Gå til innhold

Window's anslag over ledig plass på PC er særdeles feilaktig

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg foretok for ikke så lenge siden en Windows-reparasjon, da jeg hadde "ødelagt" min PC.

Nå, etter reparasjonen, viser MinDatamaskin at brukt plass på HD er 52,1 GB, og ledig plass er 13,0 GB.

Dette er omtrent slik det var rett før maskinen ble "ødelagt".

Men: Jeg har mistet mange filer når jeg reparerte, og når jeg kjører et uavhengig "plass-sjekk" verktøy, så sier det at jeg kun har brukt 19,4 GB.

MinDatamaskin hevder altså at jeg har brukt 32,7 mer GB enn "Disk Space Finder" gjør.

Slik som jeg umiddelbart ser det, basert på de filer jeg ikke finner igjen, så virker det mer fornuftig med anslaget på rett under 20GB brukt.

Hva har skjedd her, og hvordan får jeg MinDatamaskin til å vise riktig plassbruk igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er to forskjellige måter å regne plass på en systemdisk. Det finnes mange 'rare' filer som ikke blir regnet med når man bare sjekker vanlige filer.

Da mener du at "Disk Space Finder" ikke regner med alle filer?

Det som virker rart er at, så vidt jeg kan se, alle mine filer under MyDocuments har forsvunnet da jeg reparerte Windows.

Hvis jeg dog sjekker en backup'en av disse på min eksterne USB disk, så er denne mappen på over 21 GB alene. Hvis jeg manuelt nå hadde kopiert denne over til C:, så hadde jeg plutselig overskredet ledig plass med (21-13) = 8 GB.

Merkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...