denix89 Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Jeg har tenkt å instalere et sportsfilter på min mitsubishi carisma, for å få litt finere lyd. jeg hår sett litt rundt på google etter svar men finner ikke. Det jeg lurer på er hva som er best av konisk filter og insats filter. og hvilket merke er å anbefale? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Jeg kjører selv med K&N konfilter i min, og er fornøyd med lyden den lager. Suser og freser godt når man drar på litt, men bakdelen er gjerne at de filterene koster litt mer enn for eksempel biltemas variant. Skal du fjerne den orginale luftfilterboksen bør du ha et mellomstykke med rør for å få filteret lengst mulig unna varmen og mot friskluftinntaket i fronten. En annen mulighet som vil fungere omtrent vel så godt er å bytte orginalfilteret til et konfilter og bruke den orginale luftfilterboksen som vil skjerme mot varme fra motoren. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Til den bilen, så holder det lenge med et konfilter fra biltema... 159kr Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 takk for svar. Tror jeg skal fjerne luftfilterboksen, så går jeg for konfilter. er K&N filter å anbefale? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Du får hva du betaler for. AEM og Apexi er mye bedre enn K&N og Greenfilter da de benytter oljefrie konfiltre, disse er mye bedre med tanke på luftmengdemåleren. Denne kan fort gi feil målinger hvis man bruker luftfilter med olje. Og alle sportsfiltre er lagt i olje, hvis det ikke står spesifikt at den er en type "dry-flow" e.l. Jeg hadde K&N shortram intake på bilen min (Toyota celica T23, 00 mod) og der fikk jeg litt trøbbel med luftmengdemåleren. Skiftet over til AEM ColdAirIntake med "dryflow" og problemet ble borte. Beste er å satse på kjente merker som K&N, Greenfilter, AEM og Apexi. Apexi blir regnet som de beste da de filtrer best. Innsats VS konfilter, med konfilter så får du bedre gjennomstrømning, men de tåler dårlig vann. Så du må være litt forsiktig når du tar motorvask og med noen biler når du vasker med høytrykksspyler. Men til din bil så er det lurt å spørre seg hva man skal bruke penger på. Lite vits å kjøpe luftfilter system som koster f.eks. 3000kr hvis bilen koster f.eks. 20.000kr. Endret 1. september 2009 av Dammed Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 (endret) Jeg tenkte å ikke bruke mer en 1000,- er det noe spesielt man må gjøre med de som bruker olje? har ikke så mye peiling på dette emnet.. Endret 1. september 2009 av denix89 Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 (endret) det er faktisk ikke noe man kan gjøre. _Hvis_ luftmengdemåleren begynner å forårsake problemer, så må du enten rense den med litt bremserens eller kjøpe et såkalt dryflow filter. Det du kan gjøre er å kjøper et sportsfilteradapter uten filter og så kjøpe et kvalitets filter ved siden av. Tror det skal holde med 1000kr da. f.eks. adapter: http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=133322 filter: http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trk...-All-Categories pris: adapter: 200kr filter: 275kr + 175kr (frakt) + 112,5kr (moms) = 562,5kr sum: 762,5kr + evt 100-200kr for skjøter hvis du må bøye filteret i en eller annen retning. Dette er da et sett som vil fungere meget bra. Ideelt så bør du plassere luftfilteret lengst vekk fra motoren der hvor du får tilgang på kald luft. Men det er ikke så viktig. Finn en adapter som passer bilen din så kan jeg sikkert hjelpe deg med å finne et filter som passer adapteren. Ta en tur innom, bilxtra, torshov, biltema eller en lokal bilrekvisita sjappe. Endret 1. september 2009 av Dammed Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 tusen takk for gode forklaringer:D Lenke til kommentar
Condis Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Anbefaler å skygge banen for biltemas billigste filter da man ser rett igjennom det. Filteret skal jo tross alt filtrere vekk sand og støv++ Jeg hadde dette filteret i fjord. Ser jo kult ut og har jo en rå lyd men gir ikke stort mere nytten enn å kjøre uten filter. Om du tok poenget. Endret 3. september 2009 av Condis Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Jeg kommer nok ikke til å velge filter fra biltema uansett... Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Jeg var innom biltema i dag for å skaffe overgangen. men alt av det de hadde var for små.. stærrelsen på overgangen må ca være 11,2 x 6,2 cm fra hull til hull. hvor kan jeg skaffe et? Endret 5. september 2009 av denix89 Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) som jeg skrev: "Ta en tur innom, bilxtra, torshov, biltema eller en lokal bilrekvisita sjappe." Enkleste er å ta en papirbit og lage an avforming av hvordan adapteren burde være. Så finner du en adapter som passer. Eller så kan du få noen til å lage en for deg. Endret 5. september 2009 av Dammed Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 15. september 2009 Forfatter Del Skrevet 15. september 2009 Jeg tenkte å lage en selv. men hvilken størrelse er best å bruke på den runde delen som skal kobles på luftfilteret? Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 like stor sånn ca som den originale slangen. Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 17. september 2009 Forfatter Del Skrevet 17. september 2009 ok. da får jeg se hva jeg får til Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 17. september 2009 Del Skrevet 17. september 2009 men velg enten 2,25", 2,5", 2,75", 3,0", 3,25" eller 3,5" Man får lettest luftfiltre som passer hvis man bruker en av dem str'ene over. Lenke til kommentar
erlendo89 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg har akkurat samme målene selv fra hull til hull på min. Er også en mitsubishi. Lette lenge på nettet etter en adapter som passet men fant ingen plass, så det ble en hjemmelaget adapter. Brukte 2,5" rør (tror jeg) fra biltema og ei metallplate jeg fant som jeg sveisa sammen. Kjøpte et green filter fra thorsov som kosta ca. 700,-. Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg har selv pipercross på Alfaen min, og er godt fornøyd. Merket ingen forskjell i hverken drag, eller feil med llm fra det forrige billige ebay-filteret jeg hadde. Mye av disse filtrene koster mye pga. kjent merke, men er bedre å være for trygg, enn litt for uforsikrig Lenke til kommentar
denix89 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 takk for gode svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå