Gå til innhold

Fjern de eldre fra traffikken!


MrL

Anbefalte innlegg

Nå synes jeg det faen meg er på tide å la de eldre gå inn for en ny oppkjøring, noen av de er jo direkte traffikkfarlige.

Hadde en som jeg lå bak en stund, han hadde null kontroll! Først lå han i 60 i 80 sona, deretter for å kjøre rett ut i rundkjøringa da den kom en bil fra venstre, ikke nok med det, men så blinker han til venstre når han skulle ut av rundkjøringa i tilegg til å legge seg i feil fil så bilen ved siden av måtte stoppe. Dette klarte han fint å gjenta også i neste rundkjøring.

 

De har faen meg ingen ting i trafikken å gjøre når de ikke kan kjøre bil!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...for ikke snakke om folk som bare har vanlig oppkjøring og ikke har tatt 2 års ekstra høgskoleutdannelse.

 

For å si det sånn: Jeg er mer bekymra for holdningen til de som utfører den farlige handlingen enn de som "trigger" den. Selv om begge grupper burde fått en korreks.

 

Artig kuriositet: En del eldre melder seg på 65+ kjørekurs, for å bli oppdatert på trafikkregler og kjøring. Det er bra. Men spesielt herrene er livredde for at vi skal ta fra de lappen fordi de er sinker, så de kjører gjerne ekstra fort < + 20 over fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Artig tråd. Dette er vel ett slikt tema en ikke finner ett fullgodt svar på. Ressursene som trafikkpolitiet har bør først og fremst nevnes.

 

Det er mye galmannskjøring på veiene i alle aldersgrupper. Det kommer nok til å forbli sånn også, sånn at det er klart og tydelig. Mulig en kan få til en forbedring blant billistene, men du blir aldri kvitt galmannskjøring.

 

Kjører selv omtrentlig 23 kilometer til dagen, og på den korte strekningen ser en mye rart.

 

Er uenig i at man skal ta fra eldre lappen da det er en individuell sak hvor bra en gjør det i trafikken.

Du vil finne unge folk som er flinke, eldre folk som er flinke og de i mellom som er flinke trafikkanter.

 

I dag er det opp til legen å ta fra en gammel person lappen. En gammel person går heller ikke rett fra å miste lappen til å havne på sykehjem, så overgangen fra å kjøre bil som en da har blitt veldig godt vant med til andre måter å komme seg rundt på blir veldig brå. Kollektivtrafikk må bygges ut, og dessuten må en skjerpe opp en del holdninger hos bussjåfører i forhold til eldre mennesker. En kan ikke godta bussjåfører som trør gasspedalen i bunn straks en gamling har fått satt 2 bein innenfor døren på bussen. Eldre folk sliter med å fote seg på en buss i bevegelse.

 

On Topic:

Du vil ha de eldre til å ta seg en ny oppkjøring. Når vegstasjonen har gitt dem lappen til de fyller 100 år, så hvordan kan du la en sånn ting få tilbakevirkende kraft og at det virker for alle gamle folk som lever i dag. Skal ikke de som har fått utstedt ett sertifikat til de blir 100 år få slippe å tilføye seg nye bestemmelser?

Endret av G
Lenke til kommentar
On Topic:

Du vil ha de eldre til å ta seg en ny oppkjøring. Når vegstasjonen har gitt dem lappen til de fyller 100 år, så hvordan kan du la en sånn ting få tilbakevirkende kraft og at det virker for alle gamle folk som lever i dag. Skal ikke de som har fått utstedt ett sertifikat til de blir 100 år få slippe å tilføye seg nye bestemmelser?

 

Det fungerer helt fint. Grunnloven § 97 oppstiller et totalforbud mot å la nye lover få virkning for handlinger begått før loven trådte i kraft, men et langt svakere vern for det som kalles inngrep i bestående rettigheter som f.eks. førerretten. Slike endringer er bare vernet dersom endringen er klart urimelig.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg elsker slike tråder..

 

La oss fjerne de eldre fra trafikken fordi du opplevde en som kjørte som en tulling.

 

Bra plan!

 

La oss samtidig fjerne de unge også fra trafikken, for der er det også noen som kjører som idioter. Eller, vent, når vi er i gang, fjern alle! Innfør bilkjøringsforbud for hele befolkningen. For der er sannelig enkelte som overhodet ikke kan kjøre bil.

 

Du har helt rett, MrLG, man har ingenting å gjøre i trafikken om man ikke kan kjøre bil. Der er vi 100% enig, men jeg synes det blir for lettvint å bare slenge ut en påstand om å fjerne alle eldre fra trafikken sånn uten videre.

Hvor mye tenkte du over dette før du skrev?

 

Hvordan definerer du "eldre"? over 60? 70? 45?

Hva med de som faktisk er rasendes dyktig til å kjøre bil?

Hva om det finnes bedre tiltak enn å bare rykke lappen fra dem når de bikker en viss alder?

 

Generalisering, skjære alle over en kam, osv.. hørt om det? Skumle saker :p

 

G har flere gode poenger.

 

Forøvrig er jeg skeptisk til ordningen med legesjekk og legevurdering på lappen. Om jeg har forstått dette riktig, er det fastlegen som har jobben. Og fastlegen er ofte mer eller mindre godvenner med sine pasienter, og det kan være svært vanskelig å være den som tar sertifikatet fra en god venn, forståelig nok.

Her bør man vurdere ei endring, slik at det fungerer bedre.

Lenke til kommentar

Å ta fra eldre lappen har flere ulemper enn fordeler

 

1 De kommer seg ikke til butikken

2 De kommer seg ikke til venner eller familie

3 Når det er vinter sklir dem på isen og brekker ditten og datten siden dem må gå til butikken. Dette vil koste mere for staten.

4 De sulter også siden det er for langt å gå til butikken og for mye å bære med seg hjem

5 De blir en magnet for lommetyver.

 

En løsning kunne vært at når man nådde XX alder ble bilen din "registrert" til å kun kunne kjøre i ditt lokalomerådet med ett klistremerke (som 80 klistremerkene på lastebiler).

Dette så ma kan komme seg til butikken og få hatt det litt sosialt i "pensjonist klubben"

Eks AB (Akershus Bærum)

Eks OO (Oslo Oslo)

Eks TK (Telemark Kragerø)

 

 

 

En annet alternativ kunne vært at eldre slapp skatt sånn at dem kunne brukt de sparte pengene på å betale nabo gutten for å klippe plenen, kjøpe mat, stelle i hagen o.s.v.

 

Men problemet her er jo og få kommet seg ut da.

 

I begge alternativene er det heller ikke noe mulighet for å komme seg til hytta.

Lenke til kommentar

Kanskje det kunne være ett krav om at fastlegen henviste pasienten sin til en kollega i en annen bydel som ikke kjenner vedkommende. Men tror det ville vært enklere om f.eks. biltilsynet hadde noen leger som ambulerte innom for denne type sjekk.

 

Samfunnet kunne kanskje subsidiert pensjonisttransport, f.eks. noen maksitaxier som tok grupper av pensjonister med seg rundt på noen ærend ett par ganger i uken.

 

Det forslaget om skattefrihet var kanskje ikke så dumt. Det ville kanskje bidra til å rekruttere flere ungdom inn i omsorgsyrker, dersom de treffer på hyggelige pensjonister.

Lenke til kommentar

Hva med og la UP fokusere på oppførsel og trafikkforståelse enn dagens fartsregime?

Har man kjørt litt ser man daglig eksempler på totalt hodeløs bilkjøring, kanskje man burde dømme folk til kurs og fysisk/psykisk vurdering av egnethet hvis de blir tatt for toskeskap?

Fastlegen kan fint sende folk til Biltilsynet for kjøretest, min far måtte det i og med fastlegen var totalt fiksert på og ta førerkortet hans, til fastlegens enorme irritasjon besto gamlingen med glans ;)

Lenke til kommentar
kan i vært fall innføre minimums krav på antall hester i laste biler. jævla irriterende og ligge i 20km/t i oppoverbakkene på e18

 

Er innført for lenge siden, kanskje litt for lenge uten at grensa har fulgt med i tida. 5,15kW, dvs. ca. 7hk pr tonn.

Eller, denne grensa gjelder vel faktisk ikke for lastebil uten tilhenger...

 

Det er jo latterlig lite... Et vogntog kan jo fort veie borti 40 tonn, og med 280 hk blir det triste greier. Det dobbelte, 560 hk, begynner derimot å ligne noe. Antall hk er i og for seg ganske irrelevant, siden det er dreiemoment (nm) som er mest interessant, men det er jo en kjensgjerning at disse størrelsene gjerne øker noenlunde i takt med hverandre. Anyway...mralen er at denne grensa burde ha vært økt kraftig.

Lenke til kommentar

Nå skal det med en gang understrekes at det finnes både gode og dårlige sjåfører blant den eldre garde. Derfor blir det riv ruskende galt å komme med utsagt som å "fjerne de eldre fra veien". Da kan man likegodt fjerne alle, det finnes dritt dårlige sjåfører i alle aldre.

 

Jeg synes igrunn at dagens ordning er god nok. Fastlegen har som oppgave å vurdere om en person er skikket til å ha førerkort eller ikke. Jeg har tillit til at landets leger vil ta en objektiv og god avgjørelse i de aller fleste tilfeller, det er faktisk jobben deres. Noen vil uansett unnslippe førerkortsaksa, og det vil være meget vanskelig å finne og ikke minst drive en ordning som skal dekke "alle" eldre sjåfører.

 

Det er selvsagt meget uheldig at sjåfører som disse omtalt i denne posten kjører rundt på norske veier, men det gjelder ikke bare eldre sjåfører. Mange unge er minst like ille.

Lenke til kommentar

Kanskje familie bør ta litt av ansvaret for å følge med på utviklingen, og ikke bare fastlegen. Men familien kommer fort i dilemma som at de bør følge opp å hjelpe sin gamle far/mor litt mer, noe de jo bør gjøre uansett når en sånn situasjon skjer en eldre person.

Lenke til kommentar
Nå skal det med en gang understrekes at det finnes både gode og dårlige sjåfører blant den eldre garde. Derfor blir det riv ruskende galt å komme med utsagt som å "fjerne de eldre fra veien". Da kan man likegodt fjerne alle, det finnes dritt dårlige sjåfører i alle aldre.

 

Jeg synes igrunn at dagens ordning er god nok. Fastlegen har som oppgave å vurdere om en person er skikket til å ha førerkort eller ikke. Jeg har tillit til at landets leger vil ta en objektiv og god avgjørelse i de aller fleste tilfeller, det er faktisk jobben deres. Noen vil uansett unnslippe førerkortsaksa, og det vil være meget vanskelig å finne og ikke minst drive en ordning som skal dekke "alle" eldre sjåfører.

 

Det er selvsagt meget uheldig at sjåfører som disse omtalt i denne posten kjører rundt på norske veier, men det gjelder ikke bare eldre sjåfører. Mange unge er minst like ille.

 

At det er fastlegen som har ansvaret er roten til halve problemet (den andre halvdelen er folk som ikke har selvinnsikt nok til å innse at de ikke burde kjøre selv). Fastlegen har kjent personen i årevis og er derfor mer tilbakeholden med å ta fra den gamle bekjente lappen. Nei, den jobben burde nok tas av en nøytral tredjepartslege som ikke har noen følelsesmessig tilknyting til den som skal vurderes!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...