Jankee Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Holder på å kjøpe meg ny stasjonsvogn i 300K-klassen og då kjem eg over ein del både privatimportert og importert av mindre firmaer. Og då lurer eg veldig på kva feller og problemer eg kan møte. 1: Generell garantivilkår. Kan Importøren i Norge sette seg på bakbeina? Kan dette vere forskjellig mellom bilmerkene ( Tenker mest på Toyota, Ford/Volvo, Skoda/VW ) 5-års reklamasjon. Vil denne berre forsvinne ut i lufta? Potensielle recalls av feil på modellen, må bilen til originallandet eller vil norsk importør ta slike saker? 2: Bilhistorikk (skader o.l) Kva muligheiter har eg for å kontrollere bilens historikk før den kom til landet? 3:Er det spesifikke ulemper med å kjøpe ein brukt-/parallellimportert bil? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Sakset fra Naf.no: Norsk kjøpslovgivning gjelder som nevnt ikke. På nye biler er det som regel nybilgaranti, og denne garantien gjelder som hovedregel hvor som helst i Europa. Dette innebærer at du vil kunne få reparert feil som oppstår i garantitiden og omfattes av garantien uten kostnad på merkeverksted i Norge. For ordens skyld gjøres det oppmerksom på at garanten kan være kortere enn garantien på tilsvarende biler solgt i Norge. Er garantitiden ute, må du eventuelt reklamere direkte til forhandleren i utlandet hvor bilen er kjøpt. Dette kan imidlertid vise seg å være praktisk vanskelig, særlig på grunn av avstand, språkproblemer m.m. Ofte kan også reklamasjonsfristen være kortere i andre europeiske land enn den er etter den norske forbrukerkjøpsloven. Lengste reklamasjonsfrist i Norge er 5 år fra du kjøpte bilen. Forbruker Europa som er en del av det europeiske forbrukernettverket European Consumer Centres Network, vil kunne bistå noe i denne type saker. Vet at det er en side som heter Carfax, for amerikansk import, der du kan sjekke bilens historie (kollisjonsskader etc.), men tror ikke det finnes en europeisk ekvivalent. Uansett, du bør sjekke papirer og servicehefte - jeg vet at det er mye juks ute å går. Jeg har også hørt at det kan være forskjell på bilene i Norden og resten av Europa mtp. klimanlegg, rustbeskyttelse etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå