Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg skulle installere NVIDIA drivere til Linux (mdk 9.1, om noen skulle lure) og fulgte instruksjonene til MarcelSB i FAQ tråden. Jeg lastet ned fila (var i Windoze da, så jeg lagret den på win partisjonen) Jeg kjørte .run fila fra /mnt/win_d/transfers/NVIDIA-Linuxblablabla (var dette dumt?) Det stod at de var blitt "successfully installed", så jeg gikk videre til neste skritt, XF86Config. Men da jeg skrev /etc/X11/XF86Config kom det bare "bash: /etc/X11/XF86Config : Permission denied" og ja, jeg var logget inn som root... Noen som har noen råd/tips/løsninger/hjelpende hender å gi meg? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Du skal ikke kjøre /etc/X11/XF86Config, du skal editere den. Det gjør du ved: vim /etc/X11/XF86Config trykke "i" når du skal begynne å skrive Når du er ferdig, trykk ESC(escape)og så "ZZ" (to store Z-er) Så er det gjort Lenke til kommentar
Myrsnipe Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Eller bruke noe enklere, som pico Kan noen forklare hvorfor Vim er bedre, bortsett fra at det var/er standard på unix... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Du skal ikke kjøre /etc/X11/XF86Config, du skal editere den.Det gjør du ved: vim /etc/X11/XF86Config trykke "i" når du skal begynne å skrive Når du er ferdig, trykk ESC(escape)og så "ZZ" (to store Z-er) Så er det gjort Det kommer bare "no such file or directory" når jeg skriver det der. Er jeg dum? Jeg gjorde det som root og det stod [root@localhost / ]# på "kommandolinja" Lenke til kommentar
Myrsnipe Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Du kan ha vært uheldig nok til å slette fila da... Prøv igjen med dette som root: locate XF86Config Dette søker etter XF86Config fila, hvis den finner den, så vil den fortelle hvor den er. Hvis du mangler den, så pleier det etter hva jeg husker å ligge backup kopier i /etc/X11 mappa, de heter noe med XF86 de og Men prøv nå dette: pico /etc/X11/XF86Config eller pico /etc/X11/XF86Config Edit: Backup kopien heter : /etc/X11/XF86Config.kxconfig.backup Lenke til kommentar
Saarg Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 "vim /etc/X11/XF86Config-4" Prøv det du. Er den du må editere i mdk 9.1 Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Fikk åpnet den med vim. Så ikke at det var et mellomrom mellom vim og /etc ... Dumme meg. Jaja. Men en annen ting... Skal jeg editere den fila sånn at det som står under Section "Device" blir akkurat sånn som det står i FAQ'n? Det likner i hvert fall ikke på det sånn som det er nå, Og jeg kan ikke starte X... EDIT: hvis noen skulle lure, så står det nå Section "Device" Identifier: "device1" Vendorname: "NVidia" Boardname: "NVidia Geforce 4 (generic)" Option: "power_saver" EndSection EDIT2: prøvde også å åpne XF86Config-4 , og den var litt annerledes- Der stod det: Section "Device" Identifier: "device1" Vendorname: "NVidia" Boardname: "NVidia Geforce 4 (generic)" Driver: "nv" Option: "DPMS" (med turkise bokstaver) EndSection Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Vim er vanskelig for en nybegynner, du burde heller bruker pico: pico /etc/X11/CF86Config(-4) Så kan du heller kjøre vimtutor etterpå, for å lære det... Eksempelet fra guiden min var fra X 4.2, mdk 9.1 kjører vel 4.3 så vidt jeg vet, så det kan være annerledes her. Det viktigste er at der det står driver "x" skal x være nvidia og ikke nv eller noe annet... MarcelSB Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Men det står "nv"! jeg har prøvd å installere på nytt, men det virket ikke. Forslag noen? pico funket forresten ikke, det kom unknown command eller noe sånt. Husker ikke helt... Lenke til kommentar
HMKG Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Du må selv bytte ut nv med nvidia. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 hvis du ikke har pico så har du vel nano Og ja du må selv erstatte "nv" med "nvidia", i XF86Config-4 MarcelSB Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Pico finnes ikke i redhat pga. en litt for restriktiv lisens (Pine er ikke GPL), nano er en klone som inngår i GNU, installer heller den hvis du ikke vil ha e-post leseren også. driver "nvidia" og load "glx" må du sette inn selv. Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Har editert XF86Config, men kan fortsatt ikke starte X. Det står bl. a. (EE) Failed to load module "NVidia", module does not exist (0) (EE) No devices detected og fatal server error: no screens found EDIT: jeg skrev driver "nvidia" i stedet for "NVidia", og nå får jeg NVidia skjermbilde. Men så kommer jeg tilbake til terminal og der står det bl. a. (II) GLX: Initializing glx extension could not init font path element unix/:-1, removing from list! fatal server error: could not open default font "fixed" Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Har editert XF86Config, men kan fortsatt ikke starte X. Det står bl. a. (EE) Failed to load module "NVidia", module does not exist (0) (EE) No devices detected og fatal server error: no screens found nvidia med små bokstaver hjelper godt Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Har editert XF86Config, men kan fortsatt ikke starte X. Det står bl. a. (EE) Failed to load module "NVidia", module does not exist (0) (EE) No devices detected og fatal server error: no screens found nvidia med små bokstaver hjelper godt tja, se over... Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Har editert XF86Config, men kan fortsatt ikke starte X. Det står bl. a. (EE) Failed to load module "NVidia", module does not exist (0) (EE) No devices detected og fatal server error: no screens found nvidia med små bokstaver hjelper godt tja, se over... ok Legg til disse linjene i /etc/XF86Config: FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/local/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/:unscaled" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/:unscaled" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/util/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/TTF/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi/" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/encodings" FontPath "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Vera" Burde hjelpe.... Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Hvor i fila da? bare et tilfeldig sted mellom to seksjoner? Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2003 Nå rebootet jeg (måtte innom windoze en tur) og etterpå startet jeg linux på vanlig måte. Alt fungerte helt fint, uten at jeg aner hvorfor. Tusen takk skal dere ha, alle dere som hjalp meg! Tror jeg har lært litt i dag også... :smile: Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Nå rebootet jeg (måtte innom windoze en tur) og etterpå startet jeg linux på vanlig måte. Alt fungerte helt fint, uten at jeg aner hvorfor. Tusen takk skal dere ha, alle dere som hjalp meg! Tror jeg har lært litt i dag også... :smile: Det (tror) jeg var fordi FontServeren starta skikkelig opp etter reboot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå