Gå til innhold

Spørsmål vedr rettigheter for produkt som blir for sent levert


Anbefalte innlegg

Bestilte et produkt på en mandag, med levering fre eller lør uken etter.

Dette kom ikke. Purret mandagen, ble lovet dette skulle komme onsdag. Blir oppringt at dette kommer torsdag isteden, noe det gjorde. Men grunnet dette måtte jeg ta fri fra jobb tirs til til tors. Mandag hadde jeg tatt fri grunnet var da lovet dette.

 

Dette betyr en del tapte lønnsintekter.

 

Desverre så kan nok dette ikke dokumenteres, alt skjedde på telefon.

 

Kan jeg kreve noen form for kompensasjon i dette tilfellet? Eller er det en håpløs sak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En muntlig avtale er også en avtale, selv om du jo står sterkere hvis det er skriftlig.

 

Jeg tror det vil ha noe å si om du gjorde selger oppmerksom på hvor viktig det var for deg å få varen til rett tid.

 

Var dette noe de skule lage for deg, eller importere fra utlandet?

 

Hvorfor måtte du ta fri? Var det bare for å ta imot varen? Eller trengtes varen for å gjøre en jobb?

 

Dette sier kjøpsloven:

 

§ 22. Innledende bestemmelse.

 

(1) Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

(2) Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 25 (2) og (3).

 

 

 

(....)

 

§ 27. Erstatning.

 

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.

 

(2) Beror forsinkelsen på en tredjemann som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd.

 

(3) Ansvarsfrihet gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette.

 

(4) Reglene foran i paragrafen her omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3).

 

(5) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom forsinkelsen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side.

 

Mer her: http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Endret av MrGs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Antar at du handlet som forbruker fra en næringsdrivende selger, og at det dermed er forbrukerkjøpsloven som regulerer forholdet. Etter dens §19 jf. §24 kan du kreve erstatning for tap du måtte lide som følge av forsinkelsen - jeg forutsetter her at det faktisk var avtalt en leveringstid ("fredag eller lørdag" låter ikke som den mest konkrete leveringsforpliktelsen). Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11.

 

Etter §52 kan du kreve det erstatning for det "økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste" du ble påført ved kontraktsbruddet.

 

I forarbeidene sies det om tapte arbeidsinntekter:

Etter departementets oppfatning må også tapt arbeidsfortjeneste i prinsippet kunne regnes som et økonomisk tap for forbrukeren, selv om det ikke påfører ham direkte utgifter. Forbrukeren har imidlertid en streng tapsbegrensningsplikt. Dersom han har mulighet til å utføre det aktuelle arbeidet på fritiden, vil han som utgangspunkt ikke ha krav på erstatning. Dersom det er helt nødvendig å være til stede i egen arbeidstid, for eksempel fordi selgeren skal hente eller reparere en vaskemaskin hjemme hos kjøperen, og selgeren mener dette må skje i kjøperens arbeidstid, kan det være aktuelt å tilkjenne erstatning for tapt arbeidsfortjeneste. Tidstap ved at man må ta telefoner i arbeidstiden vil derimot normalt ikke gi grunnlag for erstatning. Det vil i slike tilfeller i praksis ikke oppstå noe økonomisk tap for forbrukeren.

 

Erstatningen skal dekke nettotapet. Utgifter som en part har spart på grunn av kontraktsbruddet, går til fradrag i erstatningen. Det samme gjelder utgifter som ville vært pådratt ved riktig oppfyllelse.

Altså kan du i teorien kreve erstatning for din tapte arbeidsinntekt. Som over nevnt, har du en tapsbegrensningsplikt. Jeg stusser over hvor mye fri du har tatt. Normalt vil det neppe være nødvendig å ta fri en hel arbeidsdag, f.eks. Fikk du beskjed på formiddagen om at varen ikke ville komme, må det nok forventes at du drar på jobben om ettermiddagen - og følgelig vil du ikke kunne kreve erstatningen for hele arbeidsdagen. Hvis levering utenom arbeidstid var et alternativ (hva med den neste lørdagen, f.eks?), vil det lett tale mot at du har noe krav overhodet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...