Gå til innhold

Commodore 64 emulator i Ubuntu.

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fartet litt rundt på youtube etter gamle spill. Har funnet så mye morsomt at jeg faktisk har fått lyst til å spille litt selv.

Men noen som har en vellfungerende C64-emulator?

Finner ingen Commodore 64 emulator i Synaptic. Noen som benyter vellfungerende C64-emulator? Google fant noe her: zophar.net Har brukt c64-emulator i XP. Kanskje jeg kan emulere C64 i XP og emulere XP i Wine (Som ikke er en emulator)

Vedlegger en godbit jeg fant. Musikken i dette spillet var banebrytende datamusikk da spillet kom ut i 1985.

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VICE har linux-binaries. Må legge det inn selv, da, men det greier du vel. En ting som er kjipt med emulatorer er at du ser det på en LCD-monitor nå. Mens C64 var koblet til en CRT-tv så du fikk en spesiell blur-effekt pga måten den tegner bildet på, som gjorde grafikken penere å se på. Alt ser mye mere blocky ut på en monitor. Også er det ikke like artig å spille med keyboard istedet for en en-knapps joystick heller.

http://www.viceteam.org/

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Emulatoren krever nok en orginal C64 rom-dump. Det er filer man finner på diverse ymse emulation rom nettsider, sammen med spill. OS ROM-filene er ikke public domain så de kan ikke bundles med emulatorer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  kaffenils skrev:
ROM til både C64 og diskstasjener følger med Windows versjonen av VICE. Last den ned og pakk ut zip fil.

Takker. Filene kernel, chargen og basic er lagt inn fra vice/C64 til /usr/lib/vice/C64

Nå gjennstår det å få til lyden og et spill. BTW: De fleste C64-spill kan spilles i nettleseren på C64S.com..

Terminal mld:

Sound: Opened device `alsa', speed 22050Hz, fragment size 23ms, buffer size 371ms
reSID: MOS6581, filter on, sampling rate 22050Hz - fast
Delay error: Input/output error
Sound: Warning - Buffer drained
Sound: Warning - Buffer drained
Sound: Warning - fragment problems -4900 8192
Sound: Closing device `alsa'

Leste noe på FAQ på viceteam.org. Skal se om jeg får til det. (Er utrolig hva man får tid til når man ligger hjemme med forkjølelse.. Tjiii)

post-14885-1251805396_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...