Gå til innhold

Klesskap lukter svette!

Anbefalte innlegg

Som topicen sier, har jeg et noe rart problem.

I leiligheten jeg har flyttet inn i stod det allerede et stort klesskap. Konge tenkte jeg, for da slapp jeg å kjøpe eget. Men etter en stund merket jeg at hvis jeg ikke luftet ofte luktet det skikkelig gammel mannesvette. Etter en sniffetokt fant jeg ut at det kom fra skapet.

Jeg vasket da dørene, som luktet svette, grundig. Etter at de da tørket luktet jeg på de på ny. Da luktet de nesten bare enda mer. Men jeg kjente nå at det ikke lukter ordentlig svette, men at treverket lukter noe som minner alt for mye om svettelukt. Helt grusomt!

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få bort denne lukten før jeg må punge ut for et nytt skap? :/

Alle tips tar i mot med åpne armer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørtes nesten spooky ut :S Skjekket at det ikke er noe mer som lukter?

Ja, har luktet inni og rundt skapet. Og det er selve døren som lukter. Når man lukter helt inntil lukter det bare sterkt, og ikke direkte svette. Men når denne lukten siver ut i rommet og blir mer difus, da lukter det god gammal mannesvette. Utrolig irriterende, og er litt spooky ja. Aldri vært borti lignende :p

Lenke til kommentar

Har bare brukt Jiff kjøkkenspray og våt klut. Så har ikke gått så grundig til verks. Problemet er at det nesten lukter verre nå, så det kan virke som at treverket lukter mer når det blir fuktet. Husker å ha sett sånn "fjerner vond lukt"-spray. Exit eller noe slikt? Vet ikke om det funker på skap men :p

Lenke til kommentar
Hørtes nesten spooky ut :S Skjekket at det ikke er noe mer som lukter?

Ja, har luktet inni og rundt skapet. Og det er selve døren som lukter. Når man lukter helt inntil lukter det bare sterkt, og ikke direkte svette. Men når denne lukten siver ut i rommet og blir mer difus, da lukter det god gammal mannesvette. Utrolig irriterende, og er litt spooky ja. Aldri vært borti lignende :p

Hadde pælma hele jævla skapet å kjøpt nytt :S

Lenke til kommentar

Du kan f.eks prøve denne oppskriften her:

http://ikkemennesker.wordpress.com/2009/02...ge-vaskemidler/

Eddik

Eddik har mange fine egenskaper, og egner seg godt til rengjøring. Den er en naturlig luktfjerner i at den absorberer lukt i stedet for å dekke den over, god som fettfjerner, dreper mugg, virker desinfiserende, er mild nok til vask av tregulv og kan faktisk brukes i stedet for tøymykner (ca. 1 dl per vask). Til tross for at eddiklukten fordunster fort, synes jeg lukten av hvit eddik er noe av det verste som finnes, så jeg bruker eplecidereddik, men merk det er kun disse variantene som anbefales til rengjøring.

Hvis du blander èn del eddik og én del vann kan dette fylles på en sprayflaske, og brukes til rengjøring på både kjøkken og bad: Til benkeplater, vegger, vask, kran, toalett o.l. Egner seg også godt til vindusvask. For mer møkkete overflater kan blandingen lunkes i en mikrobølgeovn, så sprayes rikelig på området som skal vaskes, la stå i et kvarter og deretter skylles av. Til toalettvask er det best med ren eddik.

Lenke til kommentar
Handle deg salmiakk og skrubb skiten grundig flere ganger! Evt kombiner med fks pingu /jif /ajax o.l ,eller lag deg et fint bål av det.

Mye råd ute å går her...

Etter det jeg skjønner, kan det være fukt og råte i selve skapet bak eventuell overflate som lukten kommer fra. Ergo, sopp/myggel.

Lenke til kommentar
bruk maling. det forsegler treverket :)

Har faktisk vurdert å male den. Er jo litt tiltak, men bedre enn å kjøpe helt nytt. Er bare skuffene og selve dørene som lukter har jeg funnet ut av. De på siden er av et annet treslag. Cluet er bare å finne riktig farge da som resten:) Tenkte å ta en tur til Byggmaker eller noe også og høre hva de anbefaler. De må vel ha hørt om tre som lukter.

Takker for alle andre bidrag også! Mulig det blir et tidlig St.hans-bål :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...