Gå til innhold

Stemme taktisk, høyreside regjering. (Stortingsvalg 2009)

Anbefalte innlegg

Hoy.

Politisk så ligger jeg vel et sted og vipper mellom Høyre og FRP. Men først og fremst er jeg for en høyreside regjering.

Men jeg rett og slett driter i om frp er med i den eller ikke, da alternativet for høyresiden er Jens.

Hvilket parti på høyresiden burde få min stemme for at sjangsen for å få en høyresideregjering, med eller uten frp?

Etter hva jeg har skjønt, hvis det skal bli H+frp så må de to partiene bli store nok, ellers er vel valget om H+V+krf (og SP?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha høyreside regjering er det vel bare å sørge for at H og FRP blir store nok.

Venstre har jo som mål å hindre FRP regjering for enhver pris, så dem må du isåfall holde deg langt unna (ettersom SP er med i de rødgrønne, ser jeg ikke noen borgerlige alternativer enn H+FRP.

Lenke til kommentar

Rart ikke høyresiden bruker taktikken til de rødgrønne mot FrP på Halvorsen. En stemme til AP er en stemme på Kristin. En stemme på SP er en stemme på Kristin. Hun gir seg ikke før alle er like fattig, og ingen lenger kan kalles "fattige"..

Lenke til kommentar

Det har vært litt surmuling i Krf ja, men kan ikke huske at de har sagt plent NEI slik som Lars Sponheim (V)

Men får ta et forbehold om påstanden min, ikke lett å henge med i alt frem & tilbake som skjer.

edit: ok ser @Sovehest's link avliver det parti samarbeidet.

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Får de nok stemmer i H, FrP og KrF kan de tvinges til å samarbeide. Enten ved at KrF og V står utenfor, men stemmer med H og FrP i alle saker de er enig med dem i (kanskje det beste), eventuelt Høybråten spiser en kamel, takker ja til å være med i regjerningen. Bajas-Sponheim tror jeg ikke viker på sine "krav".

I verste fall får SV, SP og alt annet ondt igjen flertall, og de kan igjen søle med oljen til vi er tom. (FrP er ikke bedre på oljesøl, de vil bare søle andre steder).

Lenke til kommentar

Ser dere på resultatet fra Stortingsvalget 2005 fremkommer det at;

http://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2005

borgerlige fløyen fikk flest stemmer(1 287 338 - 82 represenatnter)

vs.

de rød-grønne(1 265 628 - 87 representanter)

-alikevel "vant" de rød-grønne valget 2005

Dette "fenomenet" kommer av at ulike fylker gir ulik uttelling på mandater + endel beregningsfaktorer.

Jeg har dypdykket i data fra valget den gangen, og har beregnet at ved taktisk stemmegivning (spesielle fylker) på den borgerlige siden, og forutsatt at Blå får nogenlunde samme oppsluttning som forrige gang, kan de vinne i år.

Men siden jeg stemmer rød-grønt, så bør jeg vel i "anstendighetens navn" beholde denne fremgangsmåten for meg selv. :)

Lenke til kommentar

Tenker litt i samme baner selv, men ikke så mye tanke på taktikken.

Jeg "må" ikke stemme på AP i år.

Jeg liker godt FrP, men er veldig imot at de skal selge seg ut (rettere sagt, ned) i norske bedrifter. Selge seg akkurat nok til 34% mener jeg er en uting. Prøv heller å holde seg på 40%.

Jeg liker ikke Erna i det hele tatt. At hun er blitt litt bedre i det siste burde ikke spille noe rolle. Ser ikke for meg henne som statsminister.

Venstre er konservativt? Men de nekter å samarbeide med høyersiden, så da er det greit.

Spennende valg i år, synes jeg.

Valgautomatene skal bestemme for meg i år.

Lenke til kommentar

Bare for orden skyld, jeg spøkte i forrige innlegg om at jeg satt på fasiten om taktisk stemmegivning (hvis noen trodde det da) :D

Det fortvilede for de som stemmer blått er at samarbeids-nekten på borgerlig side ødelegger enhver mulig sjanse for "blå regjering" ved dette valget.

Kan ikke skjønne annet enn at det rett og slett ikke vil gå, uansett hvor "taktisk" man forsøker å stemme.

Jeg tror hverken Krf eller Venstre's velgere forandrer verdioppfattning, ergo er det nok Frp som må justere programmet sitt hvis det skal bli håp om samarbeid ved neste korsvei i 2013 valget.

*just my two cent*

Lenke til kommentar
Du må tenke på mandatfordelingen. Gi stemme til det partiet som kan få flest mandater.

I 2005 fikk de borgerlige 20 000 flere stemmer, men pga mandatfordelingen fikk AP en god del hvis jeg ikke husker feil

Stemmer vel dette ja, men tror folk flest ikke tenker over det.

Mandatfordeling med utjevningsmandater osv er egentlig et latterlig opplegg som svekker demokratiet. Kanskje Norge burde revurdere dette styresettet og komme på noe nytt og genialt.

Lenke til kommentar

Det er kun to realistiske regjeringsalternativer og det er en rød-grønn regjering som vi får ved et rød-grønt flertall, og en ren mindretallsregjering fra Arbeiderpartiet som vi får om de rødgrønne ikke får flertall. Det finnes andre alternativer (H+V+KrF, FrP+H) men disse er ikke realistiske og vil ikke overleve. Det spiller dermed ingen som helst rolle hva man stemmer på den borgerlige siden.

En ironisk detalj: Arbeiderpartiet ligger akkurat på grensen til å få "styringstillegget" ved at de får en del ekstra representanter (utjevningsmandater) om de klarer å holde seg over 33%. Jo flere stemmer SV tar fra AP, jo flere utjevningsmandater får den borgerlige siden. Det kan dermed vise seg at en stemme på SV i stedet for AP ironisk nok gjør at de rød-grønne mister flertallet og vi får en ren AP-regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...