Gå til innhold

Fjern de eldre fra traffikken!


MrL

Anbefalte innlegg

At det er fastlegen som har ansvaret er roten til halve problemet (den andre halvdelen er folk som ikke har selvinnsikt nok til å innse at de ikke burde kjøre selv). Fastlegen har kjent personen i årevis og er derfor mer tilbakeholden med å ta fra den gamle bekjente lappen. Nei, den jobben burde nok tas av en nøytral tredjepartslege som ikke har noen følelsesmessig tilknyting til den som skal vurderes!

Jeg har faktisk mer tro på legebestanden i Norge enn såpass. Vet om flere som er flinke på å dra inn førerkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 De kommer seg ikke til butikken

2 De kommer seg ikke til venner eller familie

3 Når det er vinter sklir dem på isen og brekker ditten og datten siden dem må gå til butikken. Dette vil koste mere for staten.

4 De sulter også siden det er for langt å gå til butikken og for mye å bære med seg hjem

5 De blir en magnet for lommetyver.

Løsningen på punkt 1 til 5:

La staten betale kostnaden for drosjepenger. TT-ordninga i dag er bare en bløff, holder bare til en håndfull turer til og fra nermeste butikk.

Lenke til kommentar
..og jeg har hørt og lest om flere fastleger som gruer seg til å måtte "ta" sertifikatet fra gamle bekjente, så der har vi nok erfart litt forskjellig.

 

Se feks denne artikkelen.. og diskusjonen under :p

Er vel helt naturlig å grue seg for sånt, er ikke noe kjekt å ta lappen fra noen. Står derimot ikke at noen fastleger ikke gjør det. I artikkelen er det sågar en ansatt i Trygg Trafikk og en politiker som uttaler seg, ingen leger.

Lenke til kommentar
..og jeg har hørt og lest om flere fastleger som gruer seg til å måtte "ta" sertifikatet fra gamle bekjente, så der har vi nok erfart litt forskjellig.

 

Se feks denne artikkelen.. og diskusjonen under :p

Er vel helt naturlig å grue seg for sånt, er ikke noe kjekt å ta lappen fra noen. Står derimot ikke at noen fastleger ikke gjør det. I artikkelen er det sågar en ansatt i Trygg Trafikk og en politiker som uttaler seg, ingen leger.

 

Når vi ser alle skrullingene som kjører der ute, så er det jo åpenbart noen som ikke gjør jobben. :)

Lenke til kommentar
En eller annen gang må jo førerkortet tas fra folk, det er ikke til å unngå. Men hvilket alternativ kan en bøte på såret med, det må jo være vel så viktig å diskutere?

 

Gratis kollektivtransport for førerkortløse gamlinger? :) Og naturligvis også mer universelt tilgjengelig kollektivtransport. Særlig det. Tilgjengeligheten er horribel nå for tida. Dette burde virkelig vært en stor politisk kampsak.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Den såkalt siste kilometeren ("The last mile") er jo problemet kollektivtransport har strevet med i all tid.

 

En eller annen gang må jo førerkortet tas fra folk, det er ikke til å unngå. Men hvilket alternativ kan en bøte på såret med, det må jo være vel så viktig å diskutere?

 

Gratis kollektivtransport for førerkortløse gamlinger? :) Og naturligvis også mer universelt tilgjengelig kollektivtransport. Særlig det. Tilgjengeligheten er horribel nå for tida. Dette burde virkelig vært en stor politisk kampsak.

Den såkalt siste kilometeren ("The last mile") er jo problemet kollektivtransport har strevet med i all tid.

 

Gi alle eldre segways? :p

Lenke til kommentar

Frihet er da en menneskerett.

Man har ikke mye frihet uten lappen.

 

Å gi de eldre en Segway er intet dårlig forslag, bortsett fra at de kanskje ikke greier å stå oppreist så lenge.

Desuten er Segway forbudt i Norge.

 

Det vi trenger er førerløse biler som tar deg dit du vil, med pekeskjerm og GPS.

Dermed slipper man å ha lappen for å kjøre.

 

Jeg håper VIRKELIG slike selvstyrende biler blir vanlig snart, og at de kan kjøre like fort som vanlige biler. Bybiler som gjør max 25 km/t holder ikke for å frakte meg, skiene, ny TV og byggmaterialer til hytta om vinteren.

De kan være et artig innslag for turister i en storby, men jeg har ingen tro på dem som erstatning for privatbilen.

De må likne på dagens biler i størrelse og komfort, og kunne betjenes av en treåring.

Når de kommer på markedet, skal jeg kjøpe en. Så slipper jeg å miste ALT om en purk tar fra meg lappen.

 

Tenk over alt du ikke kan gjøre uten bil. Selg hytta og båten, glem alle hobbyer, glem å få deg kjæreste, glem jobb.

Eventuellt flytt til en svindyr og knøttliten hybel nær arbeidsplassen, hvis du fremdeles orker å jobbe.

 

Eller meld deg på NAV.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
..og jeg har hørt og lest om flere fastleger som gruer seg til å måtte "ta" sertifikatet fra gamle bekjente, så der har vi nok erfart litt forskjellig.

 

Se feks denne artikkelen.. og diskusjonen under :p

Er vel helt naturlig å grue seg for sånt, er ikke noe kjekt å ta lappen fra noen. Står derimot ikke at noen fastleger ikke gjør det. I artikkelen er det sågar en ansatt i Trygg Trafikk og en politiker som uttaler seg, ingen leger.

 

Når vi ser alle skrullingene som kjører der ute, så er det jo åpenbart noen som ikke gjør jobben. :)

Vel, nå er det ikke sikkert at alle har vært inne til kontroll den siste måneden heller. Klart det finnes gråsoner, det har jeg ikke noe problem med å godta. Poenget mitt er at ordningen vi har i dag er god nok.

 

krikkert:

Jeg synes ikke at argumentet om innskrenket frihet er dumt i det hele tatt. Mange eldre er livredde for å miste lappen nettopp på grunn av at man mister en frihet som man tidligere har hatt. Selvsagt har de anledning til å ta både taxi og buss, men dette er faktisk mer stress.

 

Jeg sier ikke at dette skal være et avgjørende argument, men dumt er det alldeles ikke.

Lenke til kommentar
Er innført for lenge siden, kanskje litt for lenge uten at grensa har fulgt med i tida. 5,15kW, dvs. ca. 7hk pr tonn.

Eller, denne grensa gjelder vel faktisk ikke for lastebil uten tilhenger...

 

Holdt på å finne frem denne selv, min far fortalte at regelen kom da han kjørte tankbil i yngre steinalder, og at de pensjonerte den ene bilen fordi den ikke var i nærheten av å tilfredsstille kravet. Det som var verre var at bilen hadde bremser som knapt var nok til å holde igjen selv denne late motoren, så den var særs interessant å kjøre ned bakkene her på vestlandet.

 

Nylig kjørte jeg bil med ca 30 halte, astmatiske bensinponnier/tonn fra Bærum til Stavanger, da ble jeg forbikjørt av vogntog opp de fleste bakker, og toppet på 85 km/t ned en 90-sone. Føltes tidvis som jeg brukte like mye tid på rasteplasser for å slippe forbi som det som ble brukt til faktisk kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...