Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruker dere hælen når dere slipper ut clutchen?


Chelsea

Anbefalte innlegg

Jeg driver og prøvekjører, og har til nå hatt hælen i bakken når jeg slipper ut clutchen. Så startet jeg med kjøretimer og får vite at det sitter noe mekaniske greier på toppen av clutchpedalen som gjør at foten min "sitter" fast hvis jeg har hælen nedi matten. Har derfor fått beskjed om å løfte hele benet opp når jeg slipper ut clutchen. Hva gjør dere, har dere hælen nedi matten når dere slipper opp clutchen, eller løfter dere hele foten opp? Er en helt ny og frustrerende måte å clutche på for meg så hadde vært fint med noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få til å slippe clutchen uten å løfte hele foten fra gulvet er vel noe man bare kan få til på enkeltbiler hvor clutchpedalen ikke går særlig langt, og tar tak veldig langt inn. I vertfall har det aldri vært aktuelt for min del å gjøre annet enn å slippe clutchpedalen så fort som mulig med hele foten og så flytte foten vekk fra pedalen umiddelbart.

 

En risiko med å ikke ta hele foten opp kan jo være at man glipper taket og pedalen smeller opp samtidig som bilen smeller inn i evt. bil foran/bak.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Er så sjelden jeg kjører manuell gir at nå måtte jeg tenke meg om. Tror jeg stort sett løfter hele foten, når pedalen er ute skal jeg jo uansett flytte foten til side, så det er ikke noe poeng i å spare på bevegelsen. Mulig jeg lar hælen stå akkurat for å starte fra stillestående med biler som er lette å kvele, men i fart er det bare tramp inn - løft opp - fot til side. De to bilene med manuell jeg har mest erfaring med har begge clutch av "straff meg"-typen, der er det ikke aktuelt å rikke pedalen en millimeter bare med ankelbevegelse. Ikke har de servostyring eller bremseforsterker heller, god trim!

Lenke til kommentar

Kommer helt an på bilen. På min egen, Saab 9000, så er clutchen ganske tung, og da bruker jeg hele foten både inn og ut, men f. eks. på en kamerats Mazda MX5 bruker jeg bare tåballen, og lar hælen stå i golvet. Clutchen tar med en gang, og den er like lett som å tråkke i ... tja, noe lett noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lar alltid hælen hvile på gulvet.

 

Edit: Tok en tur for å legge merke til det. Når jeg kjører i saktegående kø, motoren på tomgang og hastighetsjustering med clutchen, har jeg alltid hælen i gulvet. Når jeg kjører "vanlig", løfter jeg opp hælen idet jeg trykker pedalen langt inn, men har den i gulvet når pedalen er langt ute. Bilen min har uvanlig lang vandring på pedalen, skal være mer bevisst når jeg kjører en annen bil.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Å få til å slippe clutchen uten å løfte hele foten fra gulvet er vel noe man bare kan få til på enkeltbiler hvor clutchpedalen ikke går særlig langt, og tar tak veldig langt inn. I vertfall har det aldri vært aktuelt for min del å gjøre annet enn å slippe clutchpedalen så fort som mulig med hele foten og så flytte foten vekk fra pedalen umiddelbart.

 

Enig med deg, var ute og prøvde et par forskjellige biler nå, og om man overhodet skal kunne holde hælen i gulvet langs hele vandringa av pedalen, så må enten hælen gli langs gulvmatta, eller tåballen gli langs pedalen (clutchpedalen min mangler riktignok pedalgummi, men ikke fordi jeg kjører sånn, jeg bruker hele foten...) et godt stykke under bevegelsen. Clutch- og bremsepedaler er konstruert for en relativt kjapp inn og ut-bevegelse (med hele foten, i mine øyne), ikke for å holde pedalen i ro i en midtstilling i lengre tid med hælen som anlegg mot gulvet, som tilfellet er for gasspedalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...