gjort riktig? Hvorfor er det 196mb unallocated?

Se vedlagt fil for oppsettet.

post-52801-1252154887_thumb.png

Endret av prusik
Lenke til kommentar

Oppdaget nettopp at en av de eksterne disker er forsvunnet og kommer opp som en del av raid diskene ved oppstart. Det vil si etter at raidoppsettet har søkt etter disker. Hvordan får jeg fjernet den fra det oppsettet? Jeg ser ingen mulighet for det.

Endret av prusik
Lenke til kommentar

Når du har en RAID kontroller så setter du opp array i en egen BIOS. Du må først slå på RAID funksjonen i den vanlige BIOSen, og så dukker det opp en melding i oppstart hvor du kommer inn i RAID BIOS.

Når arrayet er satt opp vil det se ut som kun en disk i Disk Management, ikke to.

Lenke til kommentar

Ja, det har jeg gjort. Til tross for det kommer de opp som to disker. Ok, nå partisjonerte jeg de og det ser ut til at det er en drive nå. Hvordan kan jeg være sikker på at det er to nå. Er det noen mulighet å se det noen steder? Skal det vises som to disker men en drive?

Endret av prusik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hør på hårek. Du skal sette opp de 2 diskene i Raid biosen lenge før operativsystemet starter.

I diskbehandleren i windows skal du bare se 1 disk...

Lenke til kommentar

Når jeg setter opp raid-1 på en LSI 300series sas/sata kontroller, så kommer det 2 disker opp i diskmanager. Faktisk så vises 2 disker i utforsker også, men bare den ene kan jeg skrive til. Altså bare den ene er tilgjenglig for bruk selv om den bruker en bokstav.

Dette er en raidkontroller uten egen cpu og minne. Altså en sas/satahost adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...