Gå til innhold

Hvordan laste ned bios på en trygg måte?

Synt4xx

Anbefalte innlegg

Hei,

Har netopp oppgradert pc'en min og nå ser det ut som biosen min er utdatert og jeg klarer derfor ikke å starte pc'en.

Har hørt at det å oppgradere bios kan være passe farlig og i værste fall på man kjøpe nytt hovedkort. Er det noen måte å oppgradere bios på en trygg måte?

Lurer også på om det vil hjelpe å resette bios? Er det noen som har erfaringer med dette?

Takk på forhånd:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får start på maskinen kan du slå fra deg å oppdatere BIOS.

BIOS kan ikke resettes , koden er brent/programmert i en eeprom eller flash memory og er ikke mulig å endre/lagre til eller resette.

Oppdatering av bios eeprommen gjøres med en reprogrammering av prommen fra offset 0-FFFFFFFF i en operasjon.

Det som kan resettes er cmos , dette er en minneblokk enhet som ligger utenfor BIOS prommen , oftest en minneblokk i brikkesettet.

Når man oppdaterer/reprogrammerer BIOS prommen og dette av en eller annen grunn stopper pga en feil e.l er det oftest "game over".

Om dette skjer må man ALDRI restarte eller skru av systemet , men heller prøve å reprogrammere flere ganger.

Det beste er å ha en backup eeprom med rett software på man kan skifte til.

Når jeg hold på med å modde bioser og flashe ofte bestilte jeg ekstra fra Jack @ badflash for hovedkorta jeg holdt på med.

Gikk det dritt var det bare å sette inn backup bios brikke.

http://www.badflash.com/

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...