ATI vs GeForce Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Heisann Sitter her med en liten kjemioppgave. Jeg går på UiT, og kurset er Grunnleggende kjemi. "I en bestemt forbindelse ble det funnet at 9,92 g X var bundet til 0,584 g Karbon. Gitt at atommassen til karbon er 12,0 g/mol og at formelen til forbindelsen er CX4, beregn atommassen til X" Svaret skal bli 35,5 g/mol. Dette skjønner jeg lite av. Jeg regner med X'en er Hydrogen, atlså CH4(metan), og hvordan kan hydrogen få atommassen 35,5 g/mol??? Noen tips? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Det ser heller ut som X-en er klor? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 "I en bestemt forbindelse ble det funnet at 9,92 g X var bundet til 0,584 g Karbon. Gitt at atommassen til karbon er 12,0 g/mol og at formelen til forbindelsen er CX4, beregn atommassen til X" Finn ut hvor mange mol C du har. Så vet du fra formelen at du har fire ganger så mange mol av X som du har av C, og da kan du beregne atommassen til X. Lenke til kommentar
ATI vs GeForce Skrevet 31. august 2009 Forfatter Del Skrevet 31. august 2009 Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå