KarmaZ Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Hei! Det jeg lurer på er om man kan ta kontakt med noen som har en oversikt over hvor mange hus, og hvilkne typer som befant seg på gården her på 1800 talet. Har søkt gjennom diverse register på nett, men får ikke oversikt over hus bare personer ol.. Vet ikke om denne slags informasjon er noe ikke alle kan få, men som gårdseier kan man vel? Og et annet spørsmål, kan man på en måte se utfra hvordan et bygg er bygget, eller på treverket hvor gammelt det kan være? For i gamle fjøset så er det tømmer vegger, og en dør. Siden folk før ikke hadde skikkelige hus, antar jeg at de har bodd der. Men om det er 100 år siden, eller 200 får jeg ikke helt til å stemme. Kan alltid legge ved bilder hvis det er ønskelig. Men de fleste har vel sett dette før. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 1. september 2009 Del Skrevet 1. september 2009 Kommunen bør ha informasjon. Ellers har riksantikvaren noe som heter SEFRAK. Mitt tips er om du får tak i en ingeniør i kommunen som prøver å skjule seg i kjelleren, får du nok best hjelp. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 2. september 2009 Forfatter Del Skrevet 2. september 2009 Finnes det altså ikke noe register av noe slag på internett ei? Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 (endret) Du skriver 1800-tallet, det er stor forskjell på mengden kilder først og sist på 1800-tallet. Branntakstregistre som finnes fra nærmere midten av 1800-tallet kan inneholde slike opplysninger. Så spørs det hvor du bor. Noe ligger på nett her: Digitalarkivet Endret 5. september 2009 av konungr Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 18. september 2009 Del Skrevet 18. september 2009 Du kan ta en boreprøve så finner du ut hvor gammelt treverket er. Vi har gjort det på et par bygninger vi har jobbet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå