Tysseladd Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hei! Eg vurderer denne bilen, ein Toyota Land Cruiser 2005 modell. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18275829 Den er registrert for 2 personer, men selger seier ein kan ha med et ekstra barn i midtsetet. Bilen er orginal med dette setet, men ikkje i Norge, den er privatimportert. Har lese kjøretøyforskriften, men fant ikkje noko som var relevant der. Selgar jobbar med å framskaffa dokumentasjon på dette, men ikkje noko så langt. Nokon som veit noko om dette som dei vil dela med meg? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Alt er jo avhengig av at dette setet er godkjent og at dere får papirer på det, 3 seter i en varebil er jo veldig vanlig så det er ikke noe problem. Dog må dere nok vise den og få nytt vognkort når dere eventuelt har papirene i orden. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Så lenge det er setebelte og det er godkjent, så går det helt fint! Lenke til kommentar
Tysseladd Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Som eg skreiv, bil er registrert for 2, dvs. godkjent for 2 personer, så å vise den og derved får den godkjent for 3 tviler eg på går greit. Setet i midten er for smalt for ein vanlig passasjer. Men spørsmålet er om nokon kjenner til regler som tillet eit barn ekstra enn det bilen er registrert for. For personbil hadde nok dette gjerne gått greit, da det er enklere der, men dette er varebil. Fra Forskrift om bruk av kjøretøy Kapittel 3. Personer, gods § 3-1. Antall personer 1. Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende. 2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende: a) Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for. b) Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet. Nokon som kan hjelpa vidare her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå