Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan et styre i et BBL ta vekk en andels parkeringsplass pga manglende bruk?

Lufthode

Anbefalte innlegg

Min mormor bor i et borettslag tilknyttet StavangerBoligyggerlag, og har eid leiligheten i omtrent 25 år. Da hun flyttet inn fulgte det med en parkeringsplass på borettslagets eiendom, samt rett til bruk av gjesteparkering. Siden min mormor ikke har bil, så ble parkeringsplassen lite brukt, og styret ga etter en stund denne parkeringsplassen til noen andre, som har mer enn en bil.

Frem til nå nylig har dette vært lite problematisk siden det har vært nok av parkeringsplasser rett nedenfor borettslaget, som man fritt kunne benytte. Men i den senere tid har man begynt å lage til betalingsparkering på dette området, samtidig som at gjesteparkeringen som regel er full av beboeres bil nr 2.

Nå er vi i den situasjon at det ofte er besøk hos min mormor over lengre perioder, samt oftere vanskeligheter med å finne parkeringsplass når vi skal besøke henne. Å stå på en betalingsparkering er da ikke ideelt. Når min mormor har forsøkt å kontakte borettslagets styre, er hun blitt avvist med at "parkeringsplassen er tildelt noen andre som har to biler".

Mitt spørsmål er som følger; Hvis det i skjøtet på leiligheten/andelen er fastslått at leiligheten skal ha en fast parkeringsplass, kan styret i borettslaget på noen som helst måte overkjøre dette, eller er det bare styret som her ikke orker "fighten" med dem som urettmessig har overtatt min mormors parkering?

Jeg har jo full forståelse for at det må suge litt for noen som har to biler å se at en fast parkeringsplass noen ganger står tom, men det er jo sånn sett ikke vårt problem..

Merk at jeg ikke har det faktiske skjøtet eller borettslagets vedtekter i umiddelbar nærhet, slik at jeg forstår at det kan være vanskelig å svare konkret, men jeg ville uansett gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hva som står i vedtektene og på skjøtet... Lovverket rundt borettslag regulerer forholdet mellom andelseier og borettslag i forhold til andelsleiligheten, ikke parkeringsrettigheter.

Den generelle hovedregelen er dog at styret kan bedrive det som regnes for "vanlig forvaltning", og jeg regner med at det også betyr at styret kan velge å sørge for en effektiv utnyttelse av de tilgjengelige parkeringsplasser.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke helt hvordan det er, men ihvertfall i OBOS så står det i avtalen du signerer at plassen skal brukes (at personen som leier disponerer bil), at den ikke kan leies ut.

Har fremdeles ikke fått parkeringsplass etter 1,5 år i mitt borettslag...

Lenke til kommentar

I tillegg kan det nevnes at dersom din mormor (eller eventuelle arvinger/kjøpere på et senere tidspunkt) anskaffer bil, så kan man sannsynligvis søke om plass (evt med venteliste). Det er ikke unaturlig at alle som ønsker det får én plass hver, såfremt det er nok plasser, før noen eventuelt får en ekstra plass.

Lenke til kommentar

Det skal stå i kjøpskontrakt/skjøte at en parkeringsplass hører til/at andelen disponerer en parkeringsplass.

Men jeg forstår jo nå at jeg ikke kommer så mye lenger uten å finstudere vedtekter og skjøte, så jeg skal be min mormor om å grave frem dette.

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...