Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kameraten min har fått seg et program på mobilen som bruker kameraet til å analysere en hvilken som helst strekkode og finner ut hvilket produkt det er.

Jeg ble veldig nyskjerrig på hvilke metoder/teknikker som gjør at man kan analysere et bilde på den måten, og detektere mønster og lignende som man er på utkikk etter.

Siden jeg er helt blank på området så vet jeg ikke helt hva jeg skal søke på for å finne relevant informasjon selv, så litt starthjelp hadde vært supert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel begyne med å lese om forskjellige edge detection og segemterings metoder.

Etter du har segmentert bildet så får du nokk noen ganske tydelige og korekte oppdelte områder når det gjelder strekkoder. Så man kan vel bare lese av tykkelse på strekene(de segmeterte områdene) og avstanden mellom dem og slikt... om det er slik man leser strekkoder. Trur ikke man trenger no mer avansert for å tolke strekkoder.

Skal man lese av nummerene så kan man vel prøve og flytte hvert segment som er fra området med nummer inn i ett rute nett som er koblet opp til ett neuralt netverk som man lærer opp til og koble bildet opp til ett tall. Trur det kan gjøres ganske enkelt ved å gi en input neuron for hver rute som er aktiv om ruta er fyllt og ikke aktiv om den ikke er fylt. Trur man trenger ett hidden layer før man kobbler de opp til et output layer.

Datasyn/bildebehandling er forøvrig drit kjedelig... det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Enig med Werner der gitt. Det at bildebehandling er drit kjedelig er en veldig subjektiv mening, og burde ikke få trådstarter til ikke å se på det hvis han synes det ser interessant ut. Selv synes jeg bildebehandling er ganske morsomt, så helt klart en subjektiv, og dermed ikke veldig relevant, påstand.

Lenke til kommentar
Datasyn/bildebehandling er forøvrig drit kjedelig... det er nå min mening.

Drit kjedelig? Det er utrolig morsomt. Eller er det kanskje det at du ikke klarer å fordøye materien?

Werner

Fikk faktisk B (Var ganske overaskende, jobbet veldig lite med faget, reiner med jeg hadde flax og att den karakteren ikke helt gjenspeiler hva jeg egentlig kann om det emnet) i ett fag om det grunnleggende innen datasyn en stund tilbake (Div edge detection(sobel, canny...) og segmeterisng metoder, chain code, pose estimation, Huge transform, Furrier, steriosyn, osv, osv). Drit kjedelig(subjektiv mening selvsakt), så jeg har glemt veldig mye av det nå. Men det kommer vel tilbake fort om jeg motformodning skulle få bruk for det.

Enig med Werner der gitt. Det at bildebehandling er drit kjedelig er en veldig subjektiv mening, og burde ikke få trådstarter til ikke å se på det hvis han synes det ser interessant ut. Selv synes jeg bildebehandling er ganske morsomt, så helt klart en subjektiv, og dermed ikke veldig relevant, påstand.

Sannt... Det er en veldig subjektiv mening, og jeg kunne vel lat være og skrevet den.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...