Kjeee Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Obs: Jeg er ikke eldste kar i huset, men jeg har sett meg lei av alle turistene som reker frem og tilbake, uten noe som helst rett til det. Akkuratt som de voksne som eier hus og vei her. (Tilsammen 4 hus på den private veien) Vi har problemer med turister som parkerer og går i vår private vei. Vi bor "ute på landet", og i utmarken utenfor oss er det hytter. En kar som bor 600 meter fra oss eier en av hyttene, og leier den ut til turister. Vi har sagt klart og tydelig fra til han at de som leier hyttene av han ikke får benytte seg av vår private vei, og at de må gå stien ut for å komme til hytten. Respons fra han har vert at han har sagt hvor de kan parkere (han har parkeringsplasser, men de er 600 meter fra veien vår), og hvor de kan gå. "Men det tar ikke lang tid før de finner ut at det går en vei lengre ut". Når vi snakker med han virker det ikke som om han overhode er villig til å sammarbeide mot en løsning. Han karen har også søkt om å få vei ut til hytten sin gjennom vår private vei. Saken skal opp til jordskiftedom(?). Men det virker ikke som om han har tenkt å gi seg verken før eller etter dette. Det virker som om så lenge han får penger driter han både langt og lenge i om turistene som leier hos han bruker vår vei. Vi har også prøvd å si i fra til turistene at de ikke kan benytte seg av veien, de fleste har hørt på oss, men noen bryr seg ikke i det hele. De siste var faktisk så frekke at de kjørte ut i veien vår med bagasjen sin, bar det ut til hytten og kom tilbake og kjørte bort bilen til der de skulle parkere den. Da de skulle reise igjen forrige fredag, klokken halv 8 om morgenen, kjørte de bilen ut i veien vår, lasset inn bagasje, og da de kjørte igjen tutet de hele veien da de kjørte bort fra veien vår. Dette har holdt på en stund, og vi begynner å bli lei. Spørsmålet mitt er: Hva kan vi gjøre for å bli kvitt turistene? Er det noen som har råd om hva vi kan gjøre? Kan jeg for eksempel sperre inne bilen til turistene, når de har satt den fra seg i min vei, uten at jeg må stå til ansvar for noe. Ved å sette min bil, eller noe annet forran slik at de ikke kan flytte bilen? Dette er bare pur faenskap, siden de bruker veien vår uten lov til det. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hva med å legge ut sektorvirkende ladninger? Du kan ikke parkere dem inne, men du kan sette opp et skilt med "Parkering forbudt" og deretter få bilen tauet bort. Du burde for moro skyld vente med å sette opp skiltet til ETTER at bilen har parkert og turistene har gått, for da blir de ekstra lange i maska. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Om dere setter opp en bom, og skilter med at bommen kan stenges uten varsel, så kan dere jo bare passe på å låse sånn på søndags formiddag når turistene skal hjem.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 (endret) hva med en slags bom i veien? edit: å ødelegge for turistene vil ikke funke i det lange løp, regner med at det er nye hver uke. hvis du f.eks sperrer de inne med din bil, så vil kanskje de som er der da ta hintet, men de som kommer uken etter vet jo ingenting om det, det samme gjelder om dere låser en evt. port på søndag formiddag... Endret 31. august 2009 av aklla Lenke til kommentar
Kjeee Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Hva med å legge ut sektorvirkende ladninger? Du kan ikke parkere dem inne, men du kan sette opp et skilt med "Parkering forbudt" og deretter få bilen tauet bort. Du burde for moro skyld vente med å sette opp skiltet til ETTER at bilen har parkert og turistene har gått, for da blir de ekstra lange i maska. Det står allerede ett skilt med privat vei der veien vår begynner. Vet du/noen om hvordan det er å få tauet bort biler fra privat vei? Problemet er at de som regel bare står i vår vei en liten stund får å losse bagasje av/på, og siden vi bor langt fra sentrum, er de borte lenge før tauebil kommer til stedet. Om dere setter opp en bom, og skilter med at bommen kan stenges uten varsel, så kan dere jo bare passe på å låse sånn på søndags formiddag når turistene skal hjem.... En bom er vel ikke akkuratt løsningen når vi skal kjøre frem og tilbake flere ganger om dagen. (Naboene mine er særdeles glade i å kjøre bil virker det som, de kjører ganske mye frem og tilbake) Det går sauer i utmarken, så det er gjerde rundt hele veien, og en port. Porten er plassert i enden av veien, og turistene benyttet denne mye før. Vi har nå satt lås på den, men de har nå begynt å gå over gjerdet. Det er ikke mer enn 1m høyt, ikke noe problem å gå over. Lenke til kommentar
Lufthode Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vel, poenget var ikke å ha den låst til enhver tid, men mer at noen da kan smette ut og låse den om en turistbil kjører inn for å hente bagasjen. Om naboen må låse seg inn igjennom en port en søndag innimellom burde jo være en lav pris hvis hytteutleieren etterhvert forstår poenget og fraråder turistene å i det hele tatt kikke på veien deres. Hvis dere har satt opp et skilt om at bommen stenges uten varsel, så kan det fint være akkurat søndag formiddag dere bestemte dere for å ha den nede litt. Lenke til kommentar
Kjeee Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 (endret) Ser hvor du vil med bommen. Men det er både dyrt og unødvendig å måtte kjøpe en bom for å holde turistene borte. Da kan vil like greit sette opp et høyere gjerde, og eventuelt ta bort porten, slik at de ikke kommer seg til utmarken fra veien vår. Men det er ikke akkuratt billig med et 2m høyt hjortegjerde rundt hele veien heller. Edit: Tok bort unødvendig quote. Endret 31. august 2009 av Kjeee Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Men hvorfor er det så traumatisk for dere at det kjører en fremmed bil forbi huset et par ganger i uka? Eller at noen går på veien deres? Jeg kan forstå om dere vil at alle som bruker veien skal være med å betale litt for den opprinnelige investeringen og vedlikeholdet. Løsningen må da være å be naboen deres betale en liten avgift for denne bruken. Ekstrakostnadene for dere på grunn av noen få ekstra biler kan umulig være særlig store, så det skal ikke mye til føre dere tjener på en slik ordning. (Eventuelt kan dere prøve varianten med en låst postkasse der folk legger i en konvolutt med noen kroner og bilnummer for å vise at de har betalt for å kjøre på veien. Men da må dere finne en måte å straffe de som ikke betaler, og jeg vet ikke helt hvordan det gjøres i praksis.) Lenke til kommentar
Kjeee Skrevet 1. september 2009 Forfatter Del Skrevet 1. september 2009 Om de kjører, må de parkere på en privat eiendom, fordi det ikke er noe parkeringsplass for andre biler. Jeg liker i alle fall ikke at fremmede parkerer på vår eiendom. Vi har ikke problemer med at folk går i veien. Jeg har ikke noe imot at turister går ut veien vår for gå en tur i utmarken. Problemet er at han som leier ut hytten ikke har veirett til hytten sin ut vår vei, men har en sti han skal gå. Han kan ikke forlange at turistene han leier ut til skal få gå i vår vei. En skal vel ikke kunne presse seg inn i en privat vei, når en ikke har noe veirett der i det hele tatt? Det har ingenting med kostnader for bruk av veien å gjøre. Hadde det vert opp til meg hadde jeg laget en liten parkeringsplass og tatt godt betalt for at de skulle fått parkere der, men de andre naboene vil heller ha de bort. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 En port med fjernåpningsmekanisme kan innstalleres. Tenk garasjeportåpner. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Ser hvor du vil med bommen. Men det er både dyrt og unødvendig å måtte kjøpe en bom for å holde turistene borte. Da kan vil like greit sette opp et høyere gjerde, og eventuelt ta bort porten, slik at de ikke kommer seg til utmarken fra veien vår. Men det er ikke akkuratt billig med et 2m høyt hjortegjerde rundt hele veien heller. Edit: Tok bort unødvendig quote. En solid kjetting mellom to trær koster ikke skjorta. Bare husk å fest på noe som er godt synlig, for å slippe påkjørsel og eventuelle erstatninger. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 For hver bil som parkerer i veien deres, tar dere bilde og sender en faktura til hytteeier, med parkeringsgebyr. Gjerne ganske høyt beløp. Da vil sikkert hytteeieren ta hintet. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Man kan ikke ilegge en tredje-person gebyrer i en slik sak, om ikke annet er avtalt imellom partene. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Støtter også å begynne å ta betaling. Trenger ikke å være noe markedsvennlig, men om dere tar 500,- pr. påbegynt døgn (følger klokka, ikke 24t. fra de står der) går kanskje de andre naboene med på det også? Eller bare sett opp skilt der det står "Parkering forbudt for andre enn xxxx. Borttauing for eiers risiko og regning". Finnes sikkert et verksted e.l. i nærheten som har bil til å taue bort biler og som vil tjene en ekstra slant på det.... Lenke til kommentar
Kjeee Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Vi har ikke hatt noen problemer den siste uken, håper det fortsetter slik. Om ikke, så har vi flere alternativer å velge mellom. Takk til alle som har svart i denne tråden Endret 7. september 2009 av Kjeee Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Hagle med slug løser også mange problemer. Lag et hull i frontruta deres når de er på vei bortover veien deres, så skal du se at de snur. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 "Hagle med slug løser også mange problemer. Lag et hull i frontruta deres når de er på vei bortover veien deres, så skal du se at de snur." ------------------------------------------------------ Smart... Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 "Hagle med slug løser også mange problemer. Lag et hull i frontruta deres når de er på vei bortover veien deres, så skal du se at de snur."------------------------------------------------------ Smart... Sarkasmen lenge leve. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 8. september 2009 Del Skrevet 8. september 2009 En traktor løser mange problemer. kjør til nærmeste bonde og hent litt møkker og strø rundt bilene til turistene. ellers så kan du ta billig metoden og hoppe på panseret og legg en kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå